• Mnihz08

Bihåleinflammation

Jag är gravid i vecka 26 och har senaste veckorna varit sjuk i flera omgångar. Hade mag/kräksjuka förra veckan och känner mig väldigt nedsatt nu. Har dragit på mig en bihåleinflammation och har ont i nästan hela ansiktet, både kinder, ögon, näsa och ner i käkarna. Blir olidligt och känns jättejobbigt, men vill gärna slippa ta mediciner eller så? Någon som har något bra tips för att lindra smärtan och bli fri från detta lite snabbare?

Har haft svårt att sova och svårt att koncentrera mig på jobbet. Är täppt och snuvig om vartannat och har ont hela tiden. Kommer immunförsvaret fortsätta vara såhär nedsatt eller är det för jag precis varit sjuk?

Tips någon?

• Svar på tråden Bihåleinflammation
  • Långbenopluto

Varför slippa ta mediciner? Din kropp orkar inte vara sjuk hur mycket som helst när du är gravid.... så ta hjälp!

• Flickan och kråkan

Jag har tyvärr inga tips, men vill skicka lite medkänsla till dig. Been there, done that . Jag fick mitt tredje barn i somras. Förra våren (ungefär i den vecka du är i nu) fick jag först någon virusinfektion med hög feber som återföljdes av bihåleinflammation. Fy fabian säger jag bar, har aldrig haft det tidigare. Fick dras med det under rätt många veckor och sedan när det väl började lägga sig fick jag magsjuka......och ganska snart efter det så drabbades jag och äldsta barnen av löss. Den här våren är klart mycket bättre

Jag körde näsdroppar och mycket koksaltlösning. Vården rekommenderar ju nässköljning om du är kvinna nog att ta dig an det. Det var inte jag. Men det finns saltlösning som ger relativt stora doser i alla fall att köpa på apoteket (kommer inte ihåg vad det heter tyvärr).

• Malima

Har oxå varit sjuk massor under graviditeten.... Både magsjuka( som jag aldrig har i vanliga fall) och förkylningar med bihåleinflammation som följd. Jag har försökt med allt möjligt men det slutade med att det blev än värre och jag fick ta allt möjligt för att det skulle bli uthärdligt( penicillin, sinupret, nässpray i mängder, nasonex och rinexin. Inte kul att behöva ta allt som gravid!!) Så jag rekommenderar dig ändå att prova nässkölj och nasonex, det får man ta som gravid sa min barnmorska.

• Mnihz08

Okej, tack! Jag ska till barnmorskan imorgon för rutinkoll, så ska prata med henne om det då också. Klart man vill ta så lite medicin som möjligt, allt man gör och får i sig påverkar ju både dig själv och barnet. Finns inga biverkningsfria mediciner. Nasonex verkar ändå vara ganska milt, så ska kolla om jag kan testa det. Hur funkar det att skölja näsan?

• Malima

Jag var livrädd för att skölja näsan först,men insåg snart att det inte var ngn fara faktiskt. Jag köpte en stor spruta för ändamålet på apoteket. Lätt som en plätt, bara att läsa beskrivningen!

• isolande

Skölj näsan, spruta finns på apoteket, de hjälper dig. Ta nasonex och ät Sonniva Forte (ok när man är gravid). Ge det en vecka, har du inte blivit bra, gå till VC så du kan få penicillin. Alla bihåleinflammationer går inte över av sig själv, särskilt inte när man är gravid!

Hade 3 i slutet av min förra grav, och vägrade äta penicillin tills min läkare sa att nu är det nog. Två veckor innan FL tyckte hon det var dags för mig att bli frisk så jag kunde vila och sova ordentligt istället för att ha värk och lida dagarna i ända....

• Mnihz08

Tack för alla svar! Har sköljt näsa och testat nasonex, verkar som det är på gång åt rätt håll i alla fall. Var känslig för pollen när jag var yngre så vet inte om det spelar in nu också eftersom jag är så himla tät. Går det inte över får jag väl ta mig i kragen och gå till läkaren.

Känns som om man är sjuk oavbrutet som gravid. Man drar på sig allt fast man vanligtvis aldrig är sjuk!

• Flickan och kråkan
    Mnihz08 skrev 2014-04-12 12:07:05 följande:
    Tack för alla svar! Har sköljt näsa och testat nasonex, verkar som det är på gång åt rätt håll i alla fall. Var känslig för pollen när jag var yngre så vet inte om det spelar in nu också eftersom jag är så himla tät. Går det inte över får jag väl ta mig i kragen och gå till läkaren.

Känns som om man är sjuk oavbrutet som gravid. Man drar på sig allt fast man vanligtvis aldrig är sjuk!
    Tror det kan bli som en ond cirkel också. Jag klarade mig fint under mina två första graviditeter, men när jag i tredje graviditeten åkte på en rejäl virusinfektion....ja, efter det så blev jag liksom aldrig bra kändes det som.....det ena följde på det andra. Frisk vid förlossningen i alla fall .

Skönt att det känns som om det är på rätt väg i alla fall .
Svar på tråden Bihåleinflammation