• crackpots

Märkliga blåmärken

Hej på er!

Har under en tid nu lagt märke till att det ploppar upp blåmärken främst på mina ben. Och idag vaknade jag upp av att jag hade ett på underarmen. Och kan garantera till 100 att jag inte slagit i mig då det knappt gör ont när jag trycker på det, det är lite ömt bara. 

Grejen är att, blåmärkena är inte ens "blåa" utan dem är alltid brun/gula när jag upptäcker dem. Vissa gånger har jag haft på rumpan och vissa gånger har dem vart ganska stora, men dem jag har nu på kroppen är ungefär lika stora som en enkrona och är oftast bak på vaden. 

Dum som jag är, så har jag googlat leukemi och sitter och darrar för jag är så nervös ifall det faktiskt är det. Jag gjorde ett blodprov för ett årsedan där läkaren ringde och sa att jag hade blodbrist, fick ta ett nytt blodprov och då var det stabilt. Tog även ett blodprov och ekg på hjärtat för ca 1 månad sedan (av andra skäl) och det visade inget heller. 

Men jag har även börjat märka att jag blöder mer i munnen när jag borstar tänderna, visst att man kan blöda nångång när man borstat för hårt eller missat borsta nån dag. Men nu är det varje gång jag borstar tänderna. Samt jag har känt nån slags molande huvudvärk när jag vaknar upp på morgonen. Jag är ärligt talat livrädd och har ringt vc men dem har inte telfontid förens om ca 2 timmar. Så jag frågar här, är det någon som vart med om liknande? framförallt okända blåmärken? 

Mvh livrädd 

• Svar på tråden Märkliga blåmärken
  • Långbenopluto

Blodprovet för en månad sedan antar jag var ett vanligt HB (blodvärde). Hade du leukemi då hade det synts på det provet......

• crackpots
    Korpen skrev 2014-04-11 13:40:01 följande:
    Blodprovet för en månad sedan antar jag var ett vanligt HB (blodvärde). Hade du leukemi då hade det synts på det provet......

Tack för svaret, kände mig genast lugnare!

Jag vet inte riktigt varför dem tog blodprov, för jag uppsökte läkare för min panikångest som jag haft sedan 17års ålder (är 22) 

Men har tagit blodprov fleeeera gånger, och det enda som visats var engång då läkaren sa att jag hade blodbrist, men fick ta om provet och då visade det sig vara normalt. Har även fått höra att jag har lågt blodtryck men det visade sig också vara normalt efter en omtagning, jäkla läkare haha!

• Ssr

Jag har för mig att om man har leukemi då uppkommer dessa blåmärken på ställen man normalt inte får så mkt blåmärken på, ex rygg och mage. Men jag kan ha fel, är ingen läkare.

Men sånt där syns på blodprov.

• crackpots
    Ssr skrev 2014-04-11 13:47:20 följande:
    Jag har för mig att om man har leukemi då uppkommer dessa blåmärken på ställen man normalt inte får så mkt blåmärken på, ex rygg och mage. Men jag kan ha fel, är ingen läkare.
    Men sånt där syns på blodprov.
    Jo, när du säger det så minns jag att jag hade ett ganska ljust blåmärke på magen vid ett tillfälle, men det var ett tag sedan nu! Får främst på benen
  • Lovizas Mamma

"Blåmärkena" på benen låter som mina ytliga ventromboser, jag har även på andra ställen och märkena i sig gör inte ont, men när det blir inflammerat gör det så ont så jag ber om avlivning :P

• crackpots
    Lovizas Mamma skrev 2014-04-11 13:54:47 följande:
    "Blåmärkena" på benen låter som mina ytliga ventromboser, jag har även på andra ställen och märkena i sig gör inte ont, men när det blir inflammerat gör det så ont så jag ber om avlivning :P
    Vad beror det på då? Obestämd
  • Kawinna

Jag tycker verkligen att du ska höra av dig till vc och be om att få komma till en läkare snabbt. Har blåmärkena blivit fler? Kom dom plötsligt? Hur mår du i övrigt? Är du mer slut än vanligt eller så? Blek?

Är säkert inget allvarligt men altid bra att kolla upp

• jag7

Jag fick en sjukdom som heter trombocytopenin. Då är trombocyterna för få i blodet. Jag fick blåmärken och småsamlingar blodutgjutelser på kroppen. Så be läkaren kolla blodet, det är ingen livshotande sjukdom men måste behandlas.

• crackpots
    Kawinna skrev 2014-04-11 14:41:00 följande:
    Jag tycker verkligen att du ska höra av dig till vc och be om att få komma till en läkare snabbt. Har blåmärkena blivit fler? Kom dom plötsligt? Hur mår du i övrigt? Är du mer slut än vanligt eller så? Blek?
    Är säkert inget allvarligt men altid bra att kolla upp

Jag har aldrig lagt märke till blåmärken innan lixom så ja, dem har nog blivit fler och tycker det är lustigt för jag vet att jag inte slagit i mig på dem ställerna dem dyker upp på! 

Jag är ganska slö, men vet inte riktigt om det beror på att jag snart ska ha mens, blek är jag alltid mer eller mindre haha! 

Jag får be dom ta prover när dom ringer!

• Kawinna
    crackpots skrev 2014-04-11 15:04:26 följande:
    Jag har aldrig lagt märke till blåmärken innan lixom så ja, dem har nog blivit fler och tycker det är lustigt för jag vet att jag inte slagit i mig på dem ställerna dem dyker upp på! Jag är ganska slö, men vet inte riktigt om det beror på att jag snart ska ha mens, blek är jag alltid mer eller mindre haha! Jag får be dom ta prover när dom ringer!

Men blåmärkena har dom kommit plötsligt?

Eftersom att du inte verkar ha så många andra symtom så är det nog ingen fara
  • Fia 28

Jag får också blåmärken på ben och armar hela tiden. Dom är oftast rätt små och bruna, men jag har alltid fått sånna och minns att min mommo var precis likadan. Oftast kommer de av att jag slagit i något, men det är en så lätt smäll att jag knappt registrerar det. B-vitamin kan väl vara en orsak till varför man lätt får blåmärken.

• jag7

Lovisas mamma: menade du mitt inlägg? Tromboser är blodpropp, trombocyter är blodplättar som hjälper blodet levra sig. Så är det för få blir det många blåmärken på kroppen.

• Lovizas Mamma

Nä :) jag svarade TS, men nu när jag läste igen vet jag inte vad jag tänkte på när jag svarade :P
    Mitt började som blåmärken, men sen fick jag stenhårda knölar på benen och en morgon när jag vaknade var hela benet blått/rött/lilla/ och det gjorde fruktansvärt ont, knölarna var ytliga proppar som blivit inflammerade, tromboflebit hette det, fick ta fragmin i 10 dagar och det vart bättre, är fortfarande blå och har några proppar men dom gör inte så ont längre.

• hellogoodbye

Hade ngt liknande när jag var runt 20-21år, fick helt plötsligt fruktansvärt mycket blåmärken utan att slå mig. Till och med i ansiktet fick jag flera st. Läkaren jag träffade verkade till och med lite orolig, proven däremot visade ingenting alls och efter något halvår till nått år så upphörde det. Men under tiden var det fruktansvärt jobbigt, var väldigt rädd för leukemi, och är dessutom hypokondriker. Möjligtvis rörde sig allt om stress, men det är ju ingen som vet. Hade nyligen blivit ensamstående mamma och flyttat, mycket som hände i livet helt enkelt.

Är idag 26 och har inte haft problem med blåmärken sen dess.

• astegmatism
    crackpots skrev 2014-04-11 13:37:44 följande:

Hej på er!

Har under en tid nu lagt märke till att det ploppar upp blåmärken främst på mina ben. Och idag vaknade jag upp av att jag hade ett på underarmen. Och kan garantera till 100 att jag inte slagit i mig då det knappt gör ont när jag trycker på det, det är lite ömt bara. 

Grejen är att, blåmärkena är inte ens "blåa" utan dem är alltid brun/gula när jag upptäcker dem. Vissa gånger har jag haft på rumpan och vissa gånger har dem vart ganska stora, men dem jag har nu på kroppen är ungefär lika stora som en enkrona och är oftast bak på vaden. 

Dum som jag är, så har jag googlat leukemi och sitter och darrar för jag är så nervös ifall det faktiskt är det. Jag gjorde ett blodprov för ett årsedan där läkaren ringde och sa att jag hade blodbrist, fick ta ett nytt blodprov och då var det stabilt. Tog även ett blodprov och ekg på hjärtat för ca 1 månad sedan (av andra skäl) och det visade inget heller. 

Men jag har även börjat märka att jag blöder mer i munnen när jag borstar tänderna, visst att man kan blöda nångång när man borstat för hårt eller missat borsta nån dag. Men nu är det varje gång jag borstar tänderna. Samt jag har känt nån slags molande huvudvärk när jag vaknar upp på morgonen. Jag är ärligt talat livrädd och har ringt vc men dem har inte telfontid förens om ca 2 timmar. Så jag frågar här, är det någon som vart med om liknande? framförallt okända blåmärken? 

Mvh livrädd 

Är det blodbrist du har kanske?
  • Jeaninne

C-vitaminbrist ("skörbjugg") kan ge sådana symptom. Ta extra C-vitamin nu genast, och fortsätt att ta tillskott varje dag. Om det inte är det, så är du ändå alltid hjälpt av C-vitaminet.

As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
Svar på tråden Märkliga blåmärken