Kommer jag orka, vad har jag för val?
Min kille hade två barn när vi träffades som han träffade vh, och har så alltid varit sedan han och exet separerade. Exet bor på en annan ort. Jag hade ett barn sedan tidigare på heltid. Jag och min kille fick två gemensamma barn tätt när mitt barn sedan tidigare var knappt 4 år fyllda. Jag kände att det 3:e barnet blev lite för mycket. Jag är ständigt stressad, trött och känner mig otillräcklig för mina barn. Men jag kämpar på. Jag får nästan ta allt ansvar för barnen. Min kille gör inte det och tänker inte ändra sig. Det krutet han eventuellt lägger, lägger han på barnen som kommer vh. Vh kommer min mans barn och även då får jag ta det mesta. Samtidigt kan jag känna att de barnen inte får rätt uppfattning om hur det är hos oss. Ingen av de andra barnen kommer undan utan konsekvenser eller skäll av min kille och ingen av dem får den tiden eller engagemanget.
Nu kom chocken. Min mans äldsta vill efter 8 år flytta till oss på heltid. Dvs jag skulle få ett barn till helt plötsligt på heltid med allt ansvar vad det innebär med köra och hämta från träningar, läxhjälp, tvätt osv. Kanske blir det bra, men jag får panik! Jag orkar knappt som det är nu.
Om förslaget kommer att min kille skall ta ansvar för hans stora barn främst, de blir väl konstigt? Att ta ansvar för ett av sina barn men inte de andra som är hans? Att köra ett barn till träningar men ingen av de andra barnen?
Jag målar fan på väggen och är rädd att jag inte skall orka, att jag/vi skall få det jobbigare än vad vi har det, att jag skall bli ledsen för att jag känner mig ensam antingen med ytterligare ett barn eller ensam med mina barn medan han endast ägnar sig åt sitt stora barn, att det kan bli så jobbigt att det kanske leder till att vi får separera.
Vad kan man göra? Vad kan jag göra? Kan man säga nej? Skall man pröva och vad händer om det inte fungerar? Skall man riskera ett redan tufft förhållande och som kanske leder till splittring? Vad händer om hans andra barn också vill flytta till oss? Då har jag helt plötsligt 5!!!! Barn att ta hand om. Givetvis är jag glad att de trivs hos oss -men! Det är stor skillnad på att ha haft 2 barn vh till att ha 2 barn på heltid.