• Anonym (fyrtio)

Latensfasen (?) Kan jag skynda på? Pepp och tips efterlyses!

Jag är i vecka 40, väntar första barnet. Har fruktansvärd värk i magen som kommer och går. Får en "värkattack" ungefär en gång i timmen, dessa håller i sig i allt från 30 sek till 5 minuter. Vissa av dessa värkar är betydligt starkare än andra, sådär sjukt starka att jag inte vet hur jag ska stå/sitta, andas eller bete mig normalt Även fast smärtan är så stark, så längtar jag efter att de ska komma oftare - är inte speciellt orolig för förlossningen, jag längtar mer

Detta har hållit på sedan igår eftermiddag (torsdag 8/4). Jag har inte varit på koll på förlossningen, det har ju som inte startat än, men när jag ringde och rådfrågade och hörde om det här kan vara "latensfasen" så sa barnmorskan ja, att förlossningen borde starta inom de närmsta dagarna. Vid senaste kollen på MVC var min tapp inte öppnad, men den var något förkortad och uppmjukad, detta var för två veckor sedan.

Jag har haft en del molvärk i magen i två veckor, men det är alltså igår eftermiddag som jag börjat få ordentlig värk.

Finns det något jag kan göra för att få detta förlopp att gå snabbare? Jag vet att man egentligen inte kan starta en förlossning själv, däremot har jag förstått att man kan påskynda förloppet om förlossningen redan är lite på gång. Jag menar, om det stämmer att jag är i latensfasen så borde väl något kanske fungera? Eller har ni några andra tips på vad jag kan göra för att låta tiden gå? Jag håller på att längta ihjäl mig! Smsar sambon (som jobbar natt denna arbetscykel - varannan cykel natt, varannan cykel dag) stup i kvarten. Men smsande stillar lite min längtan så mycket.

"Färdknäppen" är tyvärr inte aktuellt då sambon som sagt jobbar natt, och vi går liksom om varandra de dagarna. Det blir inte aktuellt med "färdknäpp" förrän tidigast lördag.

Åh, hoppas verkligen inte att det drar ut sig på tiden...

Pepp önskas! Och tips önskas!

Väljer att vara anonym för att slippa moralkakor och allt vad det nu kan vara. Kommentarer som "du kan ju gå 14 dagar över tiden", "det finns ingenting du kan göra" och bla bla bla, undanbedes! FL har blivit så "hårt" på sistone, tyvärr...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-10 00:17
    Menar givetvis TISDAG 8/4 och inte torsdag

• Svar på tråden Latensfasen (?) Kan jag skynda på? Pepp och tips efterlyses!
  • Flisan79

När jag sattes igång vid min tredje förlossning så fick jag rådet att stå/gå för att öka förloppet och lägga mig om jag ville dra ner på tempot. Så ett råd borde ju vara att vara uppe och låta tyngdlagen hjälpa till.

Vid min första fl så hade jag pinvärkar i 40 tim. Tillslut fick jag rådet här på fl att ställa mig och vicka/rulla med höfterna. Detta för att hjälpa bebisen tränga ner i bäckenet. En timme efter att jag startade med det var jag på väg till bb

• Anonym (fyrtio)
    Flisan79 skrev 2014-04-09 23:36:03 följande:
    När jag sattes igång vid min tredje förlossning så fick jag rådet att stå/gå för att öka förloppet och lägga mig om jag ville dra ner på tempot. Så ett råd borde ju vara att vara uppe och låta tyngdlagen hjälpa till.

Vid min första fl så hade jag pinvärkar i 40 tim. Tillslut fick jag rådet här på fl att ställa mig och vicka/rulla med höfterna. Detta för att hjälpa bebisen tränga ner i bäckenet. En timme efter att jag startade med det var jag på väg till bb
    Ah, smart! Ska testa med att rulla med höfterna!

Nu har jag haft ihållande och kraftig värk i nedre delen av magen, ljumskarna samt lite i ryggen i drygt 15 minuter. Obehagligt när det håller i sig så länge.. Någon minut med värk och paus emellan är ju helt klart överkomligt jämfört med det här. Puh!
  • Anonym (Sov)

Var just på profylaxkurs och där rådde de en att sova så mycket man kunde under latensfasen. Eftersom direkt när du kommer in i den aktiva fasen ska du just vara aktiv med att sitta på pilatesboll, uppe och gå, etc etc.

Skittrist tips, men tänk hur trött du kommer vara om det håller på i tre fyra dygn och du inte sovit ;)

• Anonym (fyrtio)
    Anonym (Sov) skrev 2014-04-10 00:09:03 följande:
    Var just på profylaxkurs och där rådde de en att sova så mycket man kunde under latensfasen. Eftersom direkt när du kommer in i den aktiva fasen ska du just vara aktiv med att sitta på pilatesboll, uppe och gå, etc etc. Skittrist tips, men tänk hur trött du kommer vara om det håller på i tre fyra dygn och du inte sovit ;)

Jo, det har jag hört. Vila och ät är det bästa man kan göra. Kunde sova natten till idag, dvs natten mellan tisdag och onsdag. Men nu ligger jag bara och vrider och vänder på mig. Har för ont för att kunna somna. Överväger att ta två alvedon och ställa mig i duschen ett tag. Kanske smärtan släpper litegrann iaf. Känns konstigt att ha ont och ändå längta efter att få mer ont. Smärta som normalt är negativt känns nu ganska positivt på ett sätt.
  • Barnlangtan

Att röra på sig; gå i trappor, promenader etc har jag då hört sägas fungera om förlossningen är på gång. Jag har BF om 5 dagar och har börjat få onda sammandragningar vid aktivitet. Storstädning kan visst också ge värkarna en skjuts! Dessutom är ju städning bra, man kanske inte har så mycket tid på samma sätt när bebisen väl är här

• Anonym (.)
    Barnlangtan skrev 2014-04-10 10:03:23 följande:
    Att röra på sig; gå i trappor, promenader etc har jag då hört sägas fungera om förlossningen är på gång. Jag har BF om 5 dagar och har börjat få onda sammandragningar vid aktivitet. Storstädning kan visst också ge värkarna en skjuts! Dessutom är ju städning bra, man kanske inte har så mycket tid på samma sätt när bebisen väl är här
    Jag har läst att div. aktiviteter inte påskyndar, bara gör slut på energin som man behöver för förlossningen. Det bästa är att ta det lugnt och äta och vila och ladda batterierna.

TS - barnet kommer när det är redo. Vill du verkligen stressa ut det?
  • Barnlangtan
    Anonym (.) skrev 2014-04-10 10:05:13 följande:
    Jag har läst att div. aktiviteter inte påskyndar, bara gör slut på energin som man behöver för förlossningen. Det bästa är att ta det lugnt och äta och vila och ladda batterierna.

TS - barnet kommer när det är redo. Vill du verkligen stressa ut det?
    Nu syftar jag ju inte på regelrätt träning. Menar mer daglig aktivitet som gå till affären, dammsuga etc. Sådant som man ändå måste göra oavsett om man är gravid eller ej. Tror inte, som du säger, att det är bra att göra slut på alla krafter inför stundande förlossning, men personligen kan jag inte ligga på soffan i flera dagar för att spara energi, då gör jag hellre småsysslor som lite städning och handling.

Dessutom så kan man inte starta en förlossning om inte barnet är redo (bortsett från medicinsk väg). Så att jag städar här hemma, och barnet samtidigt råkar vara redo så är det ju bara en bonus!

Det är så mycket man läser och hör gällande förlossning och allt som hör till. Vad som är rätt/fel för en själv får var och en avgöra - förutsatt att det inte är skadligt, olagligt eller så.
  • Anonym (fyrtio)

Ingen förlossning på gång än. Att rulla/vicka på höftena/bäckenet gav mig då onda sammandragningar/värkar, men inget mer än det. Lyckades i alla fall somna tillslut igår kväll. Värker mer idag, men fortfarande inga regelbundna värkar, och värkarna är väldigt olika i intensitet. Puh. Hoppas det inte håller i sig i många dagar till...

• Anonym (fyrtio)

Åh... Hade rejält med värk fredag och lördag, och delar av slemmisen har lossnat men ingenting händer...

Svar på tråden Latensfasen (?) Kan jag skynda på? Pepp och tips efterlyses!