Ägg som gått ut den 1/4?
Har en korkad fråga som jag ändå hoppas ni vill besvara.
Datumet på äggen har gått ut den 1:a April.
Kokar dem nu och tänkte äta ett i dag och ett i morgon.
Om de inte luktar illa, kan man äta den då?
Har en korkad fråga som jag ändå hoppas ni vill besvara.
Datumet på äggen har gått ut den 1:a April.
Kokar dem nu och tänkte äta ett i dag och ett i morgon.
Om de inte luktar illa, kan man äta den då?
Det är ingen fara skulle jag tro. Ägg brukar klara sig ett bra tag efter utgångsdatumet. Om man vill göra maränger så är faktiskt vitan från lite halvgamla ägg bäst att använda. Toppen så man slipper slänga.
Har dom varit i kylskåpet är dom med 99% säkerhet helt ok.
Ägg håller bra mycket längre än datummärkningen, men för att kolla hur äggen är kan du lägga dom i vatten. Flyter de så mår de inte så bra, men om de sjunker går de alldeles utmärkt att äta =)
Ägg klarar sig jäääääättelänge! Och du lär märka om de inte går att äta. ;)
Tack så mycket kära ni :)
Jag knäckte ett ägg idag som luktade allt annat än friskt. trots att det stod 19 april på paketet. Som tur är har jag alltid för vana att knäcka ägget i en kopp, så man inte riskerar att förstöra köttfärsen eller sockerkakssmeten..
Man känner direkt om ägget är dåligt, det luktar vidrigt!
Datumet på förpackningen anger tiden som äggen klarar sig i rumstemp. De flesta förvarar dock äggen i kylen, då håller de i alla fall 2 veckor längre. Risken att äta dåliga ägg är nog minimal då man snabbt känner på lukten att de inte är okej.
Man kan även göra testet med att doppa ner ägget i vatten. Ligger ägget på botten, eller om det varken flyter eller ligger på botten, så är det okej. Flyter det så är det mest troligt dåligt. Brukar ändå alltid knäcka ägget trots "flyttestet" för att känna hur det luktar - förutsatt att jag inte ska koka det då
Bäst-före-datumet på ägg utgår från att äggen förvaras i rumstemperatur. Har man äggen i kylskåp så håller de sig i regel fräscha åtminstone 3-4 veckor efter bäst-före-datumet.