• MF11

FP vid tillfälligt arbete

Hej!

Jag har haft ett heltidsarbete under ett år. Tjänsten tog slut den 31 augusti 2013, och jag började då jobba 50 % istället. Jag anmälde mig också på arbetsförmedlingen som arbetslös på 50 %. 31 december 2013 upphörde även halvtidstjänsten, och sedan dess har jag varit arbetslös på heltid och inskriven på arbetsförmedlingen. Som jag har förstått det så skulle jag få en föräldrapenning baserad på min tidigare heltidsinkomst om jag skulle bli föräldraledig nu, eftersom jag varit inskriven på arbetsförmedlingen sedan jag slutade jobba heltid. 

Nu har jag fått ett tillfälligt arbete på fyra månader, maj-augusti. Om jag blir arbetslös igen efter det (och skriver in mig på arbetsförmedlingen igen), och sedan blir föräldraledig innan jag hinner få något mer jobb, kommer då min FP baseras på lönen från det tillfälliga jobbet eller på min tidigare heltidstjänst?

/MF

• Svar på tråden FP vid tillfälligt arbete
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om arbetet under tiden maj-augusti är ett heltidsarbete (då du inte behöver vara anmäld på Arbetsförmedlingen) och då det är under sex månader räknas det som tillfälligt,  och din föräldrapenning blir inte baserad på det tillfälliga arbetet.

Hälsningar
    Ebba, handläggare

Svar på tråden FP vid tillfälligt arbete