• Anonym (Emmy)

Fråga om missfall i v 20

Jag är gravid i vecka 20 med första barnet. Jag har hittills inte varit speciellt nervös eller rädd för missfall. Mer tänkt "händer det så händer det" och inte funderat så mycket på hur det egentligen går till.

Igår när jag var på toaletten var där plötsligt en massa blod. Jag fick total panik och började gråta hysteriskt över att bebisen skulle dö tills jag insåg att blodet kom från analen (har varit oerhört förstoppad). Andades ut men började också fundera.

Är det möjligt att "blöda ut" ett foster så här lågt in i en graviditet, som vid tidiga missfall, eller blir det alltid snarare en förlossning där barnet måste krystas ut, som vid MA? Jag vill gärna slippa se mitt döda barn i toaletten om detta skulle hända...

• Svar på tråden Fråga om missfall i v 20
  • premis mamma

Hej nej du blöder inte ut barnet. Du genomgår en förlossning. Har tyvärr egen erfarenhet födde i v20 ett litet hjärta.

• Anonym (Emmy)
    premis mamma skrev 2014-04-07 18:23:08 följande:
    Hej nej du blöder inte ut barnet. Du genomgår en förlossning. Har tyvärr egen erfarenhet födde i v20 ett litet hjärta.

Beklagar, så hemskt att barn ska behöva dö halvvägs in i graviditeten! Tack för svaret i alla fall.
  • viseversa

Ett barn i v 20 är stort. Det ser ut som ett barn med fingrar tår öron näsa mm mm. Som ett fullgånget barn med mindre. Man blöder INTE ut det utan det är en förlossning och barnet kommer ut fullt synligt.

• Ida8903
    viseversa skrev 2014-04-07 19:30:57 följande:
    Ett barn i v 20 är stort. Det ser ut som ett barn med fingrar tår öron näsa mm mm. Som ett fullgånget barn med mindre. Man blöder INTE ut det utan det är en förlossning och barnet kommer ut fullt synligt.

Ja jag har mist 2 barn i dom veckorna. Första flickan tog ca 6 timmar med värkar att få ut, fruktansvärt. Hon andades ett tag efter också. Andra barnet pojken tog lite mindre tid. Men nästan allt va som en fullgången förlossning. Små små bäbisar!
  • Ida8903
    viseversa skrev 2014-04-07 19:49:22 följande:
    "Ida8903" beklagar verkligen. : ( måste varit fruktansvärt..

Ja det har varit fruktansvärt jobbigt. Vi kämpade i över 4 år, men nu har vi äntligen fått en liten flicka efter att jag fick bli sydd.
  • plopp76

Det är 4 dagar sen jag födde vår lilla i vecka 20. Jag hade väl "tur" eller vad man säger... förlossningen gick fort och under de fruktansvärda omständigheterna bra. Det är definitivt inget som går obemärkt förbi.

Ida8903 skrev 2014-04-07 21:29:58 följande:

Ja det har varit fruktansvärt jobbigt. Vi kämpade i över 4 år, men nu har vi äntligen fått en liten flicka efter att jag fick bli sydd.
    Måste bara fråga dig Ida, vad menar du med att bli sydd? Jag hade en infektion, kroppen stötte då ut den lilla trots att den levde och verkade må bra. Varför tappade du dina första två småttingar?
  • Ida8903

Jag beklagar! Va jobbigt för dej. Jag har en försvagning av tappen som gör att jag inte kan hålla ihop efter ett tag utan bara öppnar mig utan förvarning kan man säga. Så jag fick ett cerclage insytt. Mina små levde oxå när de föddes och inget va fel på dom.

plopp76 skrev 2014-04-14 10:04:31 följande:
    Det är 4 dagar sen jag födde vår lilla i vecka 20. Jag hade väl "tur" eller vad man säger... förlossningen gick fort och under de fruktansvärda omständigheterna bra. Det är definitivt inget som går obemärkt förbi.Måste bara fråga dig Ida, vad menar du med att bli sydd? Jag hade en infektion, kroppen stötte då ut den lilla trots att den levde och verkade må bra. Varför tappade du dina första två småttingar?

• plopp76
    Ida8903 skrev 2014-04-15 09:29:02 följande:
    Jag beklagar! Va jobbigt för dej. Jag har en försvagning av tappen som gör att jag inte kan hålla ihop efter ett tag utan bara öppnar mig utan förvarning kan man säga. Så jag fick ett cerclage insytt. Mina små levde oxå när de föddes och inget va fel på dom.
    Ok, då förstår jag. Har aldrig hört talas om det, men det låter ju fantastiskt att det finn sånt. Grattis till din tös, härligt att det lyckades till slut!
Svar på tråden Fråga om missfall i v 20