• sanna70

Kan man pruta hos bilhandlare ?

Funderar på att köpa en Toyota Prius.2010 , 1,8 som har gått 9398 mil
    ser många fördelar med den bilen och är inte rädd för " nytt " Glad

Har hittat en för 129 000 kr och undrar om det är lönt att försöka pruta.
    Betalar bilen kontant men har ingen erfarenhet av att köpa bil så svårt
    att veta hur man ska göra i en bil firma..

Någon som vet ?

Tacksam för hjälp // Sanna 

• Svar på tråden Kan man pruta hos bilhandlare ?
  • Emmalinnéa
    sanna70 skrev 2014-04-10 11:55:20 följande:
    Funderar på att köpa en Toyota Prius.2010 , 1,8 som har gått 9398 mil
    ser många fördelar med den bilen och är inte rädd för " nytt " Glad

Har hittat en för 129 000 kr och undrar om det är lönt att försöka pruta.
    Betalar bilen kontant men har ingen erfarenhet av att köpa bil så svårt
    att veta hur man ska göra i en bil firma..

Någon som vet ?

Tacksam för hjälp // Sanna 
    Klart du kan pruta. 
    Vi köpte en bil för 80 000 kr (skoda octavia combi 06) Vi prutade inte men vi förhandlade oss till detta:
    nya vinterdäck,1 års silvergaranti,kamremsbyte,service utförd och nybesiktad. då fick han 80 000 kr

Du kan pruta, kolla upp regnumret och få bilen värderad så ser du ungefär hur mycket du kan gå ner. Jag prutade 20 000 kr en gång hos bilhandlare

Jag är inte bilkunnig alls men jag är bra på förhandling och att få som jag vill
  • Angel00

Fast jag måste säga att den gått långt och är dyr.

Köpte en Ford focus 09 för 80.000 2012. Hade gått 3700.

Nu är det inte samma model och märke, men jag skulle aldrig ge närmare 130.000 för en bil som gått närmare 10.000.

• Haskel

Om det finns något ställe man kan pruta, så är det hos bilhandlare. De har redan pålagt mycket på priset vilket tillåter mycket prutande.

Minimum som du ska pruta är 10%. Men ge ett bud 20-30% under begärt pris. Efter lite förhandlande bör du få bilen 10-15% under begärt pris.

Bilhandlaren kan verka hård, men det är du som sitter på triumf som kund. Bilhandlaren vill inte gå miste om en såld bil. Särskilt inte om du kan visa upp kontanter och avsluta affären snabbt och enkelt.

• sanna70

Toyota Prius har ganska högt andra hands värde men dem har garanti som gäller upp till 20 000 mil
    i gengäld och den jag har hittat har gått 9398 mil .
    Har kollat reg numret och fått den värderat ( som någon föreslog här ) ca 105 000 kr är den värd så min fråga är om jag skulle kunna få ner priset till 120 000 kr ? Det är 9 tusen mindre än vad dem begär.. 
    Åker dessutom 45 mil för att kolla på den, den finns i Stockholm och jag tänkte åka runt och kolla på några olika ställen där för det verkar finnas betydligt fler och betydligt billigare än här i Halland. 

• Emmalinnéa
    sanna70 skrev 2014-04-10 14:04:20 följande:
    Toyota Prius har ganska högt andra hands värde men dem har garanti som gäller upp till 20 000 mil
    i gengäld och den jag har hittat har gått 9398 mil .
    Har kollat reg numret och fått den värderat ( som någon föreslog här ) ca 105 000 kr är den värd så min fråga är om jag skulle kunna få ner priset till 120 000 kr ? Det är 9 tusen mindre än vad dem begär.. 
    Åker dessutom 45 mil för att kolla på den, den finns i Stockholm och jag tänkte åka runt och kolla på några olika ställen där för det verkar finnas betydligt fler och betydligt billigare än här i Halland. 
    jag brukar bara säga "vi vet båd två att bilen inte är värd mer än si och så, så ska du få sålt den så får du gå ner till vad den är värd"  Inga problem har fungerat varje gång. pruta 20 000 kr är inte super svårt.
Svar på tråden Kan man pruta hos bilhandlare ?