• tezz840

Göra om köksluckor utan att måla?

Vi bor i en hyresrätt och vi har fruktansvärt fula luckor i köket. Det är nån konstig körsbärsfärg tydligen och passar inte med något. Pratade med hyresvärden och vi får inte måla dom själva. Frågade om sån där plastfilm och då sa hon att oftast så blir det lite klister kvar när man ska ta bort det sen, så då kan jag inte göra det heller... Suck... Så vad kan jag nu göra?? Kollade efter billiga luckor på blocket, men det verkar ju omöjligt att hitta alla i samma storlek som man behöver... Finns det något annat sätt att göra det på?

• Svar på tråden Göra om köksluckor utan att måla?
  • broglo

Har du kollat med hyresvärden om det är okej att lämna in luckorna för sprutlackering hos en firma. Det blir ju ett helt annat resultat än om ni målar om dem själva.

• Monchichier

Dekorplast ger inte alls ifrån sig något klister när man tar bort det. Annars är det jättelätt att få bort med en svamp och diskmedel.

Jag skulle antingen kolla med hyresvärden om man kan ordna en lackering av köksluckor. Man brukar ju ändå få sådant var 10e år eller så. Så kanske de går med på att göra en sådan tidigare.
    Om inte det går skulle jag plasta in dem.

• Monchichier

Ett annat alternativ är ju att måla om luckorna själva, fastän du inte har fått det godkänt av hyresvärden, och ta skiten sen när ni flyttar därifrån.

• tezz840

När jag pratade med hyresvärden sa dom att man inte får göra det själv eller anlita någon egen, dom gör det hos någon speciell. Luckorna ska tydligen hålla i 13 år innan man får dom ommålade så då har vi 5 år kvar innan dom skulle stå för det. Är det säkert att det inte blir limrester efter film? Är det någon speciell sort man ska ha? Hur gör man på insidan av sskåpen? Gör man där också?

• Monchichier
    tezz840 skrev 2014-04-07 20:40:02 följande:
    När jag pratade med hyresvärden sa dom att man inte får göra det själv eller anlita någon egen, dom gör det hos någon speciell. Luckorna ska tydligen hålla i 13 år innan man får dom ommålade så då har vi 5 år kvar innan dom skulle stå för det. Är det säkert att det inte blir limrester efter film? Är det någon speciell sort man ska ha? Hur gör man på insidan av sskåpen? Gör man där också?
    Ja, det är helt korrekt att man oftast inte får göra det själv. Däremot kan hyresvärden gå med på att göra jobbet tidigare, men då kostar det. Om 5 år, när det är dags för er är det gratis. Får ni jobbet gjort nu får ni betala en bestämd summa för det och tiden börjar om igen, alltså ommålning om 13 år, inte 5.

Har ingen aning om vilken sort man ska ha om man ska använda dekorplast. 
Svar på tråden Göra om köksluckor utan att måla?