Antagningsstatistik!
Sitter och kollar på statistik.vhs.se/ på diverse program, när man kollar på "Urval 2" och läser HP, den siffran som står där, är det den första intagna vid "Urval 2" HP resultat eller den sista intagnas resultat ?
Sitter och kollar på statistik.vhs.se/ på diverse program, när man kollar på "Urval 2" och läser HP, den siffran som står där, är det den första intagna vid "Urval 2" HP resultat eller den sista intagnas resultat ?
Okej, tackar! Har skrivit HP två ggr och har fått 0.35 (!!) båda gångerna! Nu senast köpte jag en HP bok och köpte en tjänst på nätet, men fick exakt lika som när jag inte förberett mig någonting!
Utbildningen jag vill in på är HP 0.6 vid "Urval 2" , så jag känner mig rätt säker att inte komma in till hösten :(
Är det ens värt att söka?
Men, gäller även "Urval 2" de som kommit in som resever? Pratade med en vän som sa att en av hennes kompisar kommit in på utbildningen som hade 0.6 i "urval 2" och hon hade haft 0.3 i hp ?
Man söker ju med betyg också. Du söker alltså i två urvalsgrupper så hon kanske kom in på sina betyg? Då spelar inte HP någon roll.
Jag tror att Urval 2 är det slutgiltiga - alltså med reserver - men här är jag inte säker faktiskt ! =)
Urval 2 är de som kom in i tid via antagning.se.
Reserver kommer inte in via antagning.se, utan genom högskolans/universitetens egna reservtillämpning. Vissa skolor tar in överintag = programmet har 60 platser men de tar in 80 studenter i urval 2, för att slippa ringa in reserver; gör 20 st tidigt avhopp/väljer att inte påbörja utbildning så har man ändå ett fullt program. Då kommer inte statistiken se så annorlunda ut än den gör i urval 2 på UHR.
Men tar ett program in så många som faktiskt får plats att läsa på programmet så blir det nästan alltid ett par som inte kommer till upprop/tackar nej till sin plats/kommer på upprop men direkt efter hoppar av. Och då ringer skolan in reserver. Den statistiken kan vi inte se. Om du ringer till skolan i fråga så kan du fråga dem om antagningspoäng för den sist antagna reserven till just ditt program förra året, det borde de kunna svara på.