• JennyL25

Tips till sonens ett årskalas

Hejsan

vet inte var jag ska lägga in frågan riktigt. Har sökt efter tips osv men svårt att hitta det.
    Vill ha tips och ideer till sonens kalas. Han fyller inte förrän i maj men vill vara ute i god tid för att planera.
    Tips på tårtor? Inbjudningar?
    hur firade ni?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Tips till sonens ett årskalas
  • maria81

När min son fyllde 1 år hade vi ett kalas för oss vuxna men en utav hans jämnåriga kompisar var med. Jag hade bakat en liten enkel tårta till dem som de fick sitta och gräva och kleta i bäst de ville.
    Under tiden åt vi vuxna en vårgårdaristårta om jag inte minns fel.
    De är ju inte så medvetna om att de har kalas när de bara är ett år.

• pruppa

jag färgade grädden på tårtan blå,blev häftigt!!!

• JoWiAn

Har samma problem när de gäller tårtan. Går de att köpa blå hushållsfärg i vanliga affärer då? tänkte färga kokos.

• JennyL25

oki
    har letat efter bkå hushållsfärg men hittar inget jag heller

• pruppa

jag köpte blå färg på ett bageri

• therese

När vår "etta" fyllde ett, var vi nästan bara vuxna, plus de två kusinerna som då var ca 3 år.

Jag gjorde chokladbollar, vet jag, och det gillades av huvudpersonen!
    Tårta kunde hon inte få eftersom hon inte skulle äta mjökprodukter då.

Godispåsar hoppade vi över, men det blev kusinerana mkt besvikna över!

Ballonger, serpentiner, mkt populärt. Och så presentsnörena. De var mkt roligare än själva paketinnehållet...

Eftersom mor och farföräldar kom en bit ifrån, hade vi först en liten lunch för "långresarna", lasagne tror jag, smidigt att kunna förbreda innan, göra i längpanna o sen bara fixa en sallad till.

Tårtkalaset var tårta såklart, och chokladbollar, chokladsnitt och kanelbullar, allt utom tårtan bakat utan ägg och mjölk... Hade vi kunnat använda mjölk o ägg hade det nog blivit fler sorters kakor.

• therese

... coh just det, inbjudningarna. Vi köpte styvt papper i en pappershandel, och så gjorde vi egna "inbjudningsvykort" i datorn och skrev ut på det styva pappret. Så fick alla ett "vykort" som inbjudan. Kul att göra!

• JennyL25

Oki
    Vi kan ju göra korten på datorn, hur mycket tårta behövs då?
    vet inte alls hur många som vill komma? Är det bättre att ringa eller skicka ut kort?

• therese

Tja, vi tyckte det var kul att göra kort, så vi skickade ut. Och så fick man ringa om man inte kunde komma. Skriv "osa" nån vecka inan kalaset så vet du ju i tid hur många som kommer o hur mkt som går åt.

På våra kalas brukar det gå åt två normalstora, runda tårtor. Vi brukar vara runt 11-12 vuxna, och så några barn men de brukar inte vilja ha tårta. Går åt desto mer av chokladbollarna!

Svar på tråden Tips till sonens ett årskalas