Anonym (Ts) skrev 2014-04-07 09:25:49 följande:
Jag ringde och sjukade mig. Men "problemet" är att det inte drar igång ordentligt. Verkar konstigt med mf som bara blöder av och till och inte gör ont. Förra gången hade jag som spottings bara innan jag fick missfall 1,5 vecka senare så det är väl det jag tror kommer hända.... men sen hör man ju storys som inteintegrerad här och får lite, lite hopp.
Förra gången blev jag tvärnekad att få komma in och bli undersökt, varken hos min vanliga privata gyn, andra mottagningar eller hos akuten. Hur lyckades du få hjälp inteintegrerad? På gyn-akuten? Jag fick komma 3 veckor senare när det skulle ha synts klart och tydligt på VUL ifall fostret levde. Men vid det lageet fanns det inte ens spår av hcg kvar. Då lät det på gyn som om han knappt trodde på att jag hade varit gravid. Det är inte så bra för min del, för om detta händer ännu en gång så måste det ju finnas dokumenterat så att jag kan få en missfallsutredning.
Jag fick missfall i v12 för 3 år sedan och då fick jag precis som du gå och vänta ut det. Tog ca en vecka från att jag blrjat blöda och misstänkte missfall tills att själva missfallet satte igång. Var hemma hela den veckan då det var psykiskt omöjligt att fokusera på något annat än vad som pågick i min livmoder. Och eftersom man inte vet när det sätter igång, vill man ju inte vara på jobbet. För mig tog det ca 2 min från att kramperna började tills att jag satt fast på toaletten med störtblödning och extrema värkar. Kunde inte lämna toaletten på 4 timmar. Vill inte ens föreställa mig hur det skulle ha varit att genomgå detta på en jobbtoalett.
Vad gäller undersökning så har jag samma erfarenheter som du. Stört omöjligt att få en tid. Men nu 3år senare har jag lite mer erfarenhet då vi tyvärr varit ofrivilligt barnlösa sedan detta första missfall. Så efter 3 misslyckade ivf och ytterligare ett missfall senare vet jag att det enda som fungerar är att ringa och bre på ordentligt. Smärta kan de aldrig kontrollera så säg att du har mkt ont. Att tjuta, vara hysterisk och allmänt jobbig (ringde 4 gr samma dag vid sista missfallet) fungerar också då sjukvården inte är så bra på att hantera sådana patienter varför de hellre erbjuder en tid än att behöva bemöta den jobbiga/ledsna/hysteriska person flera gånger. Att vara duktig patient (påläst, samlad mm) har man tyvärr ingen nytta av.
Håller tummarna för att det inte är pga missfall som du blöder och hoppas att du får göra en undersökning så att du kan slappna av lite och kunna återgå till jobbet.