• Bobabe

Konsigt efter uttag av hormonspiral

Kanske någon kan hjälpa mig?
    Jag tog ut min hormonspiral i början på mars.
    BM sa då att det kan ta 6-8 veckor innan jag får tillbaka min mens men jag kan även få den direkt.
    Den 28/3-31/3 hade jag blödningar, vilket jag trodde var mensen.
    Men sen fick jag blödningar igen 3/4-6/4.... Jag vet inte om något av detta är mens eller om det bara är mellanblödningar. Har jag då kommande ÄL eller inte?

Just nu har jag molande värk i livmoderna men inga flytningar som helst. 
    Visst har man massa flytningar i samband med ÄL?

Blir inte klok på detta och hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med svaret på detta.
    När jag fick båda blödningarna så hade jag molande värk också. Så kanske är det en ny omgång med mellanblödning som är på gång?

• Svar på tråden Konsigt efter uttag av hormonspiral
  • Bobabe

...puffar upp denna. Någon som vet?

• Trassla
    Bobabe skrev 2014-04-10 08:37:58 följande:
    ...puffar upp denna. Någon som vet?

Jag sitter i en lite liknande situation. Tog ut min spiral den 11 mars. Den hade då suttit för länge och det fanns inga hormoner kvar. Mensen skulle komma igång som vanligt direkt enligt barnmorskan. Låg alltid på exakt 28 dagar på timmen! Nu 30 dagar senare fortfarande ingen mens. Tror att jag hade ägglossning den 12 mars. Känner mig galet gravid. Brösten har vuxit 2 kupor och mår illa konstant. Klarar inte olika dofter och mår skit!!! Ingen plus på Stickan tyvärr.... Jag blir galen.
  • ilyaln

Jag har tagit ut hormonspiral två gånger, första gången var för att dottern skulle bli till. Hade ont och kändes konstigt, det visade sig att tre ägglossningar på raken knasade, äggen släppte inte. Efter de här månaderna så hon kom hon till på första försöket. 

Nu tog jag ut min i augusti, men skyddade mig fram till januari. Men vi hade sex runt ÄL i december (var på bröllopsresa och höll inte nån större koll), i januari trodde jag att jag defintitivt var gravid. 

Jag har vart orolig över att det blivit samma trassel som sist och det tror jag att det har varit. Jag tempade denna månaden för att se om ägget verkligen släppte (vilket man inte ser på ett ÄL-test. Och det har det gjort denna månaden i alla fall. Och den här ägglossningen gjorde nåt så vansinnigt ont, det var knappt att vi klarade mysa till det, för det var INTE mysigt, gjorde bara jä*ligt ont. 

Så jag tror först nu att min kropp kommit igång. Men jag ser inga ÄL-flytningar som jag hade förr. Därför köpte jag Clearblues fertilitetsglidmedel denna månaden. Men vad jag har googlat och läst så är det inte alltid att man ser ÄLflytningarna, utan de kan ligga uppe i tappen och däruppåt. 

Jag tror hormonspiraler spökar till det. Och att det löste sig så fort första gången berodde nog på att jag var 11 år yngre, nu är jag 33 och det kanske tar lite längre tid för kroppen att återställa sig då. 

Och som tillägg, har haft regelbunden mens hela tiden sen jag drog ut spiralen, även haft LH stegring varje månad (det var på det sättet vi skyddade oss pga att jag inte tål hormoner ;) )

• Bobabe

Åh jag hoppas att min ÄL inte strular.
    Igår dippade tempen väldigt mycket så jag hoppas att jag hade ÄL igår. Har haft molande värk i flera dagar. Vilket jag minns att jag hade förut vid ÄL också. Men så mycket mer än så minns jag inte...

• ilyaln
    Bobabe skrev 2014-04-11 08:18:54 följande:
    Åh jag hoppas att min ÄL inte strular.
    Igår dippade tempen väldigt mycket så jag hoppas att jag hade ÄL igår. Har haft molande värk i flera dagar. Vilket jag minns att jag hade förut vid ÄL också. Men så mycket mer än så minns jag inte...
    fortsätt tempa nu då, stiger den och håller sig där minst tre dagar så har du haft ägglossning :)
  • Bobabe

Ja jag hoppas den håller sig uppe. 
    Var på 36,1 igår och idag 36,8, så med tummarna hoppas jag den håller sig på samma. Då vet jag iallafall att jag har ÄL även fast det kanske inte tagit sig denna gång....men har fortfarande molvärk i tjejmagen

• ilyaln
    Bobabe skrev 2014-04-11 12:17:46 följande:
    Ja jag hoppas den håller sig uppe. 
    Var på 36,1 igår och idag 36,8, så med tummarna hoppas jag den håller sig på samma. Då vet jag iallafall att jag har ÄL även fast det kanske inte tagit sig denna gång....men har fortfarande molvärk i tjejmagen
    Håller tummarna för dig, jag tycker det är en vinst denna månaden att veta att jag iaf har ägglossning. Blir det inget nu så får jag nog kolla upp det med ÄL-flytningarna. Men just nu så känns det som man har en chans ;) Jag och maken har väl kanske överdrivit lite haha, men bättre för många gånger än för lite :)
  • Bobabe

Jo visst hade jag ÄL. Tempen har legat runt 37 senaste tre dagarna och det moler fortfarande i tjejmagen. Kände faktiskt på tappen när jag trodde mig ha ÄL och den låg långt ner och öppen. Nu kan jag inte ens känna den. Så det känns enormt skönt att veta att kroppen fungerar. Sen funderar jag på en sak. Bara för att temp. och tapp visar på ÄL har det alltid lossnat ett ägg då eller händer det att det inte lossnar något ägg trots kraftiga indikationer på ÄL?

• ilyaln
    Bobabe skrev 2014-04-13 08:01:10 följande:
    Jo visst hade jag ÄL. Tempen har legat runt 37 senaste tre dagarna och det moler fortfarande i tjejmagen. Kände faktiskt på tappen när jag trodde mig ha ÄL och den låg långt ner och öppen. Nu kan jag inte ens känna den. Så det känns enormt skönt att veta att kroppen fungerar. Sen funderar jag på en sak. Bara för att temp. och tapp visar på ÄL har det alltid lossnat ett ägg då eller händer det att det inte lossnar något ägg trots kraftiga indikationer på ÄL?
    Vad jag hört och läst mig till så OM tempen stegrats med minst 0.3 grader efter ÄL och håller sig så i minst tre dagar så har ägget släppt. 

Min har legat på 37.3 de senaste dagarna. Får hoppas på det bästa :)
  • Bobabe

Ja men då släppte det ett ägg då :) nu börjar man ju nästan hoppas. Men 11 dagar kvar till BIM...

• ilyaln
    Bobabe skrev 2014-04-13 17:22:12 följande:
    Ja men då släppte det ett ägg då :) nu börjar man ju nästan hoppas. Men 11 dagar kvar till BIM...
    Och jag har 10 dagar.... Seeeeeegt!! KräksFlört
  • Bobabe

Ja fruktansvärt segt. Men jag förstår inte varför inte min molvärk inte släpper. Tror inte att jag brukar ha så här. Känns inte alls som något gott tecken???? det är som att det drar och hugget emellanåt hela tiden. Har gjort sedan ca 3 dagar innan ÄL... Är det något som är normalt eller är det bara att invänta mensen?

• Bobabe

Ja fruktansvärt segt. Men jag förstår inte varför inte min molvärk inte släpper. Tror inte att jag brukar ha så här. Känns inte alls som något gott tecken???? det är som att det drar och hugget emellanåt hela tiden. Har gjort sedan ca 3 dagar innan ÄL... Är det något som är normalt eller är det bara att invänta mensen?

• Bobabe

Nu måste jag bara fråga en sak.
    Jag hade molvärk kanske tre dagar i följd innan ÄL.
    Men den har inte släppt, snarare blivit starkare efter ÄL.
    Är det normalt?

Känns precis som att jag ska få mens när som helst. Samma "smärta" om man ska förklara på något sätt hur det känns.
    Är detta pga uttag av spiralen i Mars?

• Bobabe

ilyaln: hur mår du? Jag börjar må så himla illa. Har molvärk hela tiden och mina bröstvårtor gör nå sjukt ont! Antingen är det väldigt tidiga tecken på graviditet eller så är jag väldigt skengravid! Hoppas på det första gör kommer mensen är det inte värt att må så här. 9 dagar kvar innan jag kan testa som tidigast.

• ilyaln
    Bobabe skrev 2014-04-15 16:33:55 följande:
    ilyaln: hur mår du? Jag börjar må så himla illa. Har molvärk hela tiden och mina bröstvårtor gör nå sjukt ont! Antingen är det väldigt tidiga tecken på graviditet eller så är jag väldigt skengravid! Hoppas på det första gör kommer mensen är det inte värt att må så här. 9 dagar kvar innan jag kan testa som tidigast.
    Vet faktiskt inte om din molvärk där. Men jag har väl haft så till och från, det har huggit och stramat lite i tjejmagen. Jag fick positivit idag på RFSU testa tidigt och CB, den där känslan att mensen kommer hela tiden så hade jag mina andra graviditeter också, och så känns det nu med. Har väldigt mjölkiga flytningar vilket jag inte har annars. Ska ta ett digitalt i morgon, känns som jag behöver det svart på vitt innan jag kan tjoa ;)
  • Bobabe

Men grattis!!! Här har alla symptom typ försvunnit och idag tog jsg nytt test från billiga tester som visade -. Så jag får hoppas på en annan månad helt enkelt. Det moler lite i magen till å från fortfarande och tempen är hög men jag tror tant röd kommer snart. BIM den 24-25:e. Men återigen grattis!! Så kul att läsa att det tagit sig för andra. Då finns det lite hopp att min ÄL hoppar igång den med😊

• ilyaln
    Bobabe skrev 2014-04-20 11:24:34 följande:
    Men grattis!!! Här har alla symptom typ försvunnit och idag tog jsg nytt test från billiga tester som visade -. Så jag får hoppas på en annan månad helt enkelt. Det moler lite i magen till å från fortfarande och tempen är hög men jag tror tant röd kommer snart. BIM den 24-25:e. Men återigen grattis!! Så kul att läsa att det tagit sig för andra. Då finns det lite hopp att min ÄL hoppar igång den med😊
    Tack, har även fått positivt med digitalt nu, så nu känner jag mig säker. Får bara hoppas att det går väl hela vägen :) 

Men du har ju chans att va gravid än, det är ju olika hur tidigt man plussar :) Håller tummar o tår att det tar sig snart för dig om det inte redan tagit sig Flört
  • Bobabe
    ilyaln skrev 2014-04-20 12:41:46 följande:
    Tack, har även fått positivt med digitalt nu, så nu känner jag mig säker. Får bara hoppas att det går väl hela vägen :) 

Men du har ju chans att va gravid än, det är ju olika hur tidigt man plussar :) Håller tummar o tår att det tar sig snart för dig om det inte redan tagit sig Flört
    Tack ja vi får se.
    Enligt FF så har de flyttat fram min ÄL nästan 10 dagar och är det så så har det inte tagit sig för vi mös inte under den tiden.
    Men vi får se....får hem nya tester idag tror jag så jag kan testa imorgon igen.
    Men med mina andra graviditeter har jag inte kunnat testa förrän sent.
    Men jag har sådana hemska humörsvängningar just nu men det kan ju lika väl vara pga mens som är intågande. Gråter för minsta lilla hela tiden.... 
Svar på tråden Konsigt efter uttag av hormonspiral