• Post partum

Vilken storlek på täcke till spjälsäng??

Köper ni till juniorsäng/spjälsäng eller till vagga? (De förstnämnda verkar väldigt stora...!)

Och vilken storlek på täcke/kudde har ni valt? Tycker att det är svårt att veta vad man ska köpa när täcken och påslakan/kudde och örngott är väldigt olika i storlek...

• Svar på tråden Vilken storlek på täcke till spjälsäng??
  • puss

sovpåse är bättre, den trasslar inte och åker inte av.

*puss puss puss puss*
  • Natulcien

Nu hade vi ju ingen spjälsäng, men behöver man ens täcke och kudde..?
    Jag föredrar en filt till ett spädbarn och ingen kudde alls...

• Annelie 76

Min son sparkade alltid av sig täcket så jag slutade ha sånt. Köpte sovpåsar på Ikea istället. Nu när han är större har han ett tomt påslakan men det används oftast inte. Kudde köpte jag också på Ikea, först en särskild för spjälsäng, sen en vanlig låg.

• Maddi

Säger som en annan, sovpåse, den sitter på när barnet väl börjar sparka. Kudden ska vara så bred att axlarna också får plats på kudden, för att inte belasta nacken för mycket. När min väl började rulla var det ingen idé med kudde längre då den ändå inte låg kvar. 

• The Fugly

Vi hade babyfilt. Det är först nu vid två års ålder hon velat ha täcke. Vi erbjöd täcke efter runt 17 månader men hon ville inte. Hade en platt spädbarnskudde tills hon började röra sig mycket i sömnen runt sex månaders ålder, sen sov hon utan kudde fram till 17 månader då hon började visa att hon ville ha det och vi tyckte hon var stor nog.

• nozpa

Spjälsäng. Ingen kudde, filt med påslakan hade vi först. Vi köpte dock täcke på ikea för spjälsäng. Köpte något på babyproffsen också. Men ja, olika storlek. Men det funkade med alla påslakan iaf.

Våra barn är varma filurer och har aldrig velat ha något på sig när dom sover. Hade dom varit frusna hade vi köpt sovpåse till dom.

• Post partum

Tack för tipsen om sovpåse! Vi vill nog ändå har ett täcke, om inte annat för att bädda med när bebisen inte sover, men jag blir inte klok på vilken storlek som ska inhandlas. Har kikat på fina påslakanset men deras mått stämmer inte alls överens med de täcken och kuddar jag sett. Jag undrar även om spjälsängstäckena verkligen passar i spjälsängen eller om de är mer lämpade i juniorsängen?

• nozpa
    Post partum skrev 2014-04-09 09:45:55 följande:
    Tack för tipsen om sovpåse! Vi vill nog ändå har ett täcke, om inte annat för att bädda med när bebisen inte sover, men jag blir inte klok på vilken storlek som ska inhandlas. Har kikat på fina påslakanset men deras mått stämmer inte alls överens med de täcken och kuddar jag sett. Jag undrar även om spjälsängstäckena verkligen passar i spjälsängen eller om de är mer lämpade i juniorsängen?
    Dom är för små för juniorsängen. Dom passar bra till spjälsäng. Ikeas har passat till alla påslakan vi köpt. Ibland har det varit några cm i kanterna som inte haft täcke typ. Men inget som ser dumt ut. Kan ju vara bra att ha ett par olika täcken om det kommer kräk o kiss o sånt.. Så köp 2 olika stl annars.
  • Post partum
    nozpa skrev 2014-04-09 09:48:07 följande:
    Dom är för små för juniorsängen. Dom passar bra till spjälsäng. Ikeas har passat till alla påslakan vi köpt. Ibland har det varit några cm i kanterna som inte haft täcke typ. Men inget som ser dumt ut. Kan ju vara bra att ha ett par olika täcken om det kommer kräk o kiss o sånt.. Så köp 2 olika stl annars.
    Ok, men de ser inte gigantiska ut i spjälsängen då?
  • nozpa
    Post partum skrev 2014-04-09 22:55:06 följande:
    Dom täcker ju hela bottnen. Det finns ju vagntäcken också. Men det ser lite fnuttigt ut enligt mig då det ser för litet ut. Ska du främst ha det att bädda med så ser det ju helt klart bäst ut med ett täcke för spjälsäng.
    Kolla i en affär får du se hur det ser ut.
  • Annelie 76

Köp täcke och lakan på samma ställe, då är det störst chans att de passar ihop. Ikea tex har ofta egna storlekar på sina grejer så de inte passar med andras.

• The Fugly
    Post partum skrev 2014-04-09 22:55:06 följande:
    Jag tycker spjälsängstäcket är för stort för att sova med i spjälsäng då den täcker hela men är tanken ändå mest att bädda med spelar det kanske ingen större roll. Vi använder nu spjälsängstäcket i växasängen (165 cm) vilket passar bra.
  • Mullan

Ikea har egna mått på sina täcken, så om du har tänkt att köpa ett täcke på Ikea så får du också köpa påslakan där eller alternativt sy själv, för ikeas täcken är större än standardmått.

Vi har täcke som är för spjälsäng,

Sen hade vi täcket som är för vagn/vagga till vagnen när vi använde liggdelen.

Nellie brukar inte sparka av sig täcket, såklart att det händer ibland, men det brukar alltid ligga kvar på henne :)

Lycka till!

Svar på tråden Vilken storlek på täcke till spjälsäng??