Vinster i sjukvården inte OK, men helt OK i asylboende?
Det väcks ofta kritik mot vinster i privat sjukvård och omsorg, men sällan mot samma vinster i privata asylboenden. Varför inte?
Det väcks ofta kritik mot vinster i privat sjukvård och omsorg, men sällan mot samma vinster i privata asylboenden. Varför inte?
Vet ej. Jag tycker man ska ha vinster i privat sjukvård och omsorg. Det ska inte missbrukas, men precis som all annan privat verksamhet ska de kunna, och borde, gå med vinst.
Folk som väcker kritik i offentlig media så att det hörs brukar uteslutande välkomna asylboenden och deras utbredning (så länge de boende inte har klagomål alltså). Förmodligen därför.
Var ska vinsten i ett assylboende komma från? Inte betalar de boende för hyra och mat antar jag.
Vinstdrivande sjukvård har jag delade åsikter om. "Lyx" vård som tex. plastikoperatiner där patienten betalar för vården själv kan vara okej att ha som privata vinstdrivande företag. Men företag som får bidrag från staten, dvs. skattepengar tycker jag inte ska vara vinstdrivande. Om inte vinsten gå tillbaka till staten eller till att förbättre vården vill säga. Då kan det ju vara försvarbart.
Om privata företag inom välfärden går i vinst borde de inte få dela ut den, utan ha en regel som säger att ALL vinst ska direkt in i verksamheten igen som investeringar. Skattemedel är inte till för att hamna i aktieägarnas fickor.