• Solrosens

Tradera vinst - kräver mer pengar

Hej!

Tänke höra med er. Jag har vunnit en budgivning på tradera. Det handlar om små pengar men ändå.

Jag fick nyss ett mail från säljaren där hon skriver att hon vill ha mer pengar från mig eftersom det tydligen skulle kosta mer att skicka varan. Detta efter vunnen auktion!

Jaha, tänker jag men känner samtidigt att det är orättvist, trots att det handlar om väldigt lite pengar. Man tar ju fraktkostnaderna i omtanke när man från början lägger sina bud.

Jag har inte betalat något än. Vad ska jag göra? Kan man komma i efterhand (efter vunnen auktion) och kräva att man ska betala mer i frakt?

Jag har aldrig varit med om liknande. Kan säga också att detta har hänt mig flera gånger när jag sålt någon vara och fått betala den högre kostnaden, och jag har inte ens nämnt något till köparen!

Påpekar att det handlar om lite pengar, men är lite som en principsak ändå.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Tradera vinst - kräver mer pengar
  • viseversa

Nej det kan hon inte kräva. Att frakten inte stämmer är inte ditt problem. Då får ni häva kpöpet eller så får du köpa för det pris som står.

• blomman07

Posten har precis höjt sina avgifter, det kan ju bero på det. Som säljare hade jag struntat i det, men som köpare hade jag bara betalat de extra kronorna om någon hade bett mig. Onödigt att tjafsa om pga princip.

• Paulina P P

Jag har råkat ut för att ha bedömt fraktkostnaden fel som säljare, till min nackdel. Jag har tagit den kostnaden. Fel att lägga det på köparen.

• Solrosens
    blomman07 skrev 2014-04-07 13:47:00 följande:
    Posten har precis höjt sina avgifter, det kan ju bero på det. Som säljare hade jag struntat i det, men som köpare hade jag bara betalat de extra kronorna om någon hade bett mig. Onödigt att tjafsa om pga princip.

Okej men varför tjafsar hon då om det ska vara så?
  • Brattman

Det beror på vad som angavs i annonsen, som låg till grund för ert avtal.
    Om säljaren reserverade sig för att angiven fraktkostnaden var preliminär, och att den faktiska fraktkostnaden kommer att debiteras. Då måste du betala extra.

Men om säljaren inte reserverade sig för ökad fraktkostnad, då är det den angivna fraktkostnaden som gäller och säljaren får stå för den förlusten.

• Nerfherder
    Brattman skrev 2015-02-12 06:57:24 följande:

Det beror på vad som angavs i annonsen, som låg till grund för ert avtal.

Om säljaren reserverade sig för att angiven fraktkostnaden var preliminär, och att den faktiska fraktkostnaden kommer att debiteras. Då måste du betala extra.

Men om säljaren inte reserverade sig för ökad fraktkostnad, då är det den angivna fraktkostnaden som gäller och säljaren får stå för den förlusten.

Problemet är nog löst vid det här laget, nästan ett år sen tråden skapades
  • Brattman
    Nerfherder skrev 2015-02-12 07:42:18 följande:
    Problemet är nog löst vid det här laget, nästan ett år sen tråden skapades
    Diskussionen handlar inte om att lösa just det här problemet, utan det handlar om en vägledning av hur liknande problem bör lösas i framtiden.
  • Nerfherder
    Brattman skrev 2015-02-12 19:46:35 följande:

Diskussionen handlar inte om att lösa just det här problemet, utan det handlar om en vägledning av hur liknande problem bör lösas i framtiden.

Haha den var bra
Svar på tråden Tradera vinst - kräver mer pengar