• Anonym (tanden)

folktandvården + tandvårdsförsäkring?

Hej
    Jag har sedan tre år gått privat men nu sa min vän att folktandvården har tandvårdsförsäkring man kan teckna om man vill.

Jag har fina tänder, brukar bara vara så att man måste ta bort tandsten vart 6 månad även om jag gör så som man ska göra varje dag, plackers, flux ect ect

Men nu ringde jag ner till folktandvården och fick en tid i april.

Jag förstod inte hon i luren då hon inte kunde så bra svenska?

Ska man först få träffa en tandhygienist eller? Vem bedömer hur mycket det sen ska kosta i månaden?
    Hur många gånger måste man gå för att få en försäkring?

Jag frågade min tandhygienist och hon sa att här på privatkliniken har vi ingen tandvårdsförsäkring.
    Vid olycka har jag min barnförsäkring...

// mig

• Svar på tråden folktandvården + tandvårdsförsäkring?
  • Anonym (Lisa)

Som jag har förstått så bedömer tandläkaren efter en undersökning hur du ligger till, ut efter det så sätts en summa som du betalar varje månad. Den avgiften täcker sedan undersökningar lagning av tänder mm mm. Ett avtal som gäller en viss tid.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (tanden) skrev 2014-04-06 16:45:03 följande:
    Hej
    Jag har sedan tre år gått privat men nu sa min vän att folktandvården har tandvårdsförsäkring man kan teckna om man vill.

Jag har fina tänder, brukar bara vara så att man måste ta bort tandsten vart 6 månad även om jag gör så som man ska göra varje dag, plackers, flux ect ect

Men nu ringde jag ner till folktandvården och fick en tid i april.

Jag förstod inte hon i luren då hon inte kunde så bra svenska?

Ska man först få träffa en tandhygienist eller? Vem bedömer hur mycket det sen ska kosta i månaden?
    Hur många gånger måste man gå för att få en försäkring?

Jag frågade min tandhygienist och hon sa att här på privatkliniken har vi ingen tandvårdsförsäkring.
    Vid olycka har jag min barnförsäkring...

// mig
    Hur menar du med hur många gånger du måste gå?
  • Anonym (t)

Folktandvårdens försäkring är ofta inte värd pengarna, den täcker inte allt heller och man måste gå till folktandvården, har man varit hos en privat så kan det vara en mycket stor skillnad. Dom är mycket mer stressade och slarviga på folktandvården.

• Anonym (tanden)
    Anonym (t) skrev 2014-04-06 17:03:26 följande:
    Folktandvårdens försäkring är ofta inte värd pengarna, den täcker inte allt heller och man måste gå till folktandvården, har man varit hos en privat så kan det vara en mycket stor skillnad. Dom är mycket mer stressade och slarviga på folktandvården.
    Okej

Men min vän betalar 60 kr i månaden och då när hon går kostar inte det typ 800 kr som det vanligtvis gör??
    Anonym (Lisa) skrev 2014-04-06 17:02:27 följande:
    Hur menar du med hur många gånger du måste gå?

Jo men jag tänkte hur många gånger måste man besöka innan man får reda på hur mycket man ska betala i månaden för försäkring?

Jag har ju en bokad tid och den kommer ligga runt 800kr sa hon i luren om jag fattade det rätt, sen vem jag ska träffa vet jag ej är det tandhygienist så kan HEN inte bedöma det ju utan en tandläkare så ska man då gå två gånger?
  • Anonym (Lisa)

Min svägerska har just en fast kostnad i  månaden och hon är super nöjd! Hon har haft i jag tror 2 år eller lite mera och hon har aldrig betalat så lite som nu. För henne är det så värt att ha det. 
    Själv så har jag inga problem med mina tänder och tjänar på att ha det som jag har. 
    Folktandvård behöver inte alls vara sämre än privat! 
    Jag har haft privat i 16 år och förra året var det en annan som tog över efter min andra tandläkare (han slutade på grund av sjukdom) och lämnade då vidare till en annan som tog över praktiken. 
    Både jag & min sambo står i kö till just en av de alla folktandvårdsställen som finns här i vår stad. Just den vi vill ha är det 2,5 års väntetid att få bli skriven där. Skulle knappast vara så om det var dåligt....

• Anonym (Sthlm)

Jag är också jättenöjd och allt som jag har behövt hjälp med har ingått.
    Jag betalar näst lägsta plus att man använder tandvårdsbidraget (eller vad det heter??) så att kostnaden blir lägre, alltså då menar jag det man får i en pott för att man är under en viss ålder.

Jag kan unna mig att gå på vanlig undersökning 1g per år istället för varannat, vart tredje år. Så hinner man fånga upp eventuella problem i tid.
    Jag kan få hjälp att skrapa bort tandsten utan att det kostar extra.
    Jag fick en gång otroligt ont kring en visdomstand som är på väg upp, då bokade jag en tid hos första bästa lediga tandläkare (inte den som är "min") och fick en tid följande morgon. Man spolande rent kring den tanden. Det kostade inget extra.

Så för mig är det lätt värt det. Om inte annat så har jag hellre en löpande kostnad motsvarande en lunch (?) per månad än att behöva punga ut dyra pengar vid varje enskilt besök. Det känns mindre i plånboken.
    Plus att om jag varit på så här många besök per år som jag ändå kunnat göra nu, inom ramen för försäkringen, så hade det kostat mig klart mer. Nu känns det som att jag kan ta bra hand om min munhygien med dessa regelbundna besök.

• Anonym (Pi)

Ftv gör en underskning och om de hittar några problem måste du fixa dem innan du får teckna försäkring. Kallas att nollställa. Sedan får du en offert, ofta för 3 år framöver. 

Jag fick en offert på 2000 kr /år, alltså totalt 6000 kr för 3 år, trots att jag har fina tänder och få dyra problem. Den blev så dyr eftersom jag hade 3 visdomständer kvar.

Jag tackade nej och höll räkningen under perioden. Nu har de tre åren gått och jag har betalat ca 4000 kr för min tandvård under dessa tre år. Då är det en underökning om året, ett par lagningar och en akut dragning av en visdomstand. 

Tandläkaren har ju inget intresse av att gå back på försäkringen. De tittar på vad de tror att du kommer att kosta under perioden och lägger på lite marginaler. Dessutom blir du fast under dessa år med halvdana tandläkare som knappt pratar svenska. 

Mitt tips: starta ett sparkonto istället och sätt undan någon hundralapp i månaden för tandvård. Billigare än en försäkring och då kan du dessutom själv välja tandläkare. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Pi) skrev 2014-04-07 11:35:46 följande:
    Ftv gör en underskning och om de hittar några problem måste du fixa dem innan du får teckna försäkring. Kallas att nollställa. Sedan får du en offert, ofta för 3 år framöver. 

Jag fick en offert på 2000 kr /år, alltså totalt 6000 kr för 3 år, trots att jag har fina tänder och få dyra problem. Den blev så dyr eftersom jag hade 3 visdomständer kvar.

Jag tackade nej och höll räkningen under perioden. Nu har de tre åren gått och jag har betalat ca 4000 kr för min tandvård under dessa tre år. Då är det en underökning om året, ett par lagningar och en akut dragning av en visdomstand. 

Tandläkaren har ju inget intresse av att gå back på försäkringen. De tittar på vad de tror att du kommer att kosta under perioden och lägger på lite marginaler. Dessutom blir du fast under dessa år med halvdana tandläkare som knappt pratar svenska. 

Mitt tips: starta ett sparkonto istället och sätt undan någon hundralapp i månaden för tandvård. Billigare än en försäkring och då kan du dessutom själv välja tandläkare. 
    "Knappt pratar svenska" Det beror väl ändå på vilken folktandvård du har. Dels så har man all rätt att säga att man vill ha en tandläkare som talar flytande svenska, vi bor ändå i Sverige. 
  • Anonym (tanden)

Hej

tack för alla svar

• Anonym (Sthlm)

All personal jag mött har talat bra svenska. Vad jag kan utläsa om jag går in på "min" mottagnings hemsida så finns där tandläkare med både svenskklingande namn och andra namn (vad man nu kan dra för slutsatser av detta?). Men jag får väl förutsätta att de alla har adekvat utbildning. Jag har alltid känt mig väl mottagen och förstådd.

• Anonym (tanden)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-04-07 11:40:27 följande:
    "Knappt pratar svenska" Det beror väl ändå på vilken folktandvård du har. Dels så har man all rätt att säga att man vill ha en tandläkare som talar flytande svenska, vi bor ändå i Sverige. 
    nja det tror jag inte man har rätt till...
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (tanden) skrev 2014-04-07 12:56:32 följande:
    nja det tror jag inte man har rätt till...
    Det är väl självklart att man har! Du betalar för vård i Sverige  - då är det en självklarhet att man kan kväva att läkaren / tandläkaren kan flytande svenska. Vart är vi annars på väg??
  • Flaskpostaren

Alltså det där är fan knappt värt det.

Jag fick först en billig premie. Och allt jag utnyttjade var undersökningen, inga hål. Men sen bytta jag mediciner, och blev förjävla torr i käften, vilket ökar risken markant för hål. Så då tänkte jag, fan va skönt! Nu får jag valuta för pengarna. Näe, då höjer de jävlarna premien! Så nu måste jag ha minst 2 hål per år för att tjäna på det.

• Anonym (värt det när det)

Jag har haft tandvårdsavtal i fyra år, betalar 130 kr/mån. Jag går och tar tandsten 2 ggr/år samt går till tandläkaren för kontroll 1 ggr/år. Skulle tro att jag går jämnt upp kostnadsmässigt ungefär med tanke på att tandstenen kostar 600kr/gång.

Men nu har jag fått problem med en tand. Lagningen, som är 20 år gammal, har spruckit. Tre tandläkarbesök på lika många veckor har det blivit samt att jag förmodligen kommer att få rotfylla. Allt detta täcks av försäkringen och jag kan helt ärligt erkänna att hade jag inte haft försäkringen hade jag fått dra ut tanden för som student har jag inte råd med alla dessa tusenlappar på en tand. Så när det väl händer något är det värt att ha försäkringen, tycker jag!

• Anonym (tanden)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-04-07 13:31:46 följande:
    Det är väl självklart att man har! Du betalar för vård i Sverige  - då är det en självklarhet att man kan kväva att läkaren / tandläkaren kan flytande svenska. Vart är vi annars på väg??
    Nej jag hade en grekisk läkare två gånger förstod inte vad hon sa första gången, ville ha en ny men fick träffa samma igen, sen slutade hon på den kliniken och då fick jag en ny igen

Han kan ganska mycket svenska men att prata via telefon är svårt, så jag träffar han helst...

nä man kan inte bara byta så där...inte vad det skället har jag hört

Men nu pratar jag tandvård i denna tråden...
  • Anonym (tanden)

Jag börjar nu tack vare eran svar tycka att det ska bli spännande att gå till tandläkaren snart på folktandvården.

Kommer skriva sen i slutet av månaden hur det gick

// mig

• Anonym (Pi)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-04-07 11:40:27 följande:
    Varje gång jag har bytt ftv har jag fått en tandläkare som knappt pratar svenska. En idiot slipade på fel sida av tanden. Klart att man kan önska en tandläkare som pratar flytande svenska, men då ska man inte gå till folktandvården för då blir man tilldelad en mupp och hur bra svenska personen pratar framgår sällan förrän man träffas. 
  • Anonym (Pi)
    Anonym (värt det när det) skrev 2014-04-07 13:40:19 följande:
    Jag har haft tandvårdsavtal i fyra år, betalar 130 kr/mån. Jag går och tar tandsten 2 ggr/år samt går till tandläkaren för kontroll 1 ggr/år. Skulle tro att jag går jämnt upp kostnadsmässigt ungefär med tanke på att tandstenen kostar 600kr/gång.

Men nu har jag fått problem med en tand. Lagningen, som är 20 år gammal, har spruckit. Tre tandläkarbesök på lika många veckor har det blivit samt att jag förmodligen kommer att få rotfylla. Allt detta täcks av försäkringen och jag kan helt ärligt erkänna att hade jag inte haft försäkringen hade jag fått dra ut tanden för som student har jag inte råd med alla dessa tusenlappar på en tand. Så när det väl händer något är det värt att ha försäkringen, tycker jag!
    Nja, du har nog fel där. Om du hade lagt 130 kr / mån i en sparbössa bli det 1560 kr / år + lite ränta. Det räcker mer än väl till att kontrollera och skrapa lite tandsten. 

När det gäller rotfyllningar så finns det ett högkostnadsskydd som många inte känner till. Googla. Jag tror att du förlorar fett på din försäkring i längden - plus att din premie kommer att öka för nästa period på grund av rotfyllningen.
  • Anonym (värt det när det)
    Anonym (Pi) skrev 2014-04-07 18:06:36 följande:
    Nja, du har nog fel där. Om du hade lagt 130 kr / mån i en sparbössa bli det 1560 kr / år + lite ränta. Det räcker mer än väl till att kontrollera och skrapa lite tandsten. 

När det gäller rotfyllningar så finns det ett högkostnadsskydd som många inte känner till. Googla. Jag tror att du förlorar fett på din försäkring i längden - plus att din premie kommer att öka för nästa period på grund av rotfyllningen.
    Ja, men på de där 1560 kr skrapar jag tandsten 2ggr vilket blir ca 1200 kr samt att jag gör en tandläkarundersökning, vet ej vad den kostar, men kostar den mindre än 360 kr så visst, då gör jag förlust.

Å andra sidan strutar jag faktiskt i vilket, för det känns skönt att veta att jag kan gå till tandläkaren när jag behöver utan att behöva bry mig om huruvida jag har råd just nu eller inte. 130 spänn, de försvinner ju bara man tittar in och ut på Ica, men tryggheten i att kunna behålla min tand trots dyra tandläkarkostnader är värd en hel del. När premien ökar får jag väl ta ställning till det då.
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (värt det när det) skrev 2014-04-08 06:38:56 följande:
    Å andra sidan strutar jag faktiskt i vilket, för det känns skönt att veta att jag kan gå till tandläkaren när jag behöver utan att behöva bry mig om huruvida jag har råd just nu eller inte. 130 spänn, de försvinner ju bara man tittar in och ut på Ica, men tryggheten i att kunna behålla min tand trots dyra tandläkarkostnader är värd en hel del. När premien ökar får jag väl ta ställning till det då.
Svar på tråden folktandvården + tandvårdsförsäkring?