• Loriyana

Hur lär jag min dotter att bli elak?

Hej,

Jag är en snäll person och har alltid varit. Som barn försökte jag alltid vara så snäll som möjligt mot alla i min omgivning. Detta resulterade i att jag blev mobbad och trampad på. Jag har alltid varit artig, aldrig svurit, aldrig snattat, aldrig stulit osv. Pga detta ses jag som "udda" eftersom folk säger "jamen ALLA barn svär" och "ALLA barn snattar". Men nej, jag gjorde det aldrig.

Min dotter är som jag i det avseendet. Hon är snäll. Hon svär inte, hon tar inte saker utan att fråga. Om någon erbjuder henne en bit godis så kommer hon alltid och frågar mig först om hon får lov att äta den. Hon är sådan helt enkelt. Hon är nu 7 år gammal.

Nu till problemet. En pojke i hennes klass stal hennes kulor. De hittades i pojkens väska. Kulorna var markerade så vi visste att de var hennes. När jag tog upp det med pedagogerna rycker de bara på axlarna och säger att man inte ska ta med sig saker till skolan om man inte förväntar sig att de ska bli stulna.

Jag undrar nu..borde jag skicka min dotter naken till skolan? Jag förväntar mig nämligen att ingenting som hon tar med sig ska bli stulet. 

En annan sak som jag behöver hjälp med är att lära min dotter att inte vara som jag. Uppenbarligen leder snällhet till att man blir illa behandlad. Jag vill inte att dottern ska drabbas av detta. Men hur bör jag gå tillväga? Borde jag lära henne att stjäla saker? Eller bör jag börja med svordommar och diverse förolämpningar? Och hur kan jag lära henne dessa saker när jag själv är så pass dålig på det? Uppenbarligen så måste hon dock lära sig bli "elak" om hon ska överleva i dagens samhälle och dagens skola. Jag minns själv vilket helvete jag gick igenom och jag vill inte att hon ska drabbas av samma sak,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-09 19:53
    Kan tillägga att det inte är första eller sista gången någon har tagit hennes saker. Detta är något som har hänt flera gånger.

• Svar på tråden Hur lär jag min dotter att bli elak?
  • Akua

Är du seriös? Funderar du på att kära ditt barn att svära, stjäla saker och förolämpa henne för att inte någon ska ta något från henne???

• Loriyana
    Akua skrev 2014-04-09 19:55:16 följande:
    Är du seriös? Funderar du på att kära ditt barn att svära, stjäla saker och förolämpa henne för att inte någon ska ta något från henne???
    Ja jag är seriös. Jag vill inte att hon ska behandlas på samma sätt som jag blev behandlad och jag ser att det redan har börjat. Jag önskar innerligt att vi levde i ett samhälle där godhet uppskattades och värderades högt, men tyvärr gör vi inte det. Det gör så fruktansvärt ONT att se hur mitt kära barn blir behandlad, att andra stjäl från henne, ljuger och håller på. Jag känner att jag måste göra något.
  • scanmia

Du behöver förstås inte lära henne att bli elak. Du behöver lära henne om respekt och mod och att hon måste inkludera sig själv och sin person i den ekvationen. HON är en viktig person och det är värt att vara snäll mot sig själv med.

Hur hade DU önskat att du hade agerat i en dylik situation? Hur hade du önskat att hon skulle ha agerat? Pedagogerna? Pojken? Pojkens föräldrar? Hur svarar dottern på samma frågor?

Prata med din dotter om det. Prata om mod och civilkurage. Jobba själv med att bli en förebild åt din dotter.

Ja och så kan ni ju läsa lite bra böcker. Mod är ju ett ganska populärt ämne.

• sextiotalist

Lär henne att sätta gränser kring sig själv, lär henne att våga vara lite egoistisk, lär henne att ingen har rätt att sätta sig på henne.
    Det är inte samma sak som att vara elak, utan det är att vara snäll mot sig själv.

På samma sätt som man bör lära sig att stanna upp som förälder inför ett nej, så borde du lära din dotter att stanna upp inför ett ja.

Ja, hon kommer uppleva att folk omkring henne inte kommer gilla att hon säger ifrån, men hennes uppgift är inte att göra alla andra nöjda

• Loriyana
    scanmia skrev 2014-04-09 20:01:49 följande:
    Du behöver förstås inte lära henne att bli elak. Du behöver lära henne om respekt och mod och att hon måste inkludera sig själv och sin person i den ekvationen. HON är en viktig person och det är värt att vara snäll mot sig själv med.

Hur hade DU önskat att du hade agerat i en dylik situation? Hur hade du önskat att hon skulle ha agerat? Pedagogerna? Pojken? Pojkens föräldrar? Hur svarar dottern på samma frågor?

Prata med din dotter om det. Prata om mod och civilkurage. Jobba själv med att bli en förebild åt din dotter.

Ja och så kan ni ju läsa lite bra böcker. Mod är ju ett ganska populärt ämne.

Jag hade önskat att pedagogerna tog stöld på allvar och inte viftade bort det som något som "barn gör". Jag önskar att barnet i fråga hade bett om ursäkt till min dotter för stölden, istället för att fortsätta gnälla över att han var tvungen att ge upp kulorna som han stulit. Jag önskar att föräldrarna till tjuven hade blivit kontaktade och att ett möte hade ägt rum mellan pedagogerna och föräldrarna till tjuven där de pratade om hur man bäst uppfostrar ett barn till att inte stjäla. Jag önskar att en incidentrapport hade skrivits om det som hände och att pedagogerna hade kommit med någon form av handlingsplan för att undvika stöld i framtiden.

Kan tillägga att jag var alltid modig i skolan och jag är det fortfarande. Jag ställde ALLTID upp för dem som utsattes och vid flera tillfällen blev jag misshandlad pga det. Min dotter är likadan. Vi är modiga och har alltid varit det. Men nu är jag på väg att ge upp. Jag minns allt som hände mig pga mitt mod och min snällhet och jag vill inte att hon ska drabbas.
  • scanmia
    Loriyana skrev 2014-04-09 20:11:21 följande:
    Jag hade önskat att pedagogerna tog stöld på allvar och inte viftade bort det som något som "barn gör". Jag önskar att barnet i fråga hade bett om ursäkt till min dotter för stölden, istället för att fortsätta gnälla över att han var tvungen att ge upp kulorna som han stulit. Jag önskar att föräldrarna till tjuven hade blivit kontaktade och att ett möte hade ägt rum mellan pedagogerna och föräldrarna till tjuven där de pratade om hur man bäst uppfostrar ett barn till att inte stjäla. Jag önskar att en incidentrapport hade skrivits om det som hände och att pedagogerna hade kommit med någon form av handlingsplan för att undvika stöld i framtiden.

Kan tillägga att jag var alltid modig i skolan och jag är det fortfarande. Jag ställde ALLTID upp för dem som utsattes och vid flera tillfällen blev jag misshandlad pga det. Min dotter är likadan. Vi är modiga och har alltid varit det. Men nu är jag på väg att ge upp. Jag minns allt som hände mig pga mitt mod och min snällhet och jag vill inte att hon ska drabbas.
    Jag tror absolut att man kan vara modig och snäll. Glöm bara inte bort dig själv!! Du kämpar som ett lejon för din dotter, men hade du gjort det samma för dig själv? Din dotter följer i dina fotspår. 
  • scanmia

Känner mig lite löjlig för att alltid rekommendera böcker, men har du läst Protecting the gift av de Becker? Faktiskt helt läsvärd om man kan bortse från en väldigt amerikansk livsåskådning...

• Hillbillie

Jag förstår hur du menar, och att du känner dig frustrerad. Egentligen är det ju naturligtvis inte dig eller dottern det är fel på , utan ditt problem är en del av en större samhällstrend där det är så viktigt att lära barnen att de "inte ska ta nån skit". Tyvärr är många föräldrar inte alls lika mån om att lära sina barn att de inte ska ge nån skit heller...

Det är tråkigt att många pedagoger viftar bort småstölder på detta sätt. Det är ju såna barn som din dotter som de flesta andra  barn tycker bäst om, och jag tror trots allt att ert sätt vinner i längden. Det innebär förstås inte att ni inte kommer att gå på stötar även i framtiden, men ni har i alla fall inget att skämmas för.

Man behöver inte vara elak för att hantera såna här saker, men det är viktigt att man kan stå upp för sin rätt och våga säga ifrån när man blir illa bemött. Det bästa du kan ge ditt barn är en god självkänsla, ett gott språk för att kunna uttrycka sina känslor och åsikter verbalt, och en insikt i hur man kan förhålla sig till personer som inte själva klarar av en "normal" social tillvaro.

Att vara snäll betyder inte att man gör sig till dörrmatta! Att stå upp för sin rätt betyder inte att man ska vara "elak". Men det är inte lätt att hitta balansen...det får man jobba på större delen av sitt liv tror jag...

• Loriyana
    Hillbillie skrev 2014-04-09 20:22:51 följande:
    Jag förstår hur du menar, och att du känner dig frustrerad. Egentligen är det ju naturligtvis inte dig eller dottern det är fel på , utan ditt problem är en del av en större samhällstrend där det är så viktigt att lära barnen att de "inte ska ta nån skit". Tyvärr är många föräldrar inte alls lika mån om att lära sina barn att de inte ska ge nån skit heller...

Det är tråkigt att många pedagoger viftar bort småstölder på detta sätt. Det är ju såna barn som din dotter som de flesta andra  barn tycker bäst om, och jag tror trots allt att ert sätt vinner i längden. Det innebär förstås inte att ni inte kommer att gå på stötar även i framtiden, men ni har i alla fall inget att skämmas för.

Man behöver inte vara elak för att hantera såna här saker, men det är viktigt att man kan stå upp för sin rätt och våga säga ifrån när man blir illa bemött. Det bästa du kan ge ditt barn är en god självkänsla, ett gott språk för att kunna uttrycka sina känslor och åsikter verbalt, och en insikt i hur man kan förhålla sig till personer som inte själva klarar av en "normal" social tillvaro.

Att vara snäll betyder inte att man gör sig till dörrmatta! Att stå upp för sin rätt betyder inte att man ska vara "elak". Men det är inte lätt att hitta balansen...det får man jobba på större delen av sitt liv tror jag...
    Fint svar. Tack!

Jag tror också att det är något fel på samhällstrenden. Jag jobbar själv på en internationell skola, och där är det noll tolerans mot svordomar, stöld och liknande. Jag har faktiskt inte varit med om en enda elev som stulit något. Men här i Sverige så verkar vi har så otroligt låga förväntningar på våra barn. Allt viftas bort med orden "men barn beter sig på det viset, så är det bara". Men NEJ det är inte "bara så". Barn beter sig illa för att vi tillåter och accepterar det.
Svar på tråden Hur lär jag min dotter att bli elak?