• Anonym (undrar)

Polisanmälan, hur lång tid kan det ta?

Om jag anmäler någon, vilket jag nu gjort, hur lång tid tar det innan denne människa blir inkallad på förhör? Eller förhör dom mig först? Finns det några riktlinjer, som vårdgarantins tre månader, som polisen går efter eller är det bara beroende på arbetsbelastning? 

• Svar på tråden Polisanmälan, hur lång tid kan det ta?
  • Anonym (---)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-09 16:21:19 följande:
    Om jag anmäler någon, vilket jag nu gjort, hur lång tid tar det innan denne människa blir inkallad på förhör? Eller förhör dom mig först? Finns det några riktlinjer, som vårdgarantins tre månader, som polisen går efter eller är det bara beroende på arbetsbelastning? 
    Skulle gissa att det beror mkt på arbetsbelastning, men någon slags gräns borde de ju ha, beror nog på vilken typ av brott det är. 

polisen.se/Utsatt-for-brott/Efter-polisanmalan/
  • Anonym (L)

Det beror på hur allvarligt brottet är.

• Anonym (undrar)

Och det finns gränser då beroende på allvarlighet? Jag vet ju inte alls hur detta ses, men säg att det inte är allvarligt, då kan det ta månader?

• Anonym (---)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-09 16:29:11 följande:
    Och det finns gränser då beroende på allvarlighet? Jag vet ju inte alls hur detta ses, men säg att det inte är allvarligt, då kan det ta månader?
    Ja, det tror jag ialf. Våldsbrott och liknande har nog betydligt högre prio.
  • Anonym (---)

Ring och hör efter förresten

• Anonym (undrar)

Jag är lite lätt feg så jag tänkte fuska med svar härifrån  

• Anonym (L)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-09 16:29:11 följande:

Det är lite av en bedömningsfråga. Vad rör det sig om för brott?
  • Anonym (undrar)

Våldtäkt

• Fjärilslarv
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-09 16:41:41 följande:
    Våldtäkt
    Då borde det gå ganska snabbt, dock så ska du inte ha höga förhoppningar om att det ens går till åtal, tyvärr :(
    har du någon form av bevis?
  • Anonym (undrar)

Jag har inga förhoppningar om att det går till åtal, tror inte ens jag vill det. Men jag vill att han slutar. Och jag är i stort sett fullständigt övertygad om att han kommer erkänna så det kanske räcker?

Svar på tråden Polisanmälan, hur lång tid kan det ta?