• BLATH

HJÄLP! Bodelning på gång. Vill veta vad som väntar mig! Har hus och reverser.

Hej! Tyvärr blir det skilsmässa och det blir bodelning nu. Jag ska ta över huset. Mina siffror. Fastighet värderad till 2'3 mkr. köpt -08 för 2'2 mkr. Lån kvar på 1 mkr. Han är 'skyldig' mig genom reverser/skuldebrev '850 tkr. Äger 50/50. Han flyttade för ett år sedan. Vad är det man drar av från husvärdet? Investeringar vi gjort i huset? Jag har själv betalat alla investeringar och det är det reverserna är för. Latent skatteskuld? Hur fungerar det? Dra av för mäklararvode även om jag ska bo kvar? Nån som kan hjälpa mig!!??

• Svar på tråden HJÄLP! Bodelning på gång. Vill veta vad som väntar mig! Har hus och reverser.
  • ardath bey

Om allt du räknat upp är giftorättsgods så ska du bidra med c:a 1,45 mkr till er bodelning och din man med noll. Sen delar ni det på två så du skulle få tillskifta honom c:a 722 tkr på något sätt. Sen skulle den som tar över huset få lösa ut den andre för halva marknadsvärde minus latent skatt och mäklararvode.

• ardath bey

En till förutsättning är att ni varit gifta så länge att det inte finns ngn jämkningsmöjlighet.

• BLATH

Gifta sen -11. Nu förstår jag inte hur du räknar? Hur kommer du fram till att jag ska bli skyldig honom nå? Jag tycker det borde bli tvärtom..?

• ardath bey
    BLATH skrev 2014-04-08 11:43:09 följande:
    Gifta sen -11. Nu förstår jag inte hur du räknar? Hur kommer du fram till att jag ska bli skyldig honom nå? Jag tycker det borde bli tvärtom..?

OK. Då kan ev. det åberopas en jämkningsregel att bara 3/5 av vad ni har att bidra med ska tas med i bodelningen.
    Om ni var sambos dessförinnan kanske det blir så att smabotiden kan adderas men ajg är inte säker.

När man räknar vad som ska ingå i bodelningen behöver man bara bidra om summan av ens tillgångar och skulder är plus, dvs är man mer skuldsatt än har tillgångar bidrar man med noll, inte med en skuld.

Nu är ju du rikare än honom vad jag förstår så det är ju naturligt att du får avstå i bodelningen tycker jag. Ni ska ju dela 50/50 i bodelningen.Varför tycker du han ska bidra med mer än dig?

Såhär räknade jag:
    Ni har ett hus värt 2,3 mkr som kostade 2,2 mkr. Säljs det får ni först betala mäklararvode på säg 3%, 69 tkr. Sen blir det 22% skatt på vinsten 31 tkr, 7 tkr. Så huset har ett nettovärde på 2,225 mkr.

I bodelningen ska du då bidra med din del av huset, 1,112 mkr plus reversen på 850 tkr minus din del av huslånet 500 tkr, summa 1,462 mkr.

Samma ekvation för honom blir att bidra med del av hus 1,112 mkr minus skulden till dig på 850 tkr minus del av huslång 500 tkr, summa -238 tkr. Eftersom man aldrig bidrar med ett negativt netto så ska det i bodelningen finnas 1,462 mkr att dela lika på.Han tillskiftas 730 tkr av dig.
    Om detta skulle jämkas till 60% skulle du bidra med 877 tkr istället som skulle delas på, så han skulle tillskiftas 439 tkr.

Den siffra jag kom fram till tidigare var inte riktigt korrekt ser jag nu, men det är samma princip i uträkningen.
  • BLATH

Tack för utförligt svar, men jag förstår iaf inte hur hans skuld till mig kan försvinna? Att jag kan ta upp den på mitt + konto!? Den borde han ju inte få dra bort!?

• ardath bey

En skuld är ju en skuld oavsett om den är emellan makarna. Hade din fordran varit enskild egendom hade den inte varit med i ditt bidrag till bodelningen.

• BLATH

'775 tkr av reverserna skrevs innan vi gifte oss. Då borde väl dom ingå i äktenskapsförordet?

Svar på tråden HJÄLP! Bodelning på gång. Vill veta vad som väntar mig! Har hus och reverser.