• Anonym (fattar inte!)

Varför står fel namn på min e-mail hos andra?

Jag får mail från klasslärare och andra och det står inte mitt eget namn...varför?
    Hänt flera gånger, senast idag.

Exempel; från dotterns lärare skickas ett massmail ut och allas namn står innan mailen; Anna Eriksson <anna.erikssonathotmail.com> Lars Ekh <lars.ekhatgmail.com> osv

MEN innan mitt namn står Erik Frohm <linda.johanssonathotmail.com>

Det skedde även idag men från ett jobb där flera personer fått samma mail och i raden för mottagare står namnen och inte mailadresserna, och där står Erik Frohm igen!!

Varför??
    På hotmails sida står mitt namn Linda Johansson när jag kollar kontoegenskaper.
    Blir galen....finns ingen i familjen som heter så. Hur blir jag av med detta?

Är anonym för jag känner mig som en idiot som inte fattar

• Svar på tråden Varför står fel namn på min e-mail hos andra?
  • Ful Anka

Skicka ett mail till dig från den mejladressen. Är det samma fenomen som uppstår så kontakta Hotmails support.

• Eleonor01

Gör som ovanstående säger men kolla därefter din inställningar på ditt konto

• Anonym (fattar inte!)

Det står rätt namn när jag postar till mig själv...fattar ingenting....

• Cenicienta

Jag hade samma problem med "visningsnamnet" för några veckor sedan, det visade sig att min hotmail var hackad. Jag upptäckte det genom att kolla skickade mail och aktiviteter på mitt konto. Byt lösenord och uppdatera dina säkerhetsrutiner om du ser något konstigt.

• Anonym (jobbar med epost)

Anledningen till att det står olika när du skickar och när andra skickar beror på att era adressböcker skiljer sig åt. När du skickar ett epost så finns inget namn utan bara en adress, namnet är en efterhandskonstruktion som inte alls är kopplad till leveransen av ett epost och kan vara precis vad som helst. Skriver du till exempel "Gunde Svahn" <linda.johanssonathotmailcom> som adress så står det Gunde Svahn för mottagaren (sättet du skriver på med "<> kan variera för olika klienter/program).

Är det så att du inte finns i min adressbok så försöker epost-programmet lista ut vad du heter på egen hand, och ibland skickas en notis om detta med i mailen.

Eftersom det är samma fel hos många av dina kontakter så måste du någon gång (första gången du mailat dem) haft fel namn inskrivet på kontot. När du sedan ändrar det så får det ingen effekt eftersom epost-programmet redan tror att det har ditt namn.

Att detta skulle ha att göra med att vara "hackad" är lite komiskt, men felaktigt; det är lite som att skylla ogräs på radon i grundvattnet.. Du kan givetvis kontakta hotmail-supporten och få ett liknande svar, men de kommer inte kunna hjälpa dig rätta till det.

Svar på tråden Varför står fel namn på min e-mail hos andra?