• some day

Bytt efternamn- Kan jag resa med mitt gamla pass?

Jag bytte efternamn i samband med skilsmässa nyligen. Jag undrar om mitt pass är giltligt om jag bokar resan (charter) i det namnet som står på passet eller är det olagligt att göra så?

Jag har tid på mig så det är inga problem så sett det är enbart av bekvämlighetsskäl!

• Svar på tråden Bytt efternamn- Kan jag resa med mitt gamla pass?
  • Göteborg 6

OK att göra på det sättet.

• blomman07

Du kan ta med dig ett intyg om att du har bytt efternamn. Du borde ha fått ett sånt av Skatteverket. Jag hade nog inte chansat annars..

• Fjärilslarv
    blomman07 skrev 2014-04-10 11:01:37 följande:
    Du kan ta med dig ett intyg om att du har bytt efternamn. Du borde ha fått ett sånt av Skatteverket. Jag hade nog inte chansat annars..
    precis. jag bytte namn i samband med att jag gifte mig. Jag hade dock beställt en grej som kom i mitt nya namn men mitt nya körkort hade inte kommit så jag gick dit med mitt gamla och ett intyg från skatteverket.

så ts du kanske också kan göra så? jag skulle dock ringa till landets ambasad och fråga?
  • Duckan

Det viktiga är väl att pass och biljett har samma namn? De vet ju inte om att bytt namn efteråt.

• Gladskit

Resa borde inte vara några problem, om det inte är till USA där man ska ansöka om visum i förväg och det körs i olika dataystem osv. Det skulle jag inte chansa på.
    Så länge du har samma namn i passet som på biljetten, det är det enda flygbolagen är intresserad av.
    Däremot om du skulle råka illa ut utomlands, det blir ett försäkringsärende, du tappar bort ditt pass och har ett annat namn i folkbokföringen... Då vet jag inte riktigt hur det funkar.

• Göteborg 6
    Duckan skrev 2014-04-10 11:24:41 följande:
    Det viktiga är väl att pass och biljett har samma namn? De vet ju inte om att bytt namn efteråt.
    Samt att passfoto är ngl likt den som lägger fram det ! Solig
Svar på tråden Bytt efternamn- Kan jag resa med mitt gamla pass?