• Ingap

Hur är ett arbetsprov för ekonomer utformat?

Jag undrar hur ett arbetsprov för ekonomer är utformat? Ser att många kommuner tillämpar arbetsprov vid intervjuer och jag undrar hur man förbereder sig bäst.

Någon som vet?

• Svar på tråden Hur är ett arbetsprov för ekonomer utformat?
  • sextiotalist

Det har jag aldrig mött, dvs arbetsprover. Är det något nytt de hittat på?

• Ingap
    sextiotalist skrev 2014-04-11 19:48:37 följande:
    Det har jag aldrig mött, dvs arbetsprover. Är det något nytt de hittat på?

Har faktiskt ingen aning men har googlat och ser att majoriteten av kommunerna har det skrivet på annonserna.

Någon som har gjort ett sådant eller arbetar i en kommun som använder sig utav arbetsprover vid rekrytering?
  • Roxanan

Jag har fått göra caselösningar men jag jobbar inte för en kommun. Men jag antar att det beror på vilken sorts jobb man söker.

Göteborgare i hjärtat
  • Hoppfull84

har fått gjort ett enklare test nån gång hos bemanningbyrå, då inom bokföring redovisning.
    Typ enklare bokförings exempel, olika scenarion ex. att någon bjudit någon på lunch, vad ska redovisas, hur mycket är avdragsgillt etc..
    men det beror nog mycket på vilken typ av tjänst det är, i det fallet jag nämnde innebar tjänsten främst löpande bokföring.

• Ingap
    Roxanan skrev 2014-04-12 20:23:15 följande:
    Jag har fått göra caselösningar men jag jobbar inte för en kommun. Men jag antar att det beror på vilken sorts jobb man söker.

Ok, detta gäller för arbete med bugetering, uppföljning och rapportering. Var ditt liknande och vad fick du lösa då?
  • Ingap
    Hoppfull84 skrev 2014-04-12 20:59:46 följande:
    har fått gjort ett enklare test nån gång hos bemanningbyrå, då inom bokföring redovisning.
    Typ enklare bokförings exempel, olika scenarion ex. att någon bjudit någon på lunch, vad ska redovisas, hur mycket är avdragsgillt etc..
    men det beror nog mycket på vilken typ av tjänst det är, i det fallet jag nämnde innebar tjänsten främst löpande bokföring.

Samma här, har fått kontera, hitta olika uppgifter i ekonomiprogram, gjort iq-tester och massa annat men aldrig arbetsprover så då undrar jag vad det berör
Svar på tråden Hur är ett arbetsprov för ekonomer utformat?