• MrsNG

Bumbostol för liten för en 2-3 månaders bebis!?

Hej! Jag köpte en bumbostol åt min kille på 10 veckor då han har lite problem med platt huvud. Men, nu när vi prövade att sätta ner honom i den så gallskrek han när benen väl kom ner i bumbon (och han skriker i princip aldrig!) Jag tog upp honom snabbt som attans men benen satt nöstan fast, fick liksom använda våld för att trycka bort materialet så hans små ben kunde komma ut. Nu till min fråga, använde jag den fel? Min kille är 60 cm lång och väger 5,5 kg så han följer verkligen kurvan "perfekt". Han är helt proportionerlig och inte alls knubbigare än andra bebisar. Erfarenheter?

• Svar på tråden Bumbostol för liten för en 2-3 månaders bebis!?
  • Pandamamma79

Alla barn gillar inte bumbo. Vi använde en sådan vid 3-mån till vår yngsta. Hon kunde sitta lite själv då och gillade inte bumbo.

• Duckan

Mitt barns ben har aldrig fastnat i bumbon och kan än idag (7 år) få ner sin lilla stjärt i den
    Som ovan skrev, en del barn gillar inte alls bumbon. Vi har två som lånat vår bumbo vars barn inte alls tyckt om den.

• nozpa

Storasyster satt i sin från ca 4 månader. Hon satt typ fast. Hon var en riktig knubbis. :) Lilla var den nästan för stor för. Ingen hit här hemma.

• MrsNG

Tack för alla svar :) hur upplevde ni att det var att ta ut barnen ur bumbon? Var ni tvugna att bända upp bumbon (där benhålen är) för att få ut barnet?

• Duckan

Nix, vi har en smalis som sagt och när hon var 5 mån för hog tog sig ur den själv så inga problem med att benen fastnade alls, tvärtom.

• Pandamamma79

Hon har legat på medel hela tiden och ja, det var lite att dra för att få upp henne. Tror att det är meningen så att de inte ska trilla ut av sig själv.

Vår första hade med säkerhet knappt fått plats eller kommit någonstans med de låren hon hade

• nozpa
    MrsNG skrev 2014-04-11 13:36:40 följande:
    Tack för alla svar :) hur upplevde ni att det var att ta ut barnen ur bumbon? Var ni tvugna att bända upp bumbon (där benhålen är) för att få ut barnet?
    Min stora satt fast om man lyfte upp henne vanligt. Det var hon + bumbo. :)
  • Radhuspinglan

Min son låg två snäpp över medelkurvan i både vikt och längd. Jag minns inte exakt när vi skaffade en Bumbo, men jag minns att vi fick lämna tillbaka både den och bordet då han var alldeles för stor för den. Hans ben satt fast som kilar. Jag tror att han var typ 5-6 månader, men jag vet inte säkert. Jag vet inte om han gillade den eller ej. Det var jag som inte gillade den, så den rök ganska snabbt som sagt. ;)

• MrsNG

Jag får prova en gång till och se om han verkligen inte gillar den, om inte så hoppas jag vi får lämna tillbaka den :)

• The Fugly
    Rosa Fluff skrev 2014-04-11 13:38:10 följande:

Min son låg lite över kurvan. Han fastnade i den och han hatade den.

Samma med vår dotter!
Svar på tråden Bumbostol för liten för en 2-3 månaders bebis!?