• Anonym (Osäker)

Försäkringskassan

Hej, har precis flyttat tillbaka till Sverige med mina barn. Jag har rätt till föräldraledighet på lägsta nivån. Nu min fråga dottern går på dagis 15 timmar i veckan. Plockar man bara ut för mån- fredag eller plockar man ut för helgen också? Har två mindre barn som jag inte får FP än eftersom jag kan bara plocka ut för ett barn i taget enligt FK. Så arbetar inte och är hemma mamma. Tacksam för svar

• Svar på tråden Försäkringskassan
  • Anonym (1)

Du kan maximalt plocka ut 8h per dag, 7 dagar i veckan.  
    Jag tror du missuppfattat "bara plocka ut för ett barn i taget".  Som jag fattat det kan du maximalt plocka ut 8h per dag. Däremot är det upp till dig hur du fördelar det mellan barnen (förutsatt att du umgås med dem). Du kan t.ex ta 2h för ett yngre barn och 6h för dagistjejen.  Tar du fp en helgdag måste du ta minst lika mycket föräldrapenning vardagen före eller efter.

• Anonym (Thea)
    Anonym (1) skrev 2014-04-10 13:01:02 följande:
    Jag tror du missuppfattat "bara plocka ut för ett barn i taget".  Som jag fattat det kan du maximalt plocka ut 8h per dag. Däremot är det upp till dig hur du fördelar det mellan barnen (förutsatt att du umgås med dem). Du kan t.ex ta 2h för ett yngre barn och 6h för dagistjejen.  Tar du fp en helgdag måste du ta minst lika mycket föräldrapenning vardagen före eller efter.

Har TS tre barn och samma SGI för dem alla tre så går det dock inte att plocka 7 x 3 dagar per vecka. Så ur den aspekten spelar det ingen roll om hon tar halva för ettåringen och halva för femåringen (som exempel). Det viktigaste skulle jag säga, är att ta ut för ditt äldsta barn först, så att inga dagar brinner inne.
  • Anonym (Kolla med fk)
    Anonym (Osäker) skrev 2014-04-10 12:50:47 följande:
    Hej, har precis flyttat tillbaka till Sverige med mina barn. Jag har rätt till föräldraledighet på lägsta nivån. Nu min fråga dottern går på dagis 15 timmar i veckan. Plockar man bara ut för mån- fredag eller plockar man ut för helgen också? Har två mindre barn som jag inte får FP än eftersom jag kan bara plocka ut för ett barn i taget enligt FK. Så arbetar inte och är hemma mamma. Tacksam för svar
    Du måste kolla med fk om det är ok att du tar hela dagar på din dotter om hon inte är hemma hela tiden. Har för mig att man inte får det. Kan du göra som (1) skrev och dela upp, ta halv dag på dottern och halv dag på något av de andra barnen. (de dagar som dottern är hemma kan du ta hela dagen på hennes kvot) Sen gör du som du själv vill om du tar ut 7 dagar i veckan, beror ju på hur mycket du behöver pengarna eller hur rädd du vill vara om dagarna. Men som sagt, kolla med fk hur du får ta ut när dottern inte är hemma.
  • Anonym (FK)

Om du får föräldrapenning enligt grundnivå så kan du ta ut hel dag även fast barnet går på dagis. Dock måste du vara med barnet minst 1/8-del av dagen dvs 1 timme. Så barnet kan med andra ord gå som mest 7 timmar på dagis.

Sen kan det ju vara så att kommunen har andra regler som gör att barnet inte får vara på dagis när du tar ut fp på samma barn.

• Anonym (FK)
    Anonym (1) skrev 2014-04-10 13:01:02 följande:
    det där med helgen gäller bara om man har en sgi som ens s-dagar baseras på.

Har man ingen sgi utan får fp enligt grundnivå så gäller samma regler som lägsta nivå dagarna. Dvs man behöver inte tänka på hur stor omfattning man tar ut vardagen före eller efter.
  • Anonym (Osäker)

Så om jag tar ut föräldra ledighet på lägsta nivå, så kan jag ta ut heldag och även ta ut helger, så kan ta ut 7 dagar i veckan? Vad gäller med röda dagar ( juldagen med mera )? Förvirrande detta med försäkringskassan. Tacksam för svar

Svar på tråden Försäkringskassan