• MoaElis

Får man använda både harvardsystemet och oxfordsystem?

När man skriver uppsats? Ibland tycker jag det är enklare att bara sätta en not, andra gånger låter det bättre att skriva exempelvis: "Andersson skriver i sin bok blabla..." Så jag undrar bara om det är okej att blanda, eller om det ses som felaktigt? 

• Svar på tråden Får man använda både harvardsystemet och oxfordsystem?
  • Utropstecknet

Harvard är ju parenteser. Att du skriver : Andersson anser... är inte Harvard. Du får dock inte blanda Harvard (parenteser) och Oxford (fotnoter).

• mammaåten

Precis som föregående sa, antingen använder du Harvard eller Oxford. Inte båda :)

• Monchichier

Ja, man får använda både Harvard och Oxfortsystemet. Inte i samma uppsats dock.
    Aldrig, aldrig, aldrig blanda. Det inte bara ses som felaktigt, det är fullständigt helt och hållet åt skogen fel.

• Gathehielm

Lite off-topic, men föredrar ni Harvard eller Oxford? Jag lutar åt Oxford. Känns mer städat med fotnoter.

• Monchichier
    Gathehielm skrev 2014-04-10 17:06:35 följande:
    Lite off-topic, men föredrar ni Harvard eller Oxford? Jag lutar åt Oxford. Känns mer städat med fotnoter.
    Oxford, alla gånger. Hatar Harvard
  • Elaifiknow
    Gathehielm skrev 2014-04-10 17:06:35 följande:

Harvard. Lätt. Fast får du bestämma det själv? De högskolor jag gått på har haft mallar där det tydligt frångått hur referenser skall anges (dvs vilket system skolan anser att studenterna ska använda).
  • Elaifiknow
    Elaifiknow skrev 2014-04-10 17:13:58 följande:
    Harvard. Lätt. Fast får du bestämma det själv? De högskolor jag gått på har haft mallar där det tydligt frångått hur referenser skall anges (dvs vilket system skolan anser att studenterna ska använda).

Frångått = framgått
  • Aniiee
    Monchichier skrev 2014-04-10 17:08:38 följande:
    Oxford, alla gånger. Hatar Harvard
    Agreed!
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • PrinsessanLeia

Som ovan skrivits får du inta blanda. Vad jag förstått använder naturvetenskap oftast Harvard medan humaniora håller sig till oxford. Nu på det naturvetenskapliga jag läser har vi tydliga ramar och möste använda harvard. När jag läste juridik var det oxford som gällde och inom pedagogik fick vi välja.

• Aniiee
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-10 17:23:19 följande:
    Som ovan skrivits får du inta blanda. Vad jag förstått använder naturvetenskap oftast Harvard medan humaniora håller sig till oxford. Nu på det naturvetenskapliga jag läser har vi tydliga ramar och möste använda harvard. När jag läste juridik var det oxford som gällde och inom pedagogik fick vi välja.
    Jag har faktiskt inte använt något annat än oxford, trots att jag läst bådadera. Kanske är lokalt.... Spelar roll, egentligen, bara en reflektion...
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • PrinsessanLeia

Vi måste använda harvard nu när jag skriver ett exarbete. Enligt föreläsare är det för att man är väldigt mån om att det ska vara väldigt tydligt vems forskning som ligger till grund för något och då syns det mer i text ön som fotnot.

• Archandra

Jag har använt både Harvard och Oxford och en blandvariant (på uppmuntran av min disputerade handledare) för de fyra akademiska uppsatser på kandidat- och magisternivå. Inom juridiken användes generellt Oxford. Då det också var mycket viktigt att avsluta alla noter med punkt. Inom ekonomin har jag använt Harvard och en blandvariant (trots att jag fått lära mig att man inte ska blanda. Blandvarianten gick ut på att vi använde Harvard när vi ville hänvisa till någon specifik källa, men lade till fotnoter i Oxfordstil när vi ville skriva en fördjupning som inte passade i själva huvudtexten. Den varianten rekommenderar jag dock inte om det inte handledaren har kommit med solklara anvisningar därom.

• MoaElis

Men ska alltså punkten vara efter noten? Eller före?

• bradfield
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-10 17:23:19 följande:
    Mycket möjligt att du har rätt, jag är ju ingen statistik för mig själv. Men min fakultet använder Harvard och är samhällsvetenskaplig :)

Jag föredrar Harvard, tycker inte den ser stökig ut. Tycker faktiskt det underlättar om man vill kika på referenserna, man ser direkt och behöver inte hoppa med blicken för att hitta vem som skrivit det :)
  • Rainbowdash
    MoaElis skrev 2014-04-10 20:23:19 följande:
    Efter parantesen.
  • Utropstecknet
    MoaElis skrev 2014-04-10 20:23:19 följande:

Det beror på. Om hela stycket bygger på fotnoten ska den stå efter punkten. Om det endast rör den specifika meningen ska den stå före. Åtminstone har samtliga mina lärare resonerat så.
  • MoaElis
    Utropstecknet skrev 2014-04-10 22:22:40 följande:
    Det beror på. Om hela stycket bygger på fotnoten ska den stå efter punkten. Om det endast rör den specifika meningen ska den stå före. Åtminstone har samtliga mina lärare resonerat så.
    Ojdå, då gäller det ju verkligen att hålla koll på det. Tack för upplysningen!!
Svar på tråden Får man använda både harvardsystemet och oxfordsystem?