• MDKE

6 eller 8 månader eller något annat för ny fp?

Hej!
    Jag fick barn 2012, och har skyddat min sgi efter ettårsdagen. Just nu jobbar jag 80% (har en 100% tjänst men är 20% föräldraledig). Dock har jag fått 3000 kr i löneförhöjning (på heltidslönen) sedan då jag fick barn, som ju då inte räknas med i den föräldrapenningen jag får nu, som ju baseras på det jag hade innan jag fick barn. Planerar att snart gå upp till 100%, och planerar även att försöka få barn snart (det kommer gått mer än 1år 9 mån tills jag blir gravid igen sen förra barnet).

Jag undrar hur länge jag måste jobba 100% för att få föräldrapenning baserat på den nya heltidslönen om jag får ett barn till? Jag har alltså ett "gammalt" sgi och jag har haft en tjänst länge som jag nu jobbar 80% på men tar ut 20% fp för att skydda min gamla sgi. Men det hade ju varit bra att få en ny sgi baserat på min nya 100%-månadslön. Jag har läst lite olika om detta, på vissa ställen står det jobba 100% i 8 månader, på vissa 6 månader och på vissa står det att det går bra att jobba 100% hur kort tid som helst bara man har intentionen att jobba 6 månader. Tacksam om jag kunde få detta klargjort!

MvH
    M

• Svar på tråden 6 eller 8 månader eller något annat för ny fp?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om jag förstår dig rätt så har du en SGI som är baserat på 100%. Du har nu gått ner i tid till 80% och tar ut föräldrapenning upp till 100%. Detta innebär ju i så fall att du skyddar din SGI på 100%. Om du har fått en löneökning på dina 100% ska du anmäla detta snarast till oss då detta kan påverka storleken på din föräldrapenning. Detta gör du enklast genom att lägga in en ansökan om föräldrapenning på Mina sidor om du har e-legitimation/BankId.

Om det är så att du inte skyddar din SGI genom att ta ut föräldrapenning blir det från den dag du varaktigt återgår till 100% arbete. Med varaktigt menar vi minst 6 månader.

Hälsningar

Linda, handläggare

• MDKE

Hej!

Tack för svar. Jag har skickat in blankett om ändrad lön till fk för 2 månader sen. Denna ändras dock aldrig på mina sidor, trots jag mailat och frågat om detta 2 gånger. Så därför undrar jag om denna inkomst inte gäller eftersom jag inte jobbar 100% just nu? Men jag har ju ändå en 100% tjänst, som jag är delvis föräldraledig från. Jag har skyddat min SGI hela tiden. Gäller inte min aktuella heltidslön nu då jag skyddat sgi hela tiden? Eller måste jag jobba 100% för att min aktuella heltidslön ska gälla även för beräkning av fp?

Exempel: Jag jobbade 100% fram till förlossning 2012. Efter sonen fyllde ett jobbade jag 60/80% och tog ut fp för 40/20% att skydda sgi, säg att jag fick tex 600 i ersättning per dag. För några månander fick jag 3000 i löneförhöjning. Skickade in blankett om detta till fk men får fortfarande 600 i ersättning de dagar jag tar ut (tar ut för 20%,jobbar 80%). Så nu undrar jag om detta är korrekt? Isåfall, hur länge behöver jag jobba 100% för att få ut de 700 som jag ska få i ersättning baserat på löneförhöjningen som jag fick för några månader sen? Alternativt, har det blivit en miss att jag inte får 700 redan idag?

MvH

• Försäkringskassan

Hej!

När du skyddar din SGI på 100% så ska din ersättning baseras på din inkomst på 100%. Om du får en löneökning har du rätt att räkna till höjningen till den SGI:n som du skyddar.

Din ersättning per dag blir reglerad då din nya SGI blivit registerad.
    I ditt fall låter det som det inte tagits något beslut gällande din nya inkomst.

Jag rekommenderar dig därför att kontakta Kundcenter 0771-524 524 för att hör hur det går med handläggningen.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

Svar på tråden 6 eller 8 månader eller något annat för ny fp?