• PunkAngel

    Längtan efter ett syskon till vår 4-årige son

    Sedan sonen var 1,5 år har vi försökt att få till ett syskon. Under tiden har vi inte fått något mf eller liknande, utan vårt problem är att inget händer. Sonen tog det 9 mån att få till på egen hand. Vi har genomgått utredning och inget fel hittas på oss, utan vi fick alternativen att försöka på egen hand ett tag till eller genomgå ivf (ett försök kostar oss då ca 25.000). Vi valde då att försöka ett tag till på egen hand. Dock har vi haft ett uppehåll på ca 6 mån, dels för att jag då påbörjade en ny anställning och dels för att jag behövde en paus från allt.
    Dessutom söker jag till olika utbildningar just nu, vill bara att något händer i mitt liv, ett syskon eller en utbildning. Vill inte bara tå och stampa på samma ställe.

    Har sån längtan efter ett syskon till sonen (som även han vill ha ett syskon), men känner samtidigt en sorg över att det kanske blir det enda jag inte kan ge honom.
    Sambons systrar har båda blivit gravida ett par ggr var under tiden som vi har försökt, och varje gång vågar de knappt berätta om sina graviditeter för oss. Den ena systern frågade flera ggr under sin ena graviditet om jag mådde dåligt av att se hennes växande mage. NEJ, jag mår inte dåligt av det! Jag missunnar ingen sin graviditet. Det jag tycker är jobbigast är att andra gör vår sekundära barnlöshet till ett stort problem, visst kan jag känna att jag också vill uppleva en graviditet igen. Men som sagt jag missunnar ingen. Vår sekundära barnlöshet är något jag och min sambo helt enkelt får jobba oss runt eller bearbeta i form av sorg som man tar sig igenom.

    En annan sak som gör mig irriterad är folk som säger åt en att man ska bara "slappna av" eller "ligga i" så blir det syskon. Favoriten är, "ni får skynda er på, [sonen] börjar ju bli så stor nu". Men hallå, vad tror ni att vi har hållit på med sen han var 1,5 år? Jag vet att folk vill väl, men just såna kommentarer gör mig bara irriterad. Låt oss vara när det gäller syskon, kommer det ett så kommer det ett. Annars är vi jättenöjda med att vi har vår underbara pojke. Det finns andra som aldrig får uppleva familjelivet, vår familj är kanske ett barn mindre än vad vi har drömt om. Men den vi har skulle vi aldrig byta bort mot ngt annat!


    Sorry, men jag behövde bara ventilera.

  • Svar på tråden Längtan efter ett syskon till vår 4-årige son
  • Siglas

    Vi försökte ca 11 månader mellan 2;an och 3:an utan resultat. Laddade då ner en app så jag fick stenkoll på när jag hade mens och ägglossning. Det visade att jag hade 31 dagars menscykeln och inte den vanligaste. Jag vart gravid på andra försöket då. Säger inte att det funkar för alla men kanske värt att prova

  • PunkAngel

    Däremot funderar jag på akupunktur. Vet att i vissa fall så har det fungerat och det är ju billigare än ett ivf. Men som sagt, jag funderar bara, så vi får se.

  • semla10

    Hej! Jag känner så väl igen mig när jag läser ditt inlägg, vi har försökt att få ett syskon till vår 3,5 åriga son i två år. Skillnaden på dig och mig verkar vara att du är starkare än mig och kan hantera det på ett bra sätt. Jag mår så fruktansvärt dåligt och hela jag och mitt liv påverkas negativt av detta. För ett år sedan gjorde jag ett första besök hos gyn och sedan dess har utredning och pergotimekurer varit vår vardag men trots detta händer inget. Läkarna är positiva och säger att vi borde bli det så efter varje besök hos dem har hoppet och tron infunnit sig igen men efter några månader med besök av mensen försvinner den igen, tyvärr. Jag hoppas att det blir vår tur väldigt snart! Jag blir också fruktansvärt irriterad och trött på folks frågor och antaganden. Tycker att folk måste tänka steget längre och förstå var gränsen går. Tyvärr känner jag inte likadant som dig med andra och deras graviditeter, jag blir avundsjuk och lite bitter samtidigt som jag tycker det är roligt för dem. Men jag vill gärna slippa allt prat om hur mysigt, gulligt och fantastiskt det är. "Alla" andra verkar ha så lätt för det och föder barn efter barn. Tack för att jag fick läsa om er resa och hoppas verkligen att det händer snart:)

  • Liten ekorre
    PunkAngel skrev 2014-04-08 15:10:33 följande:
    Däremot funderar jag på akupunktur. Vet att i vissa fall så har det fungerat och det är ju billigare än ett ivf. Men som sagt, jag funderar bara, så vi får se.
    funkade för mig! Hade ingen ägglossning ALLS. Akupunktur i en månad och ett halvår senare var jag med barn. :)
Svar på tråden Längtan efter ett syskon till vår 4-årige son