• Anonym (Löneanspråk)

Kundtjänstchef, löneanspråk?

Jag ska i dagarna på anställningsintervju, tjänsten jag sökt är som chef över kommunens kundtjänst. Främsta uppgifterna är att vara med i uppstarten av den nya enheten, anställa och ta hand om personal.

Jag har tidigare erfarenhet från kundtjänstarbete med goda resultat både från nöjdkundindex och försäljning, dock ingen färdig utbildning inom ekonomi.

Jag är 25 år och är ganska övertygad om att jag är rätt person. Frågan är bara vad jag ska lägga för löneanspråk - vad tror ni? Tacksam för alla väsentliga svar!

• Svar på tråden Kundtjänstchef, löneanspråk?
  • Anonym (Löneanspråk)

Någon som har en idé?

• Anonym (Lina)

Du skriver att du kommer anställa personal, kommer du ha något mer ansvar för dem? Budgetansvar? Arbetsmiljöansvar? Utvecklingsansvar? Löner i en kommun är offentliga, ring lönekontoret och be om löner för motsvarande positioner.

• Anonym (Löneanspråk)
    Anonym (Lina) skrev 2014-04-11 06:31:06 följande:
    Du skriver att du kommer anställa personal, kommer du ha något mer ansvar för dem? Budgetansvar? Arbetsmiljöansvar? Utvecklingsansvar? Löner i en kommun är offentliga, ring lönekontoret och be om löner för motsvarande positioner.

Tack för tipset, det ska jag göra! Budget- samt utvecklingsansvar för enheten kommer att ingå. Jag funderar på att lägga mig omkring 25-27000:-, tycker det är ganska rimligt för möjlugheten att hamn på lägst 23000:-, är bara rädd att lägga mig för högt eller för lågt.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Löneanspråk) skrev 2014-04-11 20:07:16 följande:
    Tack för tipset, det ska jag göra! Budget- samt utvecklingsansvar för enheten kommer att ingå. Jag funderar på att lägga mig omkring 25-27000:-, tycker det är ganska rimligt för möjlugheten att hamn på lägst 23000:-, är bara rädd att lägga mig för högt eller för lågt.

Då kommer din tjänst alltså vara snäppet under enhetschef? I min kommun börjar enhetschefslönerna på 28.000kr och då ingår budget-, personal-, utvecklings- och budgetansvar. Ja, jag är enhetschef. Har efter två år kommit upp till 29.500kr. Dags att byta jobb
  • Anonym (Va?)

Lönerna låter ju helt löjligt låga. På mina tre senaste arbetsplatser har kundtjänstcheferna haft 48000:-, 55000:- och 60000:- i månaden. Storleken på kundtjänsten har varit mellan 40-60 anställda. Tom gruppcheferna på avdelningen har tjänat mer än ni pratar om och jag som kundtjänstmedarbetare tjänar idag 27000:-. Visserligen ligger kommuner lägre än privata sektorn men ni är nog ute och cyklar lite.

• Anonym (Va?)

Det verkar skilja väldigt mycket från län till län men då ska man komma ihåg att dessa lägger in löner själv så man kan ju kalla en kundtjänst med två anställda för kundtjänst trots att det inte ens närmar sig samma som en kundtjänst med 20 anställda eller mer tex. Medellönen här ligger på 33000:-
    http://www.yrken.net/alla-yrken.asp/yrke/Kundservicechef-7220

Här ligger medianlönen på 42000:- och det är på grupp/teamchefsnivå, alltså nivån under kundtjänstchef,
    http://lonebarometern.idg.se/loner/details/kategori/chef-arbetsledning-management-1/yrke/gruppchef-teamchef-8

• Anonym (Löneanspråk)
    Anonym (Va?) skrev 2014-04-11 20:33:06 följande:
    Det verkar skilja väldigt mycket från län till län men då ska man komma ihåg att dessa lägger in löner själv så man kan ju kalla en kundtjänst med två anställda för kundtjänst trots att det inte ens närmar sig samma som en kundtjänst med 20 anställda eller mer tex. Medellönen här ligger på 33000:-

www.yrken.net/alla-yrken.asp/yrke/Kundservicechef-7220

Här ligger medianlönen på 42000:- och det är på grupp/teamchefsnivå, alltså nivån under kundtjänstchef,

lonebarometern.idg.se/loner/details/kategori/chef-arbetsledning-management-1/yrke/gruppchef-teamchef-8

Oj! :O det var en rejäl skillnad! Snopet om man skulle säga 27 och så hade de varit beredda att lägga 33... Det här är på kommunal nivå, med omkring 10-15 medarbetare, Stockholms län. Man ska alltså vara den som är fullt ansvarig för denna del av enheten, att vara med i start och uppbyggnad..

Ska ta och kolla runt lite hur det ser ut, höra med lönekontoret vad de säger på ett ungefär..
Svar på tråden Kundtjänstchef, löneanspråk?