• linnn89

Vad tycker ni om detta PERSONLIGA brev???

Hej

Jag är en positiv och ansvarsfullperson som alltid ser lösningar snare än problem. Ger alltid 100% vad jag än gör. Är stresstålig av mig och upplever det snarare som roligt när det är fart och rörelse än jobbigt. Av erfarenhet som restaurang ägare krävs det att vara mycket stresstålig och därifrån har jag lärt mig att vara stresstålig. Jag har inga problem att samarbeta, arbetar lika gärna ensam som i grupp. Jag tycker om att fatta egna beslut och att ha ansvar för mina egna arbetsuppgifter.

Jag har arbetat och har skaffat erfarenhet inom olika områden: byggbranschen, restaurang/café, jordbruk/bonde, lokalvårdare,

Inom byggbranschen har jag arbetat som snickare, kaklare, murare, putsare och målare. Jag har varit med och byggt scenen för medeltidsspelet ”Vid Ljuda os” vid Lödöse museum.

Inom jordbruk är jag uppvuxen på landet/bondgård där vi har haft många djur som kor, får, höns som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd som olivträd, plommonträd, vindruvsträd m.m. odla grönsaker, plöja mark med traktor i mitt hemland.

Inom restaurang branschen har jag jobbat och ägt olika restauranger/pizzeria i Sverige. Jag har ägt en pizzeria i xxx och xxx där jag har sköt allt som krävs för att driva en pizzeria. Har också varit anställd som pizzabagare i flera olika pizzerior.         

På fritiden tycker jag om att vara med familjen och träffa släkt och vänner. Tycker om att vara ute i naturen och resa.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

• Svar på tråden Vad tycker ni om detta PERSONLIGA brev???
  • puss

Du verkar intressant!!

Men det är lite rörigt, tycker jag.

• studentska

Det spretar väldigt mycket åt många olika håll. Du skriver mycket som istället borde stå i ditt CV. Det personliga brevet är till för att du ska framhäva dina egenskaper, inte rada upp dina arbetsuppgifter. Rätta till stavfelen och särskrivningarna. Framhäv de erfarenheter du har gjort från många olika branscher med de egenskaper som är mest relevant för tjänsten. Såvida du inte söker jobb på bondgård eller inom handelsträdgård av något slag så har det ingen relevans alls att du är uppvuxen på landet.

• Zoja

Såg något stavfel och styckeindelningen är kass, du använder även samma ord mer än en gång i samma mening vilket inte låter så bra. Det låter även som att du mest rabblar upp var du jobbat och vad du gjort där, kanske kan du sammanfatta det lite bättre?

Om jag var du skulle jag skriva om allting på ett nytt papper och ändra så att det låter mer som en flytande text, mindre rörigt och mer professionellt.

Du låter som en intressant person, du borde bara försöka få ned det lite bättre på papper.

• MallaL

En del språkliga fel och lite rörigt och för mycket uppgifter som snarare hör hemma i CV:t. Det personliga brevet bör vara ett "motivationsbrev" till varför just du passar för jobbet du söker. Du låter som en person som kan mycket, men rensa lite i brevet och försök fokusera på de erfarenheter/egenskaper som kommer till nytta i det jobb du söker. Brevet kan alltså se olika ut/ha olika fokus beroende på vilket jobb du söker.

• linnn89

Jag glömde att skriva att detta är ett "allmänt" personligt brev.. och kan ni hjälpa mig att rätta till brevet för ni ser att jag är skit dålig på detta och ser knappt mina fel..=(

• Sandalett
    linnn89 skrev 2014-04-06 20:51:29 följande:

Hej

Jag är en positiv och ansvarsfullperson som alltid ser lösningar snare än problem. Ger alltid 100% vad jag än gör. Är stresstålig av mig och upplever det snarare som roligt när det är fart och rörelse än jobbigt. Av erfarenhet som restaurang ägare krävs det att vara mycket stresstålig och därifrån har jag lärt mig att vara stresstålig. Jag har inga problem att samarbeta, arbetar lika gärna ensam som i grupp. Jag tycker om att fatta egna beslut och att ha ansvar för mina egna arbetsuppgifter.

Jag har arbetat och har skaffat erfarenhet inom olika områden: byggbranschen, restaurang/café, jordbruk/bonde, lokalvårdare,

Inom byggbranschen har jag arbetat som snickare, kaklare, murare, putsare och målare. Jag har varit med och byggt scenen för medeltidsspelet ”Vid Ljuda os” vid Lödöse museum.

Inom jordbruk är jag uppvuxen på landet/bondgård där vi har haft många djur som kor, får, höns som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd som olivträd, plommonträd, vindruvsträd m.m. odla grönsaker, plöja mark med traktor i mitt hemland.

Inom restaurang branschen har jag jobbat och ägt olika restauranger/pizzeria i Sverige. Jag har ägt en pizzeria i xxx och xxx där jag har sköt allt som krävs för att driva en pizzeria. Har också varit anställd som pizzabagare i flera olika pizzerior.         

På fritiden tycker jag om att vara med familjen och träffa släkt och vänner. Tycker om att vara ute i naturen och resa.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Vad är det för jobb du söker? Är t.ex. detaljerad information om vilka träd du planterat relevant? Beroende på vad jobbet du söker innebär kanske du kan berätta mer om det du kan som är relevant för det jobbet.

Angående stavning och meninsuppbyggnad, här är några saker som jag tänker på: 

* restaurang ägare (särskrivning)

* ordet stresstålig två gånger i samma mening känns lite mycket, kanske formulera om

* sköt (stavning: skött)

Precis som någon annan skrev kan du skriva en del av dessa grejer i din meritförteckning istället. När du skriver vilka jobba du haft, skriv också några ord om dina arbetsuppgifter där. Om personliga brevet och meritförteckningen har exakt samma innehåll är det ju meningslöst med båda.

• Sandalett
    linnn89 skrev 2014-04-06 21:05:02 följande:
    Jag glömde att skriva att detta är ett "allmänt" personligt brev.. och kan ni hjälpa mig att rätta till brevet för ni ser att jag är skit dålig på detta och ser knappt mina fel..=(
    Vad menar du med "allmänt" personligt brev? Jag söker också jobb nu och jag ändrar alltid i det personliga brevet så att det jag skriver är relevant för just det jobb jag söker.
  • Madmoiselle

Jag tycker du att du ska formulera om den här meningen: Av erfarenhet som restaurang ägare krävs det att vara mycket stresstålig och därifrån har jag lärt mig att vara stresstålig.

Det blir för mycket stresstålig i en mening.

• Madmoiselle
    linnn89 skrev 2014-04-06 21:05:02 följande:

Allmäna personliga brev leder nästan aldrig till jobb. Skriv ett för varje arbetsplats istället!
  • athanatos

Det var lite väl mycket klyschor i det också, försök undvika saker som att du är stresstålig och ansvarsfull, beskriv mer vad du är som visar detta. Nu ser det mest ut som du försöker trycka in saker som är bra att ha i det personliga brevet.
    Det är också lite rörigt och du verkar ha gjort väldigt många olika saker, svårt att få ett grepp om när du gjorde vad och sånt.

• linnn89

Gud trodde inte att det var sååå fruktansvärt dåligt... Tack för att ni skriver vad ni tycker o ni får gärna skriva mer...

• Gredelina

Ja, rörigt. Vissa saker borde stå i CV: i stället för i fet personliga brevet, för uppställt.

• athanatos

Vad har du för utbildning förresten? Du är så ung så det är ganska relevant att ha med.

• Maramina
    linnn89 skrev 2014-04-06 20:51:29 följande:

Hej

Inom byggbranschen har jag arbetat som snickare, kaklare, murare, putsare och målare. Jag har varit med och byggt scenen för medeltidsspelet ?Vid Ljuda os? vid Lödöse museum.

Ett hett tips är att även om du skriver en spontanansökan, dvs inte söker en särskild tjänst, skriver vad du har att komma med, inte bara vad du har jobbat med. Jag antar ändå att du har någon inriktning som särskilt lockar dig, försök få fram detta i det du skriver. Vinkla allt så att det passar just den inriktningen. Du kopplar helt enkelt in dessa två saker, tex om du vill jobba inom försäljning eller på annat vis ha mycket kundkontakt:

Efter att ha jobbat några år inom restaurangbranschen och till och med ägt en egen restaurang/pizzeria så kan jag konsten att ta ansvar och hålla många bollar i luften samtidigt som kunden får min fulla uppmärksamhet. Denna flexibilitet tillsammans med min erfarenhet från olika branscher har gett mig en förmåga att se saker i större sammanhang och därmed snabbt få en bild av vad det är kunden önskar sig, i vissa fall till och med innan kunden själv har gjort det.

Förutsättningen är dock att du också känner så.

Försök hela tiden tänka på vem du vänder dig till. Även om du skickar spontanansökningar, ta reda på mer om företaget, vad de gör, vad de står för och vilken kultur de har och så anpassar du innehållet i ansökan efter det. Gör reklam för dig själv, skriv vad det är hos dig som för just dig så unik och vad det är just du kam ge arbetsgivaren.

Lycka till med jobbsökandet
  • Dixie

Jag tog mig friheten att ändra lite i din text - kanske du kan använda den som utgångspunkt - du har ju även fått många goda råd i tråden!

Jag är en positiv och ansvarsfull person som alltid ser lösningar, istället för problem. Ger alltid 100% vad jag än gör. Jag har tidigare arbetat inom restaurangbranschen, vilket har lärt mig att vara stresstålig - jag tycker om när det är fart och rörelse omkring mig!  

Jag har lätt för att samarbeta, men uppskattar också att arbeta ensam när arbetsuppgiften kräver det. Jag tar ansvar för mina arbetsuppgifter, och ser alltid till att fullfölja mina åtaganden.

Jag har arbetslivserfarenhet inom olika områden: byggbranschen, restaurang/café, jordbruk/bonde och lokalvårdare.

Jag är jag uppvuxen på en bondgård i xxland, där vi har hade kor, får och höns, som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd, odla grönsaker, plöja mark med traktor.

Inom restaurangbranschen har jag jobbat på ett flertal olika restauranger och pizzerior i Sverige. Jag har även ägt en pizzeria i xxx och xxx, där jag ansvarade för allt som krävs för att driva eget företag.

• linnn89
    Dixie skrev 2014-04-06 22:07:09 följande:

Jag tog mig friheten att ändra lite i din text - kanske du kan använda den som utgångspunkt - du har ju även fått många goda råd i tråden!

Jag är en positiv och ansvarsfull person som alltid ser lösningar, istället för problem. Ger alltid 100% vad jag än gör. Jag har tidigare arbetat inom restaurangbranschen, vilket har lärt mig att vara stresstålig - jag tycker om när det är fart och rörelse omkring mig!  

Jag har lätt för att samarbeta, men uppskattar också att arbeta ensam när arbetsuppgiften kräver det. Jag tar ansvar för mina arbetsuppgifter, och ser alltid till att fullfölja mina åtaganden.

Jag har arbetslivserfarenhet inom olika områden: byggbranschen, restaurang/café, jordbruk/bonde och lokalvårdare.

Jag är jag uppvuxen på en bondgård i xxland, där vi har hade kor, får och höns, som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd, odla grönsaker, plöja mark med traktor.

Inom restaurangbranschen har jag jobbat på ett flertal olika restauranger och pizzerior i Sverige. Jag har även ägt en pizzeria i xxx och xxx, där jag ansvarade för allt som krävs för att driva eget företag.

Tack snälla du =)

Kram
  • linnn89

Hej igen!
    Jag har ändrat som ni sa och vill att ni tar en titt igen och gärna ändra om ni vill =)

Jag försökte övertyga att arbetslivserfarenhet passar med detta yrke???

Ansökan till tjänsten som Fastighetsskötare  

Jag har sett er annons om fastighetsskötare i Platsjournalen och är mycket intresserad av det

arbetet.

Med mina många års arbetslivserfarenhet tror jag att jag skulle kunna göra mycket nytta på era fastigheter. Jag trivs väldigt bra med dessa arbetsuppgifter, då det är ett både självständigt och rörligt arbete. Jag är en praktisk person som gärna arbetar med mina händer.  stresstålig - jag tycker om när det är fart och rörelse omkring mig!  Jag har lätt för att samarbeta, men uppskattar också att arbeta ensam när arbetsuppgiften kräver det. Jag tar ansvar för mina arbetsuppgifter, och ser alltid till att fullfölja mina åtaganden och är en problemlösare.

Jag är jag uppvuxen på en bondgård i xxxxx, där vi har hade kor, får och höns, som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd, odla grönsaker, plöja mark med traktor.

Inom restaurangbranschen har jag jobbat på ett flertal olika restauranger och pizzerior i Sverige. Jag har även ägt en pizzeria i xxxx och xxxxxx, där jag ansvarade för allt som krävs för att driva eget företag.

Mycket av det jag har jobbat med ingår också i en fastighetsskötarens vardagliga jobb som serviceyrket inom restaurangbranschen där man hanterar mycket kundkontakter och sprider glädje. Med den kompetens jag har inom byggbranschen och bondelivet anser mig passa in som fastighetsskötare.

• Zoja
    linnn89 skrev 2014-04-07 08:02:45 följande:

Hej igen!
    Jag har ändrat som ni sa och vill att ni tar en titt igen och gärna ändra om ni vill =)

Jag försökte övertyga att arbetslivserfarenhet passar med detta yrke???

Jag har sett er annons om fastighetsskötare i Platsjournalen och är mycket intresserad av det

arbetet.

Med mina många års arbetslivserfarenhet tror jag att jag skulle kunna göra mycket nytta på era fastigheter. Jag trivs väldigt bra med dessa arbetsuppgifter, då det är ett både självständigt och rörligt arbete. Jag är en praktisk person som gärna arbetar med mina händer.  stresstålig - jag tycker om när det är fart och rörelse omkring mig!  Jag har lätt för att samarbeta, men uppskattar också att arbeta ensam när arbetsuppgiften kräver det. Jag tar ansvar för mina arbetsuppgifter, och ser alltid till att fullfölja mina åtaganden och är en problemlösare.

Jag är jag uppvuxen på en bondgård i xxxxx, där vi har hade kor, får och höns, som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd, odla grönsaker, plöja mark med traktor.

Inom restaurangbranschen har jag jobbat på ett flertal olika restauranger och pizzerior i Sverige. Jag har även ägt en pizzeria i xxxx och xxxxxx, där jag ansvarade för allt som krävs för att driva eget företag.

Mycket av det jag har jobbat med ingår också i en fastighetsskötarens vardagliga jobb som serviceyrket inom restaurangbranschen där man hanterar mycket kundkontakter och sprider glädje. Med den kompetens jag har inom byggbranschen och bondelivet anser mig passa in som fastighetsskötare.

Det låter bättre, men tänk på att lämna en rad tom mellan dina stycken. Det fetmarkerade området låter lite konstigt i mina öron, jag hade nog valt att skriva in det i meningen ovan: "Jag är en praktisk och stresstålig person som gillar fart och rörelse och gärna arbetar med mina händer." Så att det blir lite längre meningar och inte bara uppstapling av dina beskrivningar.

Du skriver vad du arbetat med för jobb, kan du inte ta med det i ditt CV och istället skriva om något du lärt dig därifrån här?  Till exempel: "Från min tid i byggbranschen lärde jag mig att vara noggrann och arbeta mycket med kroppen." Fast du får byta ut meningen så att det stämmer för dig.
  • Bolaget
    linnn89 skrev 2014-04-07 08:02:45 följande:

Nu är jag kanske petig men eftersom du söker jobb som fastighetsskötare tycker jag du ska ändra denna mening så du inte kommer helt fel. Såvida du inte är 50 år och ständigt byter jobb så har du inte arbetat som snickare, kakelsättare (absolut inte kaklare), murare, putsare och målare. Alla dessa yrken, undantaget putsare som väl ingår under murare är yrken som kräver yrkesbevis och ett fastighetsbolag vet det mycket väl. 
    Skriv istället att du arbetat som hantverkare med snickeri, kakelsättning, murning, putsning och målning så får du ändå fram din mångsidighet utan att utge dig för att ha yrkesbevis
  • Smile1

arbetet. Lägg till varför du är intresserad.

Med mina många års arbetslivserfarenhet tror jag att jag skulle kunna göra mycket nytta på era fastigheter (som till exempel?). Jag trivs väldigt bra med dessa (vilka?) arbetsuppgifter, då det är ett både självständigt och rörligt arbete. Jag är en praktisk person som gärna arbetar med mina händer.  stresstålig - jag tycker om när det är fart och rörelse omkring mig!  Jag har lätt för att samarbeta, men uppskattar också att arbeta ensam när arbetsuppgiften kräver det (vilket jag fick användning för när jag ...ex på arbetsuppgift du har gjort som visar på detta). Jag tar ansvar för mina arbetsuppgifter, och ser alltid till att fullfölja mina åtaganden och är en problemlösare. För mig är det viktigt att fullfölja mina åtaganden och jag tar därför stort ansvar för mina arbetsuppgifter.

Jag har arbetslivserfarenhet inom olika områden: byggbranschen, restaurang/café, jordbruk/bonde och lokalvårdare. Lägg in på CV istället

Inom byggbranschen har jag arbetat som snickare, kaklare, murare, putsare och målare. Jag har varit med och byggt scenen för medeltidsspelet ”Vid Ljuda os” vid Lödöse museum.  CV

Jag är jag uppvuxen på en bondgård i xxxxx, där vi har hade kor, får och höns, som jag tog hand om. Jag har lärt mig att plantera träd, odla grönsaker, plöja mark med traktor.  Detta är inte relevant för arbetsgivaren.

Inom restaurangbranschen har jag jobbat på ett flertal olika restauranger och pizzerior i Sverige. Jag har även ägt en pizzeria i xxxx och xxxxxx, där jag ansvarade för allt som krävs för att driva eget företag. Här fick jag lära mig vad stresstålighet innebär och detta är något jag tagit med mig både i arbetslivet och privat.

Mycket av det jag har jobbat med ingår också i en fastighetsskötarens vardagliga jobb som serviceyrket inom restaurangbranschen där man hanterar mycket kundkontakter och sprider glädje. Med den kompetens jag har inom byggbranschen och bondelivet anser mig passa in som fastighetsskötare ... för att?.

På fritiden tycker jag om att vara med familjen och träffa släkt och vänner. Jag tycker också om att vara ute i naturen och resa.

Hej TS! Jag tog mig friheten att ändra om lite i ditt brev. Tänk på att göra skillnad på vad som ska stå i ett CV och vad som gör sig bäst i det personliga brevet. Det jag främst saknar är konkreta exempel på varför du tror att du passar för jobbet.

Lycka till!
    Arbetskliv - appen för dig som söker arbete
Svar på tråden Vad tycker ni om detta PERSONLIGA brev???