Hur lär jag min dotter att bli elak?
Hej,
Jag är en snäll person och har alltid varit. Som barn försökte jag alltid vara så snäll som möjligt mot alla i min omgivning. Detta resulterade i att jag blev mobbad och trampad på. Jag har alltid varit artig, aldrig svurit, aldrig snattat, aldrig stulit osv. Pga detta ses jag som "udda" eftersom folk säger "jamen ALLA barn svär" och "ALLA barn snattar". Men nej, jag gjorde det aldrig.
Min dotter är som jag i det avseendet. Hon är snäll. Hon svär inte, hon tar inte saker utan att fråga. Om någon erbjuder henne en bit godis så kommer hon alltid och frågar mig först om hon får lov att äta den. Hon är sådan helt enkelt. Hon är nu 7 år gammal.
Nu till problemet. En pojke i hennes klass stal hennes kulor. De hittades i pojkens väska. Kulorna var markerade så vi visste att de var hennes. När jag tog upp det med pedagogerna rycker de bara på axlarna och säger att man inte ska ta med sig saker till skolan om man inte förväntar sig att de ska bli stulna.
Jag undrar nu..borde jag skicka min dotter naken till skolan? Jag förväntar mig nämligen att ingenting som hon tar med sig ska bli stulet.
En annan sak som jag behöver hjälp med är att lära min dotter att inte vara som jag. Uppenbarligen leder snällhet till att man blir illa behandlad. Jag vill inte att dottern ska drabbas av detta. Men hur bör jag gå tillväga? Borde jag lära henne att stjäla saker? Eller bör jag börja med svordommar och diverse förolämpningar? Och hur kan jag lära henne dessa saker när jag själv är så pass dålig på det? Uppenbarligen så måste hon dock lära sig bli "elak" om hon ska överleva i dagens samhälle och dagens skola. Jag minns själv vilket helvete jag gick igenom och jag vill inte att hon ska drabbas av samma sak,
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-09 19:53
Kan tillägga att det inte är första eller sista gången någon har tagit hennes saker. Detta är något som har hänt flera gånger.