• Anonym (old)

Någon som kan spanska eller vet vad det här ordspråket betyder?

Jag hade en gammal bekant hemma hos mig för många år sen som skrev "Tu Silencio es la derrota" på kökstavlan, och jag frågade vad det betydde men fick bara ett litet fniss tillbaka och sen glömde jag att fråga igen eller kolla upp det. Nu har det iallafall gått några år och vi har ingen kontakt, men helt plötsligt vill jag gärna veta vad det betyder.
    Jag är inte säker på om det är ett ordspråk eller vad det innebär, men jag googlade lite och kunde inte hitta svar.

• Svar på tråden Någon som kan spanska eller vet vad det här ordspråket betyder?
  • Påven Johanna
    Din tystnad är nederlag påstår de översättrtjänster på nätet som jag testade med att det betyder.
  • Anonym (old)

vad betyder nederlagd :$

känns som de finns mer bakom dem orden, men kan inte riktigt sätta ihop dem 
    Så din tystnad är....?

• Påven Johanna
    Anonym (old) skrev 2014-04-11 09:52:52 följande:
    vad betyder nederlagd :$

känns som de finns mer bakom dem orden, men kan inte riktigt sätta ihop dem 
    Så din tystnad är....?
    Ett nederlag är ju när något inte gått som man trott eller hoppats på. En förlust eller en motgång helt enkelt. 
  • Tonårsmamman1

Jag tolkar det som att det ett nederlag att vara tyst, att, att inte protestera mot t ex orättvisor. Som att om man är tyst så samtycker man.

• Påven Johanna
    Tonårsmamman1 skrev 2014-04-11 09:59:50 följande:
    Jag tolkar det som att det ett nederlag att vara tyst, att, att inte protestera mot t ex orättvisor. Som att om man är tyst så samtycker man.
    Om jag skulle försöka mig på en tolkning utifrån information som getts i tråden så skulle jag tro att killen var intresserad av ts och hade hoppats på ett intresse tillbaka, men att hon inte sa något om det och att det så kändes som ett nederlag för honom och hans förhoppningar.

Men de kan ju förstås också ha planerat en fredlig revolution mot världens orättvisor som hon plötsligt backade ut ur, det vet ju inte jag.
  • Tonårsmamman1
    Påven Johanna skrev 2014-04-11 10:05:35 följande:
    Om jag skulle försöka mig på en tolkning utifrån information som getts i tråden så skulle jag tro att killen var intresserad av ts och hade hoppats på ett intresse tillbaka, men att hon inte sa något om det och att det så kändes som ett nederlag för honom och hans förhoppningar.

Men de kan ju förstås också ha planerat en fredlig revolution mot världens orättvisor som hon plötsligt backade ut ur, det vet ju inte jag.
    Jag tokar det som ett ordspråk, som kan användas i olika sammanhang. 
  • Anonym (old)

Tack för svar, det var faktiskt min kusin som skrev det.
    Och jag förstår inte alls varför..med tanke på betydelsen :p 
    eller ens vad hon JUST menade

Svar på tråden Någon som kan spanska eller vet vad det här ordspråket betyder?