• Anonym (Ledsen)

Erfarenheter av abort?

Jag är väldigt ung och gravid. Jag måste tyvärr ta abort. Det tar emot lite men det känns som det enda rätta. Jag är troligtvis i vecka 7. Då gick kondomen sönder och min kille kom i mig av misstag. Jag skulle gärna vilja veta era erfarenheter av abort. Var det läskigt? Pratade nyss med ungdomsmottagningen som berättade att det finns två alternativ antingen en tablett eller kirurgi. 

Det här beslutet ville jag verkligen inte ta. Det var absolut inte meningen att det skulle bli såhär men abort är det rätta. Tyvärr.... Jag har varken utbildning eller jobb. Inte min pojkvän heller. Vi går på gymnasiet och ska börja studera på högskolan i höst. 

Tänker inte berätta detta för någon förutom min pojkvän. Mår väldigt dåligt... Fick reda på detta nyss. Är fortfarande chockad.

• Svar på tråden Erfarenheter av abort?
  • Långbenopluto

Ni tar rätt beslut!

Ni/Du kommer få barn när det är rätt för dig.

Jag rekommenderar kirurgi för då sover du när dom gör ingreppet....

KRAM

• Anonym (M)

Jag gjorde medicinsk abort, var vid tillfället för ung också tänkte jag då.

Jag hade inte ont och det hela gick mycket smidigt. Sen ÄR det inte en trevlig upplevelse, men sköterskorna var väldigt gulliga och omhändertagande.

• Anonym (Ledsen)

Vad är det för skillnad på dom kirurgi/medicinsk? Vilken är bäst? Vad finns det för risker/biverkningar med dom båda?

Mår jäkligt dåligt och min pojkvän är i skolan så kan inte kontakta honom. Funderade nästan på att inte berätta, men det känns inte rätt. Usch, vad tråkigt detta blev. Jag skulle egentligen ha tagit dagen-efter-piller när kondomen sprack men var bortrest. Har alltid sagt att jag inte ska ha barn innan jag har högskoleutbildning eller jobb. Så tror detta är rätt beslut! Men känns ändå tungt. Ringt min pojkvän 10 gånger men inte fått något svar. Han lär tro att jag blivit galen men det har jag nog också. Ångrar nu att jag inte köpte dagen-efter-piller. Lätt att vara efterklok! 

• Anonym (tryg)

Jag behövde bara ta en tablett så var det över....

• Anonym (C)

Jag har gjort två aborter. Första gången var jag lite orolig innan, jag ville bli sövd och det fick jag, det gick jättebra. Andra gången var jag äldre och inte alls orolig. Fick ta tabletter hemma och det gick jättebra! Gjorde inte alls ont men det blödde såklart en hel del.

• Anonym (Ledsen)

Hur mycket blödde det? Får man ha sex? Finns det några biverkningar? Jag vill inte riskera att bli steril. Rynkar på näsan

• Anonym (Ledsen)

Fick en akuttid till ungdomsmottagningen. Jag gick dit och har aldrig känt mig så ledsen. Hon fick mig att börja gråta och må väldigt dåligt. Jag frågade om jag kunde få göra ett till gravtest och hon frågade varför. Då berättade jag att jag gjort ett hemma från apoteket och det visade positivt. Då sa hon "Varför ska du då göra ett till?" Jag sa att jag ville vara säker men hon sa att det är jag redan. Jag berättade att jag bokat en tid hos kvinnokliniken för abort. Då blev hon väldigt irriterad och sa "att när man har ägglossning är det endast 14% chans att man blir gravid och att vi hade prickat in det rätt." Sedan upprepade hon "Gud så sorgligt" flera gånger. Hon var irriterad över att jag inte använde mig av p-piller men jag berättade att jag och min pojkvän använt kondom. Då sa hon "Hur kan du då vara gravid?" Jag berättade att den hade spruckit. Då sa hon "Flera ungdomar kommer hit och säger att den har spruckit men det kan inte stämma för jag såg en man som trädde på sig en kondom från huvudet och ner över axlarna. ... Kondomer är väldigt hållbara och man måste ha sex med byxorna så att kondomen fastnar i gylfen eller bita eller riva på kondomen. För om man har vanligt sex går inte en kondom sönder" Inget av det stämmer. Jag har använt kondom flera gånger och det har aldrig gått sönder. Sedan sa hon "Det är jättemånga som försöker skaffa barn som inte får några och det är även väldigt vanligt att man ångrar sig efter abort." Det är väl ännu värre att behålla barnet och inte ha råd eller ångra sig när barnet är fött? Sedan klagade hon på att jag inte hade bytt vårdcentral. Jag flyttade för två månader sen till en annan stad. Så hon påpekade även det. Sedan frågade jag om p-piller. För jag läste på umo/kvinnokliniken att man kunde börja med preventivmedel innan aborten för att man sedan ska vara skyddad direkt efter. Då sa hon "Varför skulle du börja med det? Du är ju redan gravid och kan inte bli med barn igen." Jag bad även om kondomer då sa hon "Vad ska du med dom till?" Då sa jag "Jag behöver väl kondomer sen i framtiden efter aborten." Hon svarade bara "Jaja, ta några då." Jätteotrevlig!

Jag önskar nu att jag bara skulle öppnat dörren och gått ut. Jag grät hela vägen hem. Har aldrig kännt mig så kränkt. Tycker hon hade en väldigt dålig attityd. Jag bokade tiden för att få höra mer om aborten hur det går till och få stöd men jag fick ingenting. Bara en känsla att jag och min pojkvän har gjort fel och kommer ta fel beslut nu. Rynkar på näsan Hon trodde inte ens att jag talade sanning. 

• Anonym (M)

Men herregud! Vilken idiot! Det borde anmälas. Lyssna inte på det och ta inte åt dig!! Idioter finns tyvärr överallt.

• Glassigast

Men usch fyfan vilket tråkigt bemötande av hon på ungdomsmottagningen!!! Sådär får dom ju bara inte bete sig..

Tycker det är klokt av dig att inse att det inte är dags för er att skaffa barn nu och att en abort är det enda rätta..

Har du någon nära vän eller familjemedlem som kan stötta dig i det här ? Tycker verkligen att du ska berätta för din kille också, så att han också kan stötta dig.

Självklart kan du bli gravid även efter en abort, och ha sex som vanligt sedan.

Jag gjorde en medicinsk abort för något år sen, va i vecka 5, det var precis som en vanlig mens fast jag blödde lite mer och hade ganska ont i magen.

Du får gärna PM:a mig om du vill ha någon att prata med.

Kram {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (83a)

Jag gjorde en kirurgisk abort som 18-åring. Var i v 11 och allt gick smidigt. Blödde mycket ett par dagar och efter 2 veckor slutade det helt.

Fick avbryta en graviditet i januari pga missbildningar, var då i v 12. Medicinsk abort, två ggr eftersom inget hände första gången, bara mängder av blod. Andra försöket låg jag i hemska smärtor några timmar, värre än min förlossning tre år tidigare. Blödde otroligt mkt första veckan. Jag blödde i 10 veckor!

Hamnar jag i en situation då jag får välja mellan medicinsk eller kirurgisk abort igen så är valet, för mig, enkelt.

Svar på tråden Erfarenheter av abort?