• Svensson80

    Skärtorsdag, röd dag eller inte?

    Vi har haft en diskussion här på jobbet och vi har inte blivit klokare utav det, så jag frågar härmed er är Skärtorsdagen en röd dag eller inte? 

    I vissa kalendrar så visas dagen som röd, men om man söker på dagen så står det att det är reducerad arbetstid -4 timmar eller -2 timmar. Räknas den då som en klämdag?

    Och om det är en klämdag, är det upp till företaget att välja om det ska jobbas eller inte eller är det lag på reducerad arbetstid?

  • Svar på tråden Skärtorsdag, röd dag eller inte?
  • Sezzie

    Vissa jobbar halvdag dock, många skolor brukar ha kortare dag, men det är nog upp till arbetsplatsen :)

  • La Lola

    Var visas den som röd dag?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Unis


    Skärtorsdag den 17 april är inte en röd dag, inte heller någon klämdag utan en vanlig vardag. Med undantag för att Långfredag är däremot en röd dag och det gör att vissa företag har halvdag på skärtorsdag.
  • Purpurbräcka

    Är det norska kalendrar ni tittar i? Där tror jag att skärtorsdagen är en helgdag.


    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • W Goldberg

    Om det inte är påsklov den veckan går barnen i skola på Skärtorsdagen.
    Nu har väl de flesta påsklov då, men det är en vanlig vardag där vissa arbetare slutar klockan 12 eftersom det är dag före röd dag.

  • La Lola
    W Goldberg skrev 2014-04-09 16:43:23 följande:
    Om det inte är påsklov den veckan går barnen i skola på Skärtorsdagen.
    Nu har väl de flesta påsklov då, men det är en vanlig vardag där vissa arbetare slutar klockan 12 eftersom det är dag före röd dag.
    Här är påsklovet veckan efter.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • studentska

    Om det har slutits ett kollektivavtal med arbetstidsförkortning så kan man t.ex. jobba 2 eller 4 timmar mindre beroende på vad som står i avtalet. Själv har jag alltid jobbat heldag den dagen. Men någon röd dag är det inte precis som de andra skrivit.

Svar på tråden Skärtorsdag, röd dag eller inte?