• Anonym (undran)

    sjukskriven

    Hej kan man bli sjukskriven ända fram til beräknad förlossning eller måste man ta ut föräldrapenning 10 dagar innan istället?

    Mvh

  • Svar på tråden sjukskriven
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Är man sjuk och arbetsförmågan är nedsatt så kan man vara sjukskriven fram till dagen innan barnets födelse ( partus ).

    Hälsningar
    Lotta, handläggare


     

  • Anonym (undran)

    Okej alltså det datum det är beräknat eller det faktiska datumet bebisen kommer?
    säg att bf är 10 juni och bebis kommer 8 juni då måste jag ju ta ut fp från den 9 juni?? eller. men det kanske inte är det första man tänker på att anmäla då blir det ju ett glapp och jag riskerar att få nollad sgi eller.

    Hoppas du förstår hur jag menar

  • Anonym (undran)
    Anonym (undran) skrev 2014-04-11 08:24:27 följande:
    Okej alltså det datum det är beräknat eller det faktiska datumet bebisen kommer?
    säg att bf är 10 juni och bebis kommer 8 juni då måste jag ju ta ut fp från den 9 juni?? eller. men det kanske inte är det första man tänker på att anmäla då blir det ju ett glapp och jag riskerar att få nollad sgi eller.

    Hoppas du förstår hur jag menar
    Eller kan jag bara vara sjukskriven tom den 7. juni då om bebis kommer 8:e? då måste jag alltså ta ut fp from 8? det betyder att jag måste göra det från sjukhuset anmäla alltså? oj va krångligt det blev =)
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Så länge du har ett läkarintyg så kan du ansöka om sjukpenningen. Friskanmälan kan man göra under Mina sidor. Därefter kan du ansöka om föräldrarpenningen.


     


    Hälsningar


    Pia, handläggare

  • Anonym (undran)

    Säg att jag är sjukskriven t om sista maj, kan jag då redan nu lägga in föräldrapenning from 1 juni?

    för ska jag friskanmäla mig först så blir det ju en friskanmälan och anmälan om föräldrapenning samt ansökan om föräldrapenning på samma dag.

    har planerat att ta ut föräldrapenning dom 14 sista dagarna innan bf och ta ut för ett halvår framåt för att slippa krångla sen när barnet är fött, och för att det inte skall bli nått glapp.

    Mvh

  • Försäkringskassan

    Hej!

    När det gäller frågor angående föräldrapenning kan du ställa dem antingen här på Familjeliv "fråga om föräldraförsäkringen" eller på www.facebook.com/foralder
    Här svarar vi bara på frågor angående sjukförsäkringen.
    Du kan även ringa vårt kundcenter på 0771 524 524. Vi har öppet :


    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

    Hälsningar


    Lotta, handläggare
Svar på tråden sjukskriven