Tandköttsproblem från helvetet!
Jag har aldrig tidigare haft problem med mina tänder (bortsett från 3 hål) eller tandkött, därför blir jag rädd varje gång jag tittar mig själv i munnen, det är såå äckligt!
Mitt tandkött började svälla ganska tidigt i graviditeten, och det blev bara värre. Räckte med att jag nuddade där det svullit (som mest kring en tand) så började det bokstavligen forsa blod, dessutom så var tandköttet lite blått och mörkrött. Jag tänkte att det var normalt men sen började tandköttet lossa från tanden. Jag kunde med nageln vicka bort tandköttet och då se en rejäl ficka på båda sidor av tanden. DÅ vart jag livrädd, ringde till tandläkaren och fick tid dagen därpå. Kan ju tillägga att jag inte hade ont ÖHT, snarare ingen känsel i det tandköttet som var löst.
Jag for dit och varnade tandhygienisten för att det var äckligt, hon som små skrattade (hon är väl van att folk säger så), men när hon väl fick se ryggade hon nästan tillbaka. Hon vart även chockad att jag inte hade någon känsel, för enligt henne så det ut att göra "förbannat ont". Sen kom en tandläkare in och tittade och drog som vilding i tandköttet. Sen la dom lokalbedövning och skar bort det överflödiga tandköttet. Tandläkaren sa att jag inte skulle vara orolig, att det var mina grav. hormoner som gjorde att jag fick extra tandkött som inte fäste på tanden, vilket gör det svårt att hålla rent vilket i sin tur leder till att det lätt bli inflammation.
Hur som helst, detta var i v. 33, det vart väl bättre ett tag men nu är det tillbaka till max igen! Tandköttet är jäkligt svullet kring samma tand (samt lite mindre svullet kring några andra), det blöder så fort jag stoppar något i munnen, det är löst från tanden och är vitt/rött i färgen. Nu idag har jag även haft lite värk i den tanden när jag tuggar på något. Jag är livrädd att det är något farligt!! Jag är nu 3 veckor ifrån BF och hade tänkt hålla mig till att fara till tandläkaren först efter förlossning då det kanske läker bättre då osv,,
SÅÅÅÅ, är det någon annan som har varit med om liknande? Att tandköttet lossat från tändera UTAN att det gjort ont?