• Anonym (hjälp)

Vad händer vid beviljad skuldsanering och sen bli sambo?!

Jag undrar vad som händer om man har beviljats skuldsanering men sen blir sambo med en som har någon miljon på banken och en hög månadslön. Sägs skuldsaneringen upp? Att de kan anta att större delen av min låga inkomst ska gå till att betala mina skulder tycker jag är rimligt, även om det betyder att sambon ensam får stå för boendekostnader mm. Men kan skuldsaneringen sägas upp helt? Vad händer om vi blir sambos?

• Svar på tråden Vad händer vid beviljad skuldsanering och sen bli sambo?!
  • Anonym (tror)

Om jag inte är helt ute och cyklar så är skuldsaneringen pga DINA skulder och är endast riktad till dig. Din blivande sambo ska inte behöva dras in på något sätt.

Jag tycker du skall prata med Kronofogdemyndigheten. Och prata då i fiktiva termer: Vad händer OM jag skulle flytta ihop osv...... KF och du har skrivit ett avtal. Har du avtalet kvar så kan du läsa på lite där. Det brukar stå mycket finstilta stycken i myndighetspapper så även där kan du få information.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (tror) skrev 2014-04-10 09:45:18 följande:
    Om jag inte är helt ute och cyklar så är skuldsaneringen pga DINA skulder och är endast riktad till dig. Din blivande sambo ska inte behöva dras in på något sätt.

Jag tycker du skall prata med Kronofogdemyndigheten. Och prata då i fiktiva termer: Vad händer OM jag skulle flytta ihop osv...... KF och du har skrivit ett avtal. Har du avtalet kvar så kan du läsa på lite där. Det brukar stå mycket finstilta stycken i myndighetspapper så även där kan du få information.
    Tack för ditt svar. Jag har hittat en gammal artikel där en person råkade ut för denna sak och då blev personen inte skyldig att betala mer. Men det jag är orolig för är att min skuldsanering helt ska sägas upp. www.svd.se/naringsliv/skuldsatt-som-blir-sambo-fall-for-hd_1048905.svd

Det hade varit bra om man hade kunat vara anonym och ställa frågor till kronofogden.
  • Anonym (tror)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-04-10 09:47:34 följande:
    Tack för ditt svar. Jag har hittat en gammal artikel där en person råkade ut för denna sak och då blev personen inte skyldig att betala mer. Men det jag är orolig för är att min skuldsanering helt ska sägas upp. www.svd.se/naringsliv/skuldsatt-som-blir-samb...

Det hade varit bra om man hade kunat vara anonym och ställa frågor till kronofogden.
    Visst kan du vara anonym. Det är ju bara att ringa upp och fråga! "Vad händer med skuldsaneringen om en person flyttar ihop med en höginkomsttagare?"... du har inget att förlora på det.

Den artikel du hänvisar till är ju mycket intressant. Förbättras din situation så kan jag dock inte läsa att skuldsaneringen sägs upp - enbart att du skulle få betala mer. Vill du inte göra rätt för dig?
  • Anonym (smurfan)
    Anonym (tror) skrev 2014-04-10 09:59:55 följande:
    Vill du inte göra rätt för dig?
    Fast hen vill kanske inte att hens framtida sambo skall tvingas betala skulderna även om hen själv vill göra rätt för sig?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (smurfan) skrev 2014-04-10 10:24:56 följande:
    Fast hen vill kanske inte att hens framtida sambo skall tvingas betala skulderna även om hen själv vill göra rätt för sig?
    Sant. Jag betalar allt jag kan och jag anser inte att en ev sambo ska betala för mina tidigare skulder.
  • Anonym (tror)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-04-10 10:27:13 följande:
    Sant. Jag betalar allt jag kan och jag anser inte att en ev sambo ska betala för mina tidigare skulder.
    Håller med dig. Men myndigheterna tänker ju lite annorlunda än vi. Ex.vis dras ju ev. bostadsbidrag in om du flyttar ihop med någon. Även ev. andra bidrag som är inkomstbaserade.

I din situation skulle nog i alla fall jag ställa frågorna till KF. Möjligen kan de säga att de inte kan svara på frågorna om de inte känner till de ekonomiska förutsättningarna. Men att ställa en fråga, anonymt, kan ju inte skada.
  • Pentagram

Om din ekonomiska situation ändras ansöker du om omprövning. Om Kronofogden menar att du fått ett betydligt större betalningsutrymme kommer din betalplan att justeras under den återstående tiden av din skuldsaneringsperiod, om inte så fortsätter du som tidigare.

Din skuldsanering kan inte bli upphävd enkom för att du flyttar ihop med någon med mindre än att ditt tillgängliga betalningsutrymme faktiskt skulle kunna betala samtliga dina skulder inom överskådlig tid ELLER om det kommer fram att din ekonomi förbättras och du INTE begärt omprövning (att du alltså avsiktligt undanhållit pengar från dina borgenärer).

• Anonym (hjälp)
    Anonym (tror) skrev 2014-04-10 10:35:51 följande:
    Håller med dig. Men myndigheterna tänker ju lite annorlunda än vi. Ex.vis dras ju ev. bostadsbidrag in om du flyttar ihop med någon. Även ev. andra bidrag som är inkomstbaserade.

I din situation skulle nog i alla fall jag ställa frågorna till KF. Möjligen kan de säga att de inte kan svara på frågorna om de inte känner till de ekonomiska förutsättningarna. Men att ställa en fråga, anonymt, kan ju inte skada.
    Jag ska självklart inte ha bostadsbidrag mer när jag blir sambo. Men då får jag inte heller mycket mer pengar över när bostadsbidraget försvinner heller.
    Pentagram skrev 2014-04-10 12:59:41 följande:

Om din ekonomiska situation ändras ansöker du om omprövning. Om Kronofogden menar att du fått ett betydligt större betalningsutrymme kommer din betalplan att justeras under den återstående tiden av din skuldsaneringsperiod, om inte så fortsätter du som tidigare.

Din skuldsanering kan inte bli upphävd enkom för att du flyttar ihop med någon med mindre än att ditt tillgängliga betalningsutrymme faktiskt skulle kunna betala samtliga dina skulder inom överskådlig tid ELLER om det kommer fram att din ekonomi förbättras och du INTE begärt omprövning (att du alltså avsiktligt undanhållit pengar från dina borgenärer).

Den förbättras med kanske någon tusenlapp totalt eftersom vi kommer att dela hyra och andra kostnader som tv och el. Det borde inte kunna betyda att jag får väldigt mycket mer pengar över varje månad eftersom jag inte får mer pengar men jag betalar gärna in det jag får över mer av.

Även om jag kan betala mer så är det inte mer än kanske 50 000 på alla de åren om jag hårddrar det och med den summan blir jag inte fri från skulder.

• Pentagram
    Anonym (hjälp) skrev 2014-04-10 18:11:36 följande:
    Jag ska självklart inte ha bostadsbidrag mer när jag blir sambo. Men då får jag inte heller mycket mer pengar över när bostadsbidraget försvinner heller.
    Den förbättras med kanske någon tusenlapp totalt eftersom vi kommer att dela hyra och andra kostnader som tv och el. Det borde inte kunna betyda att jag får väldigt mycket mer pengar över varje månad eftersom jag inte får mer pengar men jag betalar gärna in det jag får över mer av.

Även om jag kan betala mer så är det inte mer än kanske 50 000 på alla de åren om jag hårddrar det och med den summan blir jag inte fri från skulder.

Det skall vara en väsentlig ökning som dessutom inte kunde förutses vid tidpunkten för saneringsbeslutet. Handlar det "bara" om en tusenlapp per månad lär det gamla beslutet få ligga kvar men det är KFM som gör den bedömningen så ta inte mitt ord för det. Anyway, sök omprövning så löser det sig. Inkassobolag och andra professionella skuldhanterare tenderar till att hålla sig uppdaterade med info på folk som har skuldsanering och det är jä-ligt surt att få en skuldsanering upphävd för att man undvek att söka omprövning när man fick lite mer pengar.
  • Anonym (tror)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-04-10 18:11:36 följande:

Kan ju också vara skönt att lägga korten på bordet och ha ryggen fri.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (tror) skrev 2014-04-11 10:33:52 följande:
    Kan ju också vara skönt att lägga korten på bordet och ha ryggen fri.
    Självklart? Det är därför jag frågar vad som gäller. Jag har inte planerat att lura någon.
  • Anonym (tror)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-04-11 12:37:41 följande:
    Självklart? Det är därför jag frågar vad som gäller. Jag har inte planerat att lura någon.
    Tror jag inte heller:). Och förstår att du är lite nervös. Skulle dock tro att de verkligen uppskattar nån som är ärlig. Lägg bara fram ekonomin som den kommer bli. Jag har svårt att tro att de skulle räkna in din nye sambos inkomst.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (tror) skrev 2014-04-11 12:42:32 följande:
    Tror jag inte heller:). Och förstår att du är lite nervös. Skulle dock tro att de verkligen uppskattar nån som är ärlig. Lägg bara fram ekonomin som den kommer bli. Jag har svårt att tro att de skulle räkna in din nye sambos inkomst.
    Tack för dina svar. :)
  • Pentagram
    Anonym (tror) skrev 2014-04-11 12:42:32 följande:

De kommer att räkna in sambons inkomst i det att det påverkar TS betalningsutrymme, inte som att TS anses ha full tillgång till sambons inkomst.
  • Anonym (tror)
    Pentagram skrev 2014-04-11 13:28:07 följande:

De kommer att räkna in sambons inkomst i det att det påverkar TS betalningsutrymme, inte som att TS anses ha full tillgång till sambons inkomst.
    Låter vettigt.
Svar på tråden Vad händer vid beviljad skuldsanering och sen bli sambo?!