• Millanans

Dyrare med bostadsrätt eller hus?

Ringde på en bostadsrätt som är till salu, enligt ägaren betalar han 5500 kr i månaden vilket blir 66000 kr på ett helt år. Är det bara jag som tycker detta låter vääääligt mycket? Tittar man på hus som är till salu ligger årskostnaden på ca 22000 kr.
    Man har ju hört att de blir mycket utgifter när man har hus, men måste väl ändå bli dyrare i längden att bo i en så dyr bostadsrätt?

• Svar på tråden Dyrare med bostadsrätt eller hus?
  • Birgitta02

Det beror på. Jag som bor i bostadsrätt slipper betala uppvärmningskostnader. Dessutom sköts fasad, ventilation, lekplats, grill, snöröjning, sophämtning etc utan extra kostnader. Min månadsavgift är 4350 kr i månaden. Men både de som har hus och bostadsrätt betalar ju räntor och amorteringsavgifter. Du betalar själv uppvärmning, sophämtning, renovering av fasder, sotning, ventilation och allt annat. För oss ligger ju detta i månadsavgiften.

• Sisisisi

En avgift på 5500 kr/mån är väl helt normal. Det kan ju skilja enormt, har sett typ 800-15000 kr. Och sen ränta och amortering på det såklart.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Sisisisi

Jag bor i en villa på landet och det är billigare än en hälften så stor lägenhet i stan. Men vi får ju betala en hel del bensin oxå... Skulle vi bo i villa i stan skulle det bli extremt dyrt.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Malima

Årskostnad på hus? Är det inte driftkostander du tänker på? I det brukar el,vatten, sophämtning osv räknas in. Till det tillkommer ju kostnader för amortering och ränta.

• Millanans
    Malima skrev 2014-04-07 14:21:07 följande:
    Årskostnad på hus? Är det inte driftkostander du tänker på? I det brukar el,vatten, sophämtning osv räknas in. Till det tillkommer ju kostnader för amortering och ränta.
    Oj ja, jag menade driftkostnad!  :)
  • Millanans
    Birgitta02 skrev 2014-04-07 13:35:18 följande:
    Det beror på. Jag som bor i bostadsrätt slipper betala uppvärmningskostnader. Dessutom sköts fasad, ventilation, lekplats, grill, snöröjning, sophämtning etc utan extra kostnader. Min månadsavgift är 4350 kr i månaden. Men både de som har hus och bostadsrätt betalar ju räntor och amorteringsavgifter. Du betalar själv uppvärmning, sophämtning, renovering av fasder, sotning, ventilation och allt annat. För oss ligger ju detta i månadsavgiften.
    Okej. Uppvärmning ingick inte i den här bostadsrätten, hyran låg på 3200 kr, sen betalde han 2300 för uppvärmning då antar jag. 
    Klart hus blir väl säkert dyrare när man behöver fixa något. 
    Tyckte bara det lät mycket om man betalar 66000 kr på ett år, och jämför med hus där driftkostnaden är ca 22000 kr.. Exempel nedan. Dock är det ju räknat på 1 person. 
    Driftskostnad med 1 personer i hushållet

Uppvärmning: 11 000 kr/år
    Elkostnad: 4 500 kr/år
    VA: 2 700 kr/år
    Renhållning: 1 600 kr/år
    Försäkring: 2 000 kr/år
    Elförbrukning: 4 420 kWh/år
    Elleverantör: EON
    Nätleverantör: E-ON
    Totalt: 21 800 kr/år

• Birgitta02
    Millanans skrev 2014-04-07 14:31:55 följande:
    Okej. Uppvärmning ingick inte i den här bostadsrätten, hyran låg på 3200 kr, sen betalde han 2300 för uppvärmning då antar jag. 
    Klart hus blir väl säkert dyrare när man behöver fixa något. 
    Tyckte bara det lät mycket om man betalar 66000 kr på ett år, och jämför med hus där driftkostnaden är ca 22000 kr.. Exempel nedan. Dock är det ju räknat på 1 person. 
    Driftskostnad med 1 personer i hushållet

Uppvärmning: 11 000 kr/år
    Elkostnad: 4 500 kr/år
    VA: 2 700 kr/år
    Renhållning: 1 600 kr/år
    Försäkring: 2 000 kr/år
    Elförbrukning: 4 420 kWh/år
    Elleverantör: EON
    Nätleverantör: E-ON
    Totalt: 21 800 kr/år

Värmekostnad beror ju på vilken sort man har i huset? Fjärrvärme? El? Olja? Sånt där kan ju vara svårt att beräkna. Beroende också hur stort huset är.  Men bostadsrättsägare betalar ju en garantikostnad för vissa saker och då kanske det kan tyckas dyrt. Själv känns det tryggt för mig att kanske betala lite mer.

Du jämför driftskostnad för hus på 22.000 med en årsavgift på 66 000 kr. Det där är ju lite av en smaksak. Och uppvärmning för 11000 kr för ett helt år på ett hus tycker jag är fruktansvärt billigt. Likaså elkostnaden. Om du anser att du inte vill lägga pengar på en årsavgift på 50-60000 kanske du ska köpa hus i stället?
  • Gladskit

För oss är det ett par tusen dyrare per månad i radhus än vad det var när vi bodde i bostadsrätt.
    Men då har vi drygt 40kvm mer att röra oss på, vi har carport direkt vid huset, vi har större inflytande på huset in-och utvändigt och vi har en liten tomt som är vår. Ur den aspekten är det lätt värt mellanskillnaden.

I bostadsrätt hamnar rätt mycket av den totala kostnaden i avgift till föreningen. Men i den ryms ju dels föreningens räntor och en del driftskostnader, olika i olika föreningar vad som ingår. Ibland ingår vatten, värme, kabel-tv, ibland får man stå för detta själv.

Medan i huset så betalar man ju allt detta själv och tecknar egna avtal, samt att man har räntor och amortering.

• Birgitta02
    Gladskit skrev 2014-04-07 14:58:58 följande:
    Medan i huset så betalar man ju allt detta själv och tecknar egna avtal, samt att man har räntor och amortering.
    Räntor och amortering har man i bostadsrätt också.
  • Gladskit
    Birgitta02 skrev 2014-04-07 15:33:26 följande:
    Räntor och amortering har man i bostadsrätt också.

Inte alla
    Men visst kan det också vara en del av kostnaden i BR, det finns ingen motsägelse i det.
Svar på tråden Dyrare med bostadsrätt eller hus?