• Christel89

Ang. Amotering

Vi har ett hus lån, med topplån som vi amortera på .
    Sedan en tid tillbaka ha det börjat dras amortering på även bottenlånet, utan vår vetskap, vi ha inte blivit infomerade, inte skrivit på några papper.
    Och det jag undrar är om banken får börja dra amortering utan vi skrivit på papper om detta?
    Skulle gärna vilja ha lite kött på benen innan jag konfrontera min bank man, men hittar inget om detta.
    Kanske fel forum, men tänkte att någon kanske vet :)

• Svar på tråden Ang. Amotering
  • krompa

Kolla de papper ni skrev under när ni tog lånet vid husköpet.
    När vi köpte huset delade vi upp lånet i olika delar och vi lade in att vissa lån skulle vara amorteringsfria i 5 år. Under de åren amorterade vi bara på topplånet och efter 5 år påbörjades amortering av de andra lånen automatiskt. Vi bokade dock tid med banken och höjde amorteringen på topplånet och gjorde bottenlånet amorteringsfritt ytterligare 5 år. 
    Mitt råd, kolla alla papper ni fick när ni tog lånet. Bankerna gör inte lånen amorteringsfria under hur lång tid som helst, dock kan man förlänga den amorteringsfria tiden på bottenlån om man ändå amorterar på andra lån. Boka därefter tid hos banken igen, även om ingen gjort fel kan det vara av intresse att se över lånen igen.

Svar på tråden Ang. Amotering