• Fagerlund

Vinster i sjukvården inte OK, men helt OK i asylboende?

Det väcks ofta kritik mot vinster i privat sjukvård och omsorg, men sällan mot samma vinster i privata asylboenden. Varför inte?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vinster i sjukvården inte OK, men helt OK i asylboende?
  • Tow2Mater

Vet ej. Jag tycker man ska ha vinster i privat sjukvård och omsorg. Det ska inte missbrukas, men precis som all annan privat verksamhet ska de kunna, och borde, gå med vinst.

• Hen håle

Folk som väcker kritik i offentlig media så att det hörs brukar uteslutande välkomna asylboenden och deras utbredning (så länge de boende inte har klagomål alltså). Förmodligen därför.

• Ragnar

Var ska vinsten i ett assylboende komma från? Inte betalar de boende för hyra och mat antar jag.
    Vinstdrivande sjukvård har jag delade åsikter om.  "Lyx" vård som tex. plastikoperatiner där patienten betalar för vården själv kan vara okej att ha som privata vinstdrivande företag. Men företag som får bidrag från staten, dvs. skattepengar tycker jag inte ska vara vinstdrivande. Om inte vinsten gå tillbaka till staten eller till att förbättre vården vill säga. Då kan det ju vara försvarbart.

• Tow2Mater
    Ragnar skrev 2014-04-09 15:21:19 följande:
    Var ska vinsten i ett assylboende komma från? Inte betalar de boende för hyra och mat antar jag.
    Vinstdrivande sjukvård har jag delade åsikter om.  "Lyx" vård som tex. plastikoperatiner där patienten betalar för vården själv kan vara okej att ha som privata vinstdrivande företag. Men företag som får bidrag från staten, dvs. skattepengar tycker jag inte ska vara vinstdrivande. Om inte vinsten gå tillbaka till staten eller till att förbättre vården vill säga. Då kan det ju vara försvarbart.
    Staten upphandlar ju sina tjänster. En privat tjänst kanske drivs på ett sätt som ger samma eller bättre resultat, fast kostanden inklusive vinst är samma eller t o m billigare än en motsvarande statlig/kommunal tjänst. Ges staten samma eller bättre produkt/tjänst for samma summa, spelar det väl ingen roll att skattepengar går till vinst?
  • cloudberry79

Om privata företag inom välfärden går i vinst borde de inte få dela ut den, utan ha en regel som säger att ALL vinst ska direkt in i verksamheten igen som investeringar. Skattemedel är inte till för att hamna i aktieägarnas fickor.

Just NO.
  • Tow2Mater
    cloudberry79 skrev 2014-04-09 16:00:56 följande:
    Om privata företag inom välfärden går i vinst borde de inte få dela ut den, utan ha en regel som säger att ALL vinst ska direkt in i verksamheten igen som investeringar. Skattemedel är inte till för att hamna i aktieägarnas fickor.
    Vilken är då vitsen for ett privat foretag att ens starta foretaget och erbjuda tjänsten, och for aktieägare att investera? Får de enligt dig t ex sälja foretaget i framtiden med vinst?

• cloudberry79
    Tow2Mater skrev 2014-04-09 16:15:36 följande:
    Vilken är då vitsen for ett privat foretag att ens starta foretaget och erbjuda tjänsten, och for aktieägare att investera? Får de enligt dig t ex sälja foretaget i framtiden med vinst?

För att det finns privata alternativ som helt enkelt vill göra en bättre insats? Det finns massor med friskolor och fristående förskolor som drivs som föräldrakooperativ eller med alternativ pedagogik. Ska man ge sig in i den branschen ska det vara för att förbättra för brukare, elever och barn, inte för att tjäna pengar.
    Just NO.
  • Ragnar
    cloudberry79 skrev 2014-04-09 17:58:12 följande:
    För att det finns privata alternativ som helt enkelt vill göra en bättre insats? Det finns massor med friskolor och fristående förskolor som drivs som föräldrakooperativ eller med alternativ pedagogik. Ska man ge sig in i den branschen ska det vara för att förbättra för brukare, elever och barn, inte för att tjäna pengar.
    Håller med. Detta är precis min åsikt.
    Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i Sverige, men min erfarenhet av vinstdrivande privata företag inom välfärdssektorn är inte possitiva.
Svar på tråden Vinster i sjukvården inte OK, men helt OK i asylboende?