• Cath89

Hur gjorde ni med ESTA ansökan?

Hej!

Jag undrar hur ni gjorde med er ESTA ansökan inför USA, hur lång tid i förväg ansökte ni om den?

Mitt problem är att mitt nya pass blev klart idag och jag har egentligen ingen möjlighet att hämta ut den förrän den 19e april då jag arbetar i Norge och befinner mig 50 mil från Göteborg. Problem nummer två är att passcentralen har stängt inför påsken och öppnar inte förrän den 22 april.
    Problem 3, jag reser 23 april.

Jag har läst att man ska göra ansökan senast 72 h före resan men hur har ni gjort? Är det någon som ansökt om Esta i sista minuten? Får man problem om man gör det? Hur lång tid tar det för ansökan att bli godkänd?

• Svar på tråden Hur gjorde ni med ESTA ansökan?
  • Monchichier

Ansökan blir godkänd sekunder efter att man betalat. Så det är inge problem alls att göra en ansökan i sista minuten. Jag skulle dock ha med mig ansökningsnumret till incheckningen för säkerhetsskull. 

• Tessos

En kompis till oss gjorde den dagen innan hon åkte. Vi ansökte två veckor innan avresa.

• Tessos
    Cath89 skrev 2014-04-10 13:08:06 följande:

Så med andra ord så behöver jag inte få panik?

Precis. Du behöver inte få panik :)
  • Cath89

Jag fick panik! Fick höra att vissa inte fick sin ansökan godkänd med en gång... så nu blir det gbg fram å tillbaka på mindre än 1 dygn. wiee :(

• bradfield

Du kan ringa till polisen och be att få passnumret, det gjorde jag en gång när jag var alldeles för sent ute med att förnya mitt pass. Det skulle komma till polisen typ 2 dagar innan jag skulle åka, men passnumret skapades innan passet var färdigt så jag kunde ringa och få det i tid för att ansöka om ESTA.

• Cath89

Trodde inte man fick ut såna uppgifter via telefon?!

Fast nu har jag bokat biljett hem :(

• bradfield
    Cath89 skrev 2014-04-10 15:27:01 följande:
    Trodde inte man fick ut såna uppgifter via telefon?!

Fast nu har jag bokat biljett hem :(
    Jo, de frågade vad mitt personnummer var, och frågade om min födelseort så de kunde bekräfta att det verkligen var jag. Så det var inga problem. 

Jag bodde också i Norge förut, och tog bussen hem ibland. Nånting jag lärde mig (efter att ha bokat resa och någon efteråt erbjudit sig skjuts eller andra grejer som jag gjorde att jag inte behövde biljetten typ 10 gånger) var att alltid boka en ombokningsbar biljett så jag kunde utnyttja den en annan gång ;) Du kan ju ringa och be om numret och sen bestämma hur du ska göra med hemresan. Det är ju drygt att inte utnyttja det, men också drygt att sitta så länge på bussen för ett så kort ärende :)
  • Monchichier
    Cath89 skrev 2014-04-10 15:21:02 följande:
    Jag fick panik! Fick höra att vissa inte fick sin ansökan godkänd med en gång... så nu blir det gbg fram å tillbaka på mindre än 1 dygn. wiee :(
    Om man klickar i att man är terrorist, har en psykisk sjukdom, inte fått tidigare fått visumansökan godkänd etc. DÅ tar det tid att få den godkänd. Väldigt, väldigt sällan annars.
  • Cath89

Du sparade mig precis 2000 kr :D *lycklig tjej*

Nu har jag passnummer å kan slappna av! :D wiee!

TACK!

• bradfield
    Cath89 skrev 2014-04-10 15:56:11 följande:
    Du sparade mig precis 2000 kr :D *lycklig tjej*

Nu har jag passnummer å kan slappna av! :D wiee!

TACK!
    Åh så skönt :) ha en trevlig resa!
  • Cath89
    Monchichier skrev 2014-04-10 15:45:22 följande:
    Om man klickar i att man är terrorist, har en psykisk sjukdom, inte fått tidigare fått visumansökan godkänd etc. DÅ tar det tid att få den godkänd. Väldigt, väldigt sällan annars.
    Jag gillar terrorist frågan skarpt, skrattar varenda gång jag läser den!
  • Cath89
    bradfield skrev 2014-04-10 16:04:59 följande:
    Åh så skönt :) ha en trevlig resa!
    Tack Cool
  • Monchichier
    Cath89 skrev 2014-04-10 16:22:07 följande:
    Jag gillar terrorist frågan skarpt, skrattar varenda gång jag läser den!
    Jag diggar att man måste kryssa i ja rutan om man har gonorré
  • Cath89
    Monchichier skrev 2014-04-10 16:32:14 följande:
    Jag diggar att man måste kryssa i ja rutan om man har gonorré 
    Hahahahhahaha!!!!

Amerikaner i ett nötskal! Spöke
Svar på tråden Hur gjorde ni med ESTA ansökan?