• Anonym (frågor)

    Vilka krav/önskemål gäller för att bli familjehem?

    Jag tänker på ens egen ekonomi, ens egna familjeförhållanden, ålder, hur mycket man jobbar utanför hemmet m.m. 

    Hur gamla är oftast barnen? Hur svårt är det att få lite mindre barn?

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Vilka krav/önskemål gäller för att bli familjehem?
  • Birgitta02

    Tycker du skall kontakta familjerätten. Man får i princip vända ut och in på sitt liv för att bli godkänd. Så ring dom och boka ett möte.

  • Anonym (frågor)
    Birgitta02 skrev 2014-04-07 12:35:00 följande:
    Tycker du skall kontakta familjerätten. Man får i princip vända ut och in på sitt liv för att bli godkänd. Så ring dom och boka ett möte.

    Ingen ide nu när jag är arbetssökande och har dålig ekonomi. Skulle nog aldrig bli godkänd. Dessutom är mitt eget barn för litet än. Men tänker inför framtiden och är intresserad av vilka minimikrav de har.... Ex. måste man själv leva i ett förhållande?
  • Birgitta02
    Anonym (frågor) skrev 2014-04-07 12:37:16 följande:

    Ingen ide nu när jag är arbetssökande och har dålig ekonomi. Skulle nog aldrig bli godkänd. Dessutom är mitt eget barn för litet än. Men tänker inför framtiden och är intresserad av vilka minimikrav de har.... Ex. måste man själv leva i ett förhållande?
    Det finns inga "minimikrav". Däremot kan de se mellan fingrarna ifall du inte uppfyller vissa av kriterierna, men är fullt godkänd på andra.

    När jag jobbade där, så såg jag en lunta på 30 sidor som man skulle fylla i. Det kanske blivit lite mindre i omfång numera. Men man får redogöra för alkoholvanor, nätverk, ekonomi, familj, egen uppväxt osv.
  • Anonym (tjej)

    Du behöver absolut inte leva i förhållande men jag tror att erfarenhet av barn är ett plus, speciellt barn med problem. Oftast är det nog barn i förskole/lågstadieåldern skulle jag gissa, typ 4-10. Efter det så brukar det oftare vara kortis.

  • Anonym (För gamla?)

    Men finns det ingen regelrätt åldersgräns då? För många år sen firade jag jul med ett par som var familjehem till två barn i nedre skolåldern och det paret var runt 60 skulle jag tro. Visserligen hade de varit familjehem i minst 20-kanske 25 år innan så det kanske var därför de fick fortsätta ha så pass små barn trots sin egen höga ålder,men ändå.  Det innebär ju att åtminstone var det långt ifrån samma krav som vid adoption. Och är det mindre stränga krav kanske vi skulle passa om några år också? Jag menar,man måste ju inte ha bebisar,är man runt 50 kan man ju ta meot barn äldre än 10 år? Eller får man aldrig välja?  Familjehem konstant vill vi inte bli,men kontaktfamilj kanske,det skulle kännas givande.

Svar på tråden Vilka krav/önskemål gäller för att bli familjehem?