• Anonym (ärftligt)

bröstcancer under 40!

Alla ni som vet ngn som drabbats eller drabbats själv
    vilken typ har ni fått och är det en ärftlig sort?

hur ofta är den ärftlig för att man är under 40 dvs 37
    ingen annan i släkten drabbad

tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden bröstcancer under 40!
  • Anonym (-0-0-0-)

Inte jag men min mamma som var 33 när hon blev sjuk. Hon är idag 57 och frisk. Det var inte den ärftliga varianten.

• BCH52

Jag var 39 när jag fick min diagnos., nu drygt 60 och fullt frisk. Det var inte en ärftlig form. Min läkare sa då att " när man är ung får man oftare en form som är väldigt mottaglig för behandling". Det stämde i mitt fall, om det stämmer generellt vet jag inte.

• McIris

ca 5-10 % får ärftlig bröstcancer, så de flesta får då oärftlig. Kan ju tänka mig av dom 5-10% är många just under 40 år eftersom det ändå är hyfsat ovanligt med bc under 40 år. Det är väl därför man inte gör mammografi förrän då. Men detta är min hypotes.

• Anonym (ärftligt)

puffar för denna tråd

Fler som inte haft ärftlig,
    eller där en släkting fått cancer ung och sen ingen mer i släkten?

• Anonym (Nu frisk)
    Anonym (ärftligt) skrev 2014-04-29 19:38:41 följande:
    puffar för denna tråd Fler som inte haft ärftlig, eller där en släkting fått cancer ung och sen ingen mer i släkten?

Jag var ung (36 år) och fick en aggressiv cancer. Pga min ålder utreddes om cancern var ärftlig, men det var den inte. Släktingarnas cancerhistoria gicks igenom men det var inget alarmerande alls, men som dr sa "nånstans uppstår mutationen och du kan ju vara den första". Vilken typ av cancer gäller det ? Är den bormonkänslig och HER2 positiv är det troligtvis inte ärftligt i alla fall. Onkogenetikern som jag träffade sa att han då inte hade upptäckt ett enda fall av ärftlig bc med den kombinationen. Annars är det som någon skrev ovan 5-10% som är ärftlig.
  • Anonym (ärftligt)

Pr och Er känslig men inte HER positiv
    Hur vanligt är det att det är en ny ärftlig mutation då? Undrar om det är större risk än att det är en sporadisk cancer.

• Anonym (Nu frisk)
    Anonym (ärftligt) skrev 2014-04-30 18:32:27 följande:
    Pr och Er känslig men inte HER positiv Hur vanligt är det att det är en ny ärftlig mutation då? Undrar om det är större risk än att det är en sporadisk cancer.

Be om en onkogenetisk utredning. Eller i alla fall ett snack med dr där. Vet inte.
  • Anonym (ärftligt)
    Anonym (Nu frisk) skrev 2014-04-30 20:38:33 följande:

Be om en onkogenetisk utredning. Eller i alla fall ett snack med dr där. Vet inte.
    Jag har varit på en sån,
    Men dom kan inget göra mer än att säga att dom inte vet...
    suck
  • vitsippa01

Jag har haft bc. Den var 100% hormonell HER2 neg. Ska få min sista TAX om 2 veckor. Ärftlighetsutredningen är inte klar men då jag har en dotter hoppas jag på att den inte är ärftlig. Jag har ingen i min släkt som jag vet har haft bc

• Anonym (Nu frisk)
    Anonym (ärftligt) skrev 2014-05-02 01:59:57 följande:
    Jag har varit på en sån, Men dom kan inget göra mer än att säga att dom inte vet... suck

Men har de inte tagit blodprov för en screening ? då får du ju svart på vitt.
  • Anonym (ärftligt)
    Anonym (Nu frisk) skrev 2014-05-02 16:20:23 följande:

Men har de inte tagit blodprov för en screening ? då får du ju svart på vitt.
    nej det gör dom bara om man är sjuk själv
    och min mamma som var sjuk finns ju inte längre,

jag önskar jag kunde göra något

vet dock att jag inte har bcra 1 och 2, testade det i usa.
  • Anonym (Nu frisk)
    Anonym (ärftligt) skrev 2014-05-02 21:16:13 följande:
    nej det gör dom bara om man är sjuk själv och min mamma som var sjuk finns ju inte längre, jag önskar jag kunde göra något vet dock att jag inte har bcra 1 och 2, testade det i usa.

Dåså. Det är ju de kända generna man kan kolla för. Vad är det mer för svar du vill ha ??
  • Anonym (ärftligt)
    Anonym (Nu frisk) skrev 2014-05-03 08:53:48 följande:

Dåså. Det är ju de kända generna man kan kolla för. Vad är det mer för svar du vill ha ??
    Nej det finns massor av andra gener,
    p52, chek2, ATM

Om jag inte får testa för dem,
    så skulle jag i alla fall vilja veta om bröstcancern mamma hade var en typisk eller otypisk ärftlig sådan.
  • Anonym (ärftligt)
    vitsippa01 skrev 2014-05-02 11:06:55 följande:

Jag har haft bc. Den var 100% hormonell HER2 neg. Ska få min sista TAX om 2 veckor. Ärftlighetsutredningen är inte klar men då jag har en dotter hoppas jag på att den inte är ärftlig. Jag har ingen i min släkt som jag vet har haft bc

Hur gammal var du när du fick cancern?
    Är den progesteron och östrogen positiv?

Är det BCRA dom ska kolla?

Önskar dig lycka till och att cancern är borta för alltid nu.
    kram
  • Anonym (Nu frisk)
    Anonym (ärftligt) skrev 2014-05-03 18:58:41 följande:
    Nej det finns massor av andra gener, p52, chek2, ATM Om jag inte får testa för dem, så skulle jag i alla fall vilja veta om bröstcancern mamma hade var en typisk eller otypisk ärftlig sådan.

Ok. Då har de dykt upp sen jag gjorde min utredning. Kan du inte be USA-snubben testa även för dessa ? Å andra sidan är det bara statistik. Det säger ingenting om just dig. Enligt statistiken borde jag varit död nu, jag hade jäkligt taskiga odds när jag blev sjuk. Men statistiken är inte jag. Och jag lever. Att acceptera och gå vidare utan att grubbla ihjäl dig är mitt råd till dig. Släpp din mammas cancer. Njut av det liv du har istället för att oroa dig över det som du inte vet ens händer.
  • vitsippa01

Jag var 37 år. Östrogen pos

Anonym (ärftligt) skrev 2014-05-03 19:01:47 följande:
    Hur gammal var du när du fick cancern? Är den progesteron och östrogen positiv? Är det BCRA dom ska kolla? Önskar dig lycka till och att cancern är borta för alltid nu. kram

Svar på tråden bröstcancer under 40!