• Toril

Havandeskapspenning

Jag är gravid i v 25 med tredje barnet och jobbar som arbetsledare på en snabbmatsrestaurang. Tempot är ofta väldigt högt och det händer att jag inte hinner ta mina raster och det finns inga chanser att stanna upp och ta det lugnt utan det är springa/stå/gå som gäller. Jag planerade ifrån början att jobba till v 38 ungefär då jag inte har haft några problem under min tidigare graviditeter. Nu börjar jag dock känna mig riktigt trött och sliten. Blir mer och mer deprimerad av jobbet och känner mig såå stressad för att behöva gå dit. Chefen var inte förstående heller när jag bad om att få bli omplacerad utan sa bara kallt nej till det. Det jag undrar är om man kan söka havandeskapspenning till 25% sista månaderna? Är ovanstående tillräckliga anledningar?

• Svar på tråden Havandeskapspenning
  • Erizajo

Det heter graviditets penning nu för tiden och kan sökas tidigast 6v före BF. Du kanske kan bli sjukskriven innan, det fick jag bli så övergår det till grav penning automatiskt 6 v innan BF. Fråga din BM.

• lillarnold

Jag jobbar också med snabbmat, jag sökte grav penning från 60 dagar innan (så tidigt som man kan) och fick beviljad hel grav penning. Så gick hem från jobbet 26 mars och är beräknad 25 maj. Det är fantastiskt skönt. Jag skrev och förklarade rutinerna, många lyft, sena kvällar med fulla gäster osv, samt att det var min chef som tyckte att det skulle vara säkrast för mig att få gå hem då dom inte kan omplacera. Bara söka, det tar ju ett tag innan man får besked och papper ska skickas fram och tillbaka.

• ZJN

Hur långt innan 60 dagar kan man söka? Ja o min chef går på semester snatidigt i sommar o när vi är tillbaka är de 1-2 veckor kvar till 60 dagar innan..

• lillarnold
    ZJN skrev 2014-04-09 14:41:39 följande:
    Hur långt innan 60 dagar kan man söka? Ja o min chef går på semester snatidigt i sommar o när vi är tillbaka är de 1-2 veckor kvar till 60 dagar innan..
    Man får räkna med ungefär en månad innan man får svar. F-kassan har typ en 30-dagars garanti. Så bättre att söka tidigare än senare. Jag har sökt innan semestern. 
  • Toril

Hur hårda är FK i sin bedömning nuförtiden? Jag sökte 2010 också men fick avslag pga att lyften inte var tillräckligt tunga. Känner också att jag orkar jobba till viss del men när det blir 10timmars pass och kanske 20 minuters rast och övertid på det blir det riktigt tungt för psyket och kroppen.

• lillarnold
    Toril skrev 2014-04-09 19:27:18 följande:
    Hur hårda är FK i sin bedömning nuförtiden? Jag sökte 2010 också men fick avslag pga att lyften inte var tillräckligt tunga. Känner också att jag orkar jobba till viss del men när det blir 10timmars pass och kanske 20 minuters rast och övertid på det blir det riktigt tungt för psyket och kroppen.
    Det är bara skriva så utförligt som möjligt och förklara och skriv vikterna på lyften och hur många gånger du lyfter. Bättre att prova än att inte prova tycker jag. 
Svar på tråden Havandeskapspenning