• Anonym (Orolig)

Hur mycket vatten och kiss är normalt?

Min man dricker cirka 5 liter vätska om dagen och då är det mestadels vatten inräknat.
    Han kissar 12 gånger om dagen, och mängden varje gång är mellan 3-4 dl. Han kissar cirka 4 liter om dagen.

Han upplever att han inte kan hålla sig utan MÅSTE kissa.

Är mängden vätska och urin normalt?
    Vad kan det bero på om det är onormalt?

Kan tillägga att mätning gjorts under jobbfria dagar utan någon kroppsarbete.

• Svar på tråden Hur mycket vatten och kiss är normalt?
  • Anonym (Orolighan)

Han har varit till läkare och tagit prover en vända. Dessa visa inget. Han berätta att han drack o kissa mycket, väldigt trött. Läkaren bad honom mäta vätska och urin. Men ej fått höra något än.

Undrar vad detta kan bero på :(

• blomman07

Fem liter vätska per dag är jäkligt mycket. När jag har uvi-känningar brukar jag få tvinga i mig 2L, och det tar verkligen HELA dagen.

Varför dricker han så mycket?

• Haskel

Mängden urin låter fullkomligt normal i förhållande till hur mycket han dricker.

Däremot dricker han alldeles för mycket. Detta var "populärt" för några år sedan, då det sas att man skulle dricka så mycket vatten som bara möjligt. Att urinen alltid skulle se ut som vatten.

Detta visade sig dock leda till problem. För mycket vätska urlakar kroppen på mineraler, vilket i sin tur leder till vitaminbrist och förändrat ph i blodet bl.a.

• Anonym (Orolig)

Han dricker för att han är törstig.

• netza

...vilket kan orsakas av diabetes. Hade jag varit din man hade jag legat på och fått det utrett.

Svar på tråden Hur mycket vatten och kiss är normalt?