bröstcancer under 40!
Alla ni som vet ngn som drabbats eller drabbats själv
vilken typ har ni fått och är det en ärftlig sort?
hur ofta är den ärftlig för att man är under 40 dvs 37
ingen annan i släkten drabbad
tacksam för alla svar!!!
Alla ni som vet ngn som drabbats eller drabbats själv
vilken typ har ni fått och är det en ärftlig sort?
hur ofta är den ärftlig för att man är under 40 dvs 37
ingen annan i släkten drabbad
tacksam för alla svar!!!
Inte jag men min mamma som var 33 när hon blev sjuk. Hon är idag 57 och frisk. Det var inte den ärftliga varianten.
Jag var 39 när jag fick min diagnos., nu drygt 60 och fullt frisk. Det var inte en ärftlig form. Min läkare sa då att " när man är ung får man oftare en form som är väldigt mottaglig för behandling". Det stämde i mitt fall, om det stämmer generellt vet jag inte.
ca 5-10 % får ärftlig bröstcancer, så de flesta får då oärftlig. Kan ju tänka mig av dom 5-10% är många just under 40 år eftersom det ändå är hyfsat ovanligt med bc under 40 år. Det är väl därför man inte gör mammografi förrän då. Men detta är min hypotes.
puffar för denna tråd
Fler som inte haft ärftlig,
eller där en släkting fått cancer ung och sen ingen mer i släkten?
Pr och Er känslig men inte HER positiv
Hur vanligt är det att det är en ny ärftlig mutation då? Undrar om det är större risk än att det är en sporadisk cancer.
Jag har haft bc. Den var 100% hormonell HER2 neg. Ska få min sista TAX om 2 veckor. Ärftlighetsutredningen är inte klar men då jag har en dotter hoppas jag på att den inte är ärftlig. Jag har ingen i min släkt som jag vet har haft bc
Jag har haft bc. Den var 100% hormonell HER2 neg. Ska få min sista TAX om 2 veckor. Ärftlighetsutredningen är inte klar men då jag har en dotter hoppas jag på att den inte är ärftlig. Jag har ingen i min släkt som jag vet har haft bc
Jag var 37 år. Östrogen pos