• uglygodcilla81

    Erfarenheter av mild cp?

    Hej!
    Någon som har barn med en mildare/lättare CP-skada som är intresserade av att dela med sig? 

    Hur anade ni att något var fel? Hur ställdes till sist diagnosen? Hur har barnet utvecklats sen? 

    Misstänker att vår 18-månaders har någon form av CP-skada. Magnetröntgen på tisdag… Han kan inte gå, men älskar att gå om man håller honom i båda händerna (går dock stappligt då), han kan inte prata (men utrycka sig kan han!!) och läkaren säger att han verkar vara stel i benen. Dessutom verkar han inte så "med i matchen" rent mentalt. Frågra man honom om han kan peka ut olika saker så är det bara väl utvalda saker han pekar ut. Det är knappt han klarar av att peka ut sin egen mamma eller pappa… storasyster prickar han däremot direkt! Ibland kan han vara lite darrig. 

    Kanske drar jag får stora växlar av det här, men man är orolig. Läkaren och sjygymnasten verkar ju tycka att det är bäst att magnetröntga och ta alla möjliga prover, så något misstänker de väl att det är… 

  • Svar på tråden Erfarenheter av mild cp?
  • lelis

    Hej! Vår son har en mild cp skada. Han fick diagnosen hemipares när han var 6 mån. Han är 1 år nu. Vi märkte att vänster sidan inte hängde med och inte var lika aktiv. Han kan inte krypa eller gå ännu. Mentalt känns han som vilken 1 åring som helst, så kan inte säga att det är påverkat mentalt ännu. Går hos sjukgymnast ca 1 gång i månaden. MR röntgen ska vi göra vid 1 1/2 år

  • Vitblomma

    Min 3-åring har "ataktisk cp".

    Det verkar som att han inte lider av svåraste graden, men han har ju endel problem.

    Han kan gå och börjar använda ord och teckenkommunikation mer och mer.

    Han har svårt med balans och ramlar väldigt ofta, orkar inte gå allt för länge.

    Han behöver hjälp med allt i vardagen.

  • uglygodcilla81

    Verkar de förstå lika mycket som andra barn alltså? Hur är det med humöret? Vår är extremt gnällig och klängig. Men det kanske man blir när man inte kan gå och är så pass gammal...

  • uglygodcilla81

    Det är ju i och flr sig så otroligt individuellt hur skadan påverkar en.. Bara för att det påverkar kroppen så kanske det inte påverkar intelligensen... Eller brukar det göra det, har ni koll? Man kanske förstår allt, men har svår att utrycka sig verbalt. Men man får hoppas att våra små lär sig att fungera bra fysiskt! Som jag förstår det så finns det möjligheter för hjärnan att anpassa sig efter skadan och lära sig nya vägar att fungera oh kompensera.

  • lelis

    Min kan kännas lite frustrerad ibland, har väl med att göra att han vill kunna förflytta sig men kan inte, mkt gnäll. Men tar det som ett sundhetstecken, att viljan finns och att mentalt vilja utvecklas eller vad man ska säga. De dagar vi gör mkt gymnastik och träna på att stå blir han trött och mindre gnällig, känns ibland som att han har mkt energi i kroppen som han behöver gå ur sig.. Men inte alltid kan det, typ

  • uglygodcilla81

    Lelis, vad säger läkarna om son? Tror de att han kan förflytta sig "normalt" i framtiden? Om man har satt en diagnos, varför gör man MR då? För att fastställa diagnos eller annan anledning? Vitblomma, gjorde ni MR eller hur fastställde de diagnosen? Ni har ingen blogg förresten? Jag har märkt att min också blir lugnare ju mer han får träna o röra på sig :)

  • lelis

    Anledning till mr är att de vill se var skadan är och hur stor, vad som är påverkat osv.

    Vi har fått besked att alla barn med diagnos hemipares/hemiplegi kommer att gå innan de är tre. Det kommer alltid att synas på honom, men hur mycket det kommer påverka hans vardag vet vi inte, men vi tränar så mycket det går och hoppas det underlättar i framtiden

  • lelis

    Sen har våran varit 1-2 mån efter med allt kan man säga, lärde sig sitta själv vid 8 mån, varit jätte jobbig med mat, har dock kommit ikapp med det nu. Sen är det svårt att avgöra vad som påverkas av sjukdomen, eller om de helt naturligt är lite sena av sig, jättesvårt att låta bli och jämföra med andra barn, men man får försöka koncentrera sig på det de faktiskt kan.:)

  • Vitblomma
    uglygodcilla81 skrev 2014-04-22 20:33:53 följande:

    Verkar de förstå lika mycket som andra barn alltså? Hur är det med humöret? Vår är extremt gnällig och klängig. Men det kanske man blir när man inte kan gå och är så pass gammal...


    Jag tycker att min son ofta förstår lika mycket som alla andra, men han har svårt att uttrycka sig. Min grabb är oftast världens gladaste men på senare tid har han börjat visa på humör, vilket jag tycker är riktigt kul:)
  • uglygodcilla81

    Skönt att höra att allt går bra med era trots uppförsbacken! Hur kändes det att få beskedet? Ni anade innan antar jag... Vi får reda på alla resultat på tisdag, försöker att förtränga att vi har en läkartid då, blir så nervös när jag tänker på det!

Svar på tråden Erfarenheter av mild cp?