• Erfdgt

Taklampa till vardagsrummet?

Jag skulle vilja ha en ny taklampa till vardagsrummet, men det finns ju så otroligt många att välja mellan. Jag vill helst inte ha en jättedyr, allt är ju relativt men för mig innebär det lampor för över 1500-2000kr.

Vad har ni för taklampor i era vardagsrum?
    Tips på vart man kan kika, både för inspiration och för inköp av lampa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 11:09

Jag kan ju tillägga att vi har mörkbrun (brun/svart melerad) soffa, ljusgröna gardiner, beige matta, vit skänk, vitt soffbord, vita väggar, en träkista samt en stringhylla med vita gavlar och hyllplan i ek. Ljushållare i guldfärg samt en spegel med ram i guldfärg, plus ett stort svartvitt foto med svart ram på väggarna. Soffkuddar i beige, brunt, grönt och orange.

Vad passar det då med för lampa, färgmässigt? Ska man ha en vit?

Den vi har haft är en organzaskärm i guld-brunt.

• Svar på tråden Taklampa till vardagsrummet?
  • Erfdgt
    Monchichier skrev 2014-04-07 11:11:31 följande:
    Vad har du för stil i övrigt i huset?
    Jag tycker om den här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103406/
    Vi har ingen direkt stil tycker jag. Det är Ikea, Mio och liknande blandat med loppisfynd och ärvda möbler mestadels. Vi har inte bott här ett år ens och letar nytt boende, därför har vi inte engagerat oss så mkt i att göra det till "hemma" så att säga. 

Jag har sneglat på den lampan förut, men vi har tyvärr ingen plats för en golvlampa. Det finns ingen bra placering för den. Kanske om man skulle möblera om och flytta om helt, men jag vet inte...
  • Monchichier
    Erfdgt skrev 2014-04-07 11:16:04 följande:
    Vi har ingen direkt stil tycker jag. Det är Ikea, Mio och liknande blandat med loppisfynd och ärvda möbler mestadels. Vi har inte bott här ett år ens och letar nytt boende, därför har vi inte engagerat oss så mkt i att göra det till "hemma" så att säga. 

Jag har sneglat på den lampan förut, men vi har tyvärr ingen plats för en golvlampa. Det finns ingen bra placering för den. Kanske om man skulle möblera om och flytta om helt, men jag vet inte...
    Att inte ha en direkt stil är också en stil. 
    Någon av de här då: https://www.mio.se/produkt/dimma/25938655
    https://www.mio.se/produkt/siri/25934521
    https://www.mio.se/produkt/stina/25939810
  • Nymphaea

Vitt funkar självklart bra med vitt, men varför inte spinna vidare på guldtemat på "accenterna" och använda mässing?

OK, svenskt tenn är superdyrt i sammanhanget, men:
    www.svenskttenn.se/sv-se/product/0167/belysning/taklampor/ba10038/taklampa-2358-massing.aspx

Annan variant:
    www.lampan.se/sv/articles/2.66.6113/globen-diamond-massing-taklampa

Lite olika varianter, jag gillar "random" på första bilden längst ner, men vet inte om den går att få i mässing eller bara koppar:
    ink361.com/app/users/ig-591643126/wedointerior/photos

Sedan finns ju en "work lamp" som iofs är mer av en fönsterlampa:
    www.rum21.se/sv/artiklar/work-lamp-bordslampa-guld.html

OT, men PR home har fina bordslampor med mässingsfot. Kolla deras sida www.prhome.se/ vår/sommar 2014, första bilden har lampor med svart fot. De har jag i mässingsfot med den svarta skärmen med metall-insida (koppar), som ger ett SUPERfint sken. Den kan jag verkligen rekommendera. Vi har inte mycket guld hemma, mest vitt/grått/trä, men ett par guldaccenter här och där tycker jag ger ett fint lyft.

Svar på tråden Taklampa till vardagsrummet?