• Morlillamor

Oväntat gravid i väntan på fast anställning.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag plussade idag och hade inte alls räknat med det nu. Vi vill gärna ha ett barn till (har en son på 3,5 år sen innan) men läget känns kanske inte som det bästa nu. Jag blev färdigutbildad uska i december och har sedan dess haft vikariat inom vården på ett ställe som jag varit mycket på innan. Jag har hittills lyckats samla 335 LAS dagar och tänkte att vi skulle vänta och se om jag kunde få fast jobb innan jag blev gravid igen så att jag visste att jag hade något att gå tillbaka till. Jag är medveten om att det skulle kunna dröja till nästa höst eller något.

Nu är jag iallafall gravid och jag vet allvarligt talat inte om jag skulle klara att göra abort för en sån sak som arbete. Fördelen med att få barn nu är att jag fortfarande har skyddad sgi som är beräknad på mitt jobb på 100% som jag hade innan jag fick min son.

Vet inte vad jag vill med detta egentligen. Ville bara skriva av mig och se om någon kanske har något vettigt att säga som kan få mig att må bättre.

Med vänlig hälsning, morlillamor
  • Svar på tråden Oväntat gravid i väntan på fast anställning.
  • dubblett

Hur är din situation? Bor du ihop med pappan? Jobbar han heltid? Går er ekonomi ihop så som läget är just nu?

• Morlillamor

Ja jag bor ihop med pappan och han har bra lön och arbetar heltid. Så ekonomi är inte vårt största bekymmer. Det är väl mer att jag har en längtan efter att för första gången i mitt liv få en fast anställning och känna trygghet. Jag fyller snart 30 år och har aldrig haft en fast tjänst. Är jag löjlig?

• dubblett

Njae, jag skulle nog inte säga att du är löjlig. Men det är ju synd att graviditeten inte gick att undvika...
    Men din son kanske vill ha ett syskon som e någorlunda jämngammalt?

• chobokid

Grattis till graviditeten! Ibland blir man gravid när det känns som minst lämpligt och möjligt, så var det för oss med tredje barnet. Men det kommer att ordna sig för er eller rättare sagt för dig, TS. Som undersköterska är det lätt att få jobb igen!

• Venne

Det är nog lugnt. Du har ju redan jobbat upp din sgi och det finns alltid jobb som uska. Avvakta med att berätta ett tag och se om du blir anställd. Annars hör av dig till dem igen och säg att du vill börja jobba när det närmar sig. Det löser sig säkert. Grattis!

• Morlillamor

Tack för era svar och era gratulationer! Nu har jag grubblat massor och igår kväll berättade jag för pappan. Jag var rädd för att han inte skulle tycka det var så lämpligt. Men han blev glad och tyckte att det faktiskt var tid för ett syskon till vår son så det där med jobb får väl helt enkelt lösa sig sen! Nu håller jag tummarna för att allt ska gå vägen! ??

• Morlillamor
    Morlillamor skrev 2014-04-09 12:52:29 följande:
    Tack för era svar och era gratulationer! Nu har jag grubblat massor och igår kväll berättade jag för pappan. Jag var rädd för att han inte skulle tycka det var så lämpligt. Men han blev glad och tyckte att det faktiskt var tid för ett syskon till vår son så det där med jobb får väl helt enkelt lösa sig sen! Nu håller jag tummarna för att allt ska gå vägen!

• Sacha84
    Morlillamor skrev 2014-04-08 16:24:53 följande:
    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag plussade idag och hade inte alls räknat med det nu. Vi vill gärna ha ett barn till (har en son på 3,5 år sen innan) men läget känns kanske inte som det bästa nu. Jag blev färdigutbildad uska i december och har sedan dess haft vikariat inom vården på ett ställe som jag varit mycket på innan. Jag har hittills lyckats samla 335 LAS dagar och tänkte att vi skulle vänta och se om jag kunde få fast jobb innan jag blev gravid igen så att jag visste att jag hade något att gå tillbaka till. Jag är medveten om att det skulle kunna dröja till nästa höst eller något. Nu är jag iallafall gravid och jag vet allvarligt talat inte om jag skulle klara att göra abort för en sån sak som arbete. Fördelen med att få barn nu är att jag fortfarande har skyddad sgi som är beräknad på mitt jobb på 100% som jag hade innan jag fick min son. Vet inte vad jag vill med detta egentligen. Ville bara skriva av mig och se om någon kanske har något vettigt att säga som kan få mig att må bättre.
    Jag förstår hur du tänker, jag har ett lite liknande dilemma... Jag jobbar som ssk, har vik till sista aug, också samlat ihop en hel del LAS dagar, var planerad till 20 aug, så det var ju perfekt, men fick missfall, nu gravid igen planerad till dec, inser ju att jag kommer att få svårt att få förlängt eller nytt jobb de månaderna mellan aug och dec, eller november kanske man vill sluta. Det kanske inte kommer bli så stor fp, men det spelar faktiskt ingen roll känner jag....

Naturligtvis hade det varit en trygghet att ha något att gå tillbaka till, men i vården, både usk och ssk finns det ju nu gott om jobb, så jag tror inte att det kommer bli något problem för dig... 
    Skönt att pappan blev glad och hoppas den i din mage fortfarande mår bra!
  • Madmoiselle

Det är väl inga problem. Du behöver inte ta ut någon föräldraledighet, låt din man göra det så får du din fasta tjänst.

Svar på tråden Oväntat gravid i väntan på fast anställning.