• Saraaa34

    Spolmask?

    Var nyss på toa och gjorde nummer 2 och på pappret när jag torkade mig såg jag en väldigt lång sak, såg nästan ut som ett långt tjockare grässtrå. Den var stel och och smal och inte tjock. Lite gulaktig också. Nojig som jag är så ska jag alltid tro det värsta. Eftersom jag haft springmask en gång så är jag väldigt orolig av mig. Kan även tillägga att ibland kan det kännas som att det kryper i min hals ett kort tag, men det går över . Har aldrig sett detta i min avföring förut, men dock så brukar jag aldrig kolla. Kan det vara något jag ätit eller spolmask? Eftersom det kryper i halsen ibland..........


  • Svar på tråden Spolmask?
  • Tezziz81

    Det låter tyvärr som spolmask. Hade ringt vårdcentralen direkt imorgon bitti, alt kontaktat akuten och bett någon skriva ut om du bor nära ett kvällsöppet apotek.

  • Saraaa34
    Tezziz81 skrev 2014-04-10 21:56:07 följande:
    Det låter tyvärr som spolmask. Hade ringt vårdcentralen direkt imorgon bitti, alt kontaktat akuten och bett någon skriva ut om du bor nära ett kvällsöppet apotek.



    Det är väl inte farligt? Hur fort försvinner det?
  • Tezziz81

    Det är inte alls farligt, men kan orsaka en del problem i form av förstoppning, undernäring. Det smittar heller inte från person till person. Du har förmodligen fått i dig ägg via jord, eller dåligt avsköljda grönsaker. Så fort du tagit din tablett/tabletter så kommer de att försvinna. Inom ett dygn är du symptomfri. Du ska upprepa behandlingen efter 2-3 veckor.

  • Saraaa34
    Tezziz81 skrev 2014-04-11 21:47:26 följande:
    Det är inte alls farligt, men kan orsaka en del problem i form av förstoppning, undernäring. Det smittar heller inte från person till person. Du har förmodligen fått i dig ägg via jord, eller dåligt avsköljda grönsaker. Så fort du tagit din tablett/tabletter så kommer de att försvinna. Inom ett dygn är du symptomfri. Du ska upprepa behandlingen efter 2-3 veckor.



    Det låter ju väldigt bra. Förutom att det känns som att det kryper i halsen ibland så har jag inte haft några symptom. Och när jag googlar på masken så ser den inte ut som den jag hittade, det jag hittade såg väl ut som ett lite grövre höstrå. Men å andra sidan så kollar jag aldrig i min avföring så jag kan inte vara säker på att det inte funnits någon mask i den förut. Jag får helt enkelt kolla idag. Tack för hjälpen!
Svar på tråden Spolmask?