Flickan och kråkan skrev 2014-04-11 08:08:44 följande:
Beror ju på vad du menar med "sen"

.
Min äldsta var lite småsen med det motoriska. Jag kommer tyvärr inte ihåg när han började greppa saker (han är 6 år nu så det var ett tag sedan

). Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Kunde sitta i en bumbo när han var cirka 5 månader. Rullade första gången rygg-mage när han var 6 månader + 3 veckor. Rullade första gången rygg-mage en månad senare (nästan 8 månader). Kröp när han var 9 månader. Gick när han var 15,5 månad. Klappade händer för första gången i samma veva. Skratta kom jag inte riktigt ihåg - passerat halvåret i alla fall....han var nog närmare året (idag förstår jag ju att det handlade om hans personlighet

). Han tog aldrig tag i sina fötter. Det gjorde inte barn två heller som tillhörde det tidigare spannet motorisk. Bara barn tre som gjort det. Blev nästan förvånad när han plötsligt låg och lekte med sina fötter

.
Äldsta var även sen med talet - inte språket, men talet. Sa egentligen ingenting förrän han var 2. Har gått hos logoped för en uttalsförsening. För övrigt tidig språkligt. Knäckte läskoden strax efter att han fyllt 3 år. Tidig med "skolkunskaper". Går i förskoleklass nu och är långt framme i jämförelse med sina jämnåriga klasskompisar. Vi har haft mycket aktiviteter i form av gymnastik, idrottsskola och konståkning vilket varit jättebra. Han är idag duktig motoriskt men det faller sig inte riktigt naturligt utan han behöver öva på saker och få saker visade för sig. Springcykel var super för honom.
Nu har jag tre barn - yngsta närmar sig 10 månader. Alla tre har haft så otroligt olika utveckling första året så normalspannet är väldigt brett.
Blev fel:
Mage-rygg = 6 månader + 3 veckor
Rygg-mage = 8 månader
Vid 6-månaderskontrollen var det mycket han inte kunde som han "skulle". Tittade efter fallande leksak var väl i stort sett det enda han "klarade". Vid 1,5-årskontrollen "klarade" han det mesta motoriska, men inte talbiten.