• Aliceotheo1114

    Bärsele hjälp?

    Jag har en 9 veckor liten kille på 62 cm & 6kg som är extremt beroende av närhet, dessutom bor vi 5 trappor upp och jag är måttligt trött på att släpa vagn, bebis och storasyster dag ut och dag in.. Så jag vill ha en bra sele, vi har testat ergobaby men den var ingen höjdare pga spädbarnsinlägget så blev min son så varm så han fick värmeutslag.. Sen har vi även nu testat babybjörn one, men den kändes inte heller bra då jag tyckte han satt dåligt och jag fick väldigt ont i ryggen..

    nu är jag inne på antingen manduca eller beco gemini, men eftersom de inte finns någon fysisk butik i närheten som säljer såna så måste jag beställa och vill gärna höra era erfarenheter.

    :)

  • Svar på tråden Bärsele hjälp?
  • pgw

    Manduca passar inte om bäraren är kort till växten. Själv är jag 155 cm lång, och Manduca var helt fel för mig. Bärsjal var bekvämast, barnet hänger inte på axlarna på samma sätt som i en sele utan är mera fastbunden på kroppen. Fick ont i ryggen av Babybjörn, gammal modell.

  • Aliceotheo1114
    pgw skrev 2014-04-12 22:11:21 följande:
    Manduca passar inte om bäraren är kort till växten. Själv är jag 155 cm lång, och Manduca var helt fel för mig. Bärsjal var bekvämast, barnet hänger inte på axlarna på samma sätt som i en sele utan är mera fastbunden på kroppen. Fick ont i ryggen av Babybjörn, gammal modell.
    jag är 172 så det borde vara lugn, jag hade en bärsjal till min älsta dotter men den användes 2 gånger då det var alldeles för krångligt att knyta och knyta upp.. behöver något som går snabbt att ta i och ta ur.
  • Petra 334

    Jag är 163 cm och älskar min manduca! Är kraftig med så den passar på både smala och tjocka :) den är inte fodrad, har inbyggt spädbarninlägg som är i tunnt tyg och ett huvudstöd man kan dra upp när de somnar :) sonen är snart 1 nu och jag önskar jag haft den från början. Hade sjal och en babybjörn innan. Sjalen funkade men var jobbig att knyta tyckte jag.

  • Aliceotheo1114
    Petra 334 skrev 2014-04-12 22:57:54 följande:
    Jag är 163 cm och älskar min manduca! Är kraftig med så den passar på både smala och tjocka :) den är inte fodrad, har inbyggt spädbarninlägg som är i tunnt tyg och ett huvudstöd man kan dra upp när de somnar :) sonen är snart 1 nu och jag önskar jag haft den från början. Hade sjal och en babybjörn innan. Sjalen funkade men var jobbig att knyta tyckte jag.
    Fick tips av en vän att köpa den också så nu är den beställd, tyckte den verkade sjukt bra och den ska även funka bra om man är lite rundare som jag är :D
  • Gaytjej

    Ja nu har du ju beställt en ny, men annars så skulle jag ta och skippa babyinlägget helt enkelt! Jag tyckte mest att det var bökigt och varmt så jag la en ihopvikt handduk under vår lillkille istället för att han skulle komma upp lite i selen. När han vägde runt 5-6 kg (vilket tog ett tag, han var liten till växten) så har jag för mig att handduken inte längre behövdes.

    PS Man kan aldrig få för många bärdon :)


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Aliceotheo1114
    Gaytjej skrev 2014-04-13 23:53:54 följande:
    Ja nu har du ju beställt en ny, men annars så skulle jag ta och skippa babyinlägget helt enkelt! Jag tyckte mest att det var bökigt och varmt så jag la en ihopvikt handduk under vår lillkille istället för att han skulle komma upp lite i selen. När han vägde runt 5-6 kg (vilket tog ett tag, han var liten till växten) så har jag för mig att handduken inte längre behövdes.

    PS Man kan aldrig få för många bärdon :)



    Avbeställde då jag igår var hos en vän och hon har en hel del olika och den som passade bäst var ergobaby performance.. Så vi beställde faktiskt en sån. Men tog med inlägget men min vän sa att man kan ta bort föluffet och ha bara själva kudden som stöd så grodposotionen blir rätt :) gillade att man kunde stoppa ned luvan och dra igen med dragkedjan :) sen så beställde jag även ryggsäcken dom har så man kan fästa på selen. Tyckte det verkar oerhört smidigt :)
  • Aliceotheo1114
    Gaytjej skrev 2014-04-14 11:46:01 följande:
    Åh, måste jag kolla upp!



    Fick hem selen igår och det funkade inte lika bra som jag hade hoppats. Så den fick åka tillbaka till butiken. Min son satt väldigt dåligt utan inlägget.. Så nu har jag beställt en manduca igen haha
  • Gaytjej
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-15 10:34:32 följande:



    Fick hem selen igår och det funkade inte lika bra som jag hade hoppats. Så den fick åka tillbaka till butiken. Min son satt väldigt dåligt utan inlägget.. Så nu har jag beställt en manduca igen haha
    Oj, då håller jag tummarna för Manducan!! Fungerar inte den så kör på en trikåsjal tills han är stor nog att klara sig utan inlägget? Behöver dom bäras mycket så är det ju skönare med en sån + att man bekvämt kan ha den på sig även när knodden är ur!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Aliceotheo1114
    Gaytjej skrev 2014-04-15 22:40:02 följande:
    Oj, då håller jag tummarna för Manducan!! Fungerar inte den så kör på en trikåsjal tills han är stor nog att klara sig utan inlägget? Behöver dom bäras mycket så är det ju skönare med en sån + att man bekvämt kan ha den på sig även när knodden är ur!
    funkade inte heller :( sonen gillar inte att sitta i groda, han försöker räta ut benen och blir arg.. så nu har vi köpt en babybjörn one, vet ju att babybjörn inte är ultimat men jag klarar mig inte utan sele så han inte gillar vagnen. 
  • Aliceotheo1114
    purple box skrev 2014-04-16 15:24:24 följande:
    Vilket spädbarnsinlägg provade du? Finns ett performanceinlägg som ska vara svalare.



    Den som medföljer när man köper original. Men även om den inte varit så varmt så tycker jag den är sjukt bökig.
Svar på tråden Bärsele hjälp?