• jessie79

Dukning till dop....

Vi ska ha dop för våran son i mars o jag undrar om nån kan komma med nå bra o roliga tips på dukning till dopet.
    Vi blir runt 35 pers iaf.
    Ska man ha blommor på bordet? Nåt annat skoj man kan ha???
    Tar tacksamt emot era tips!!!

• Svar på tråden Dukning till dop....
  • CrystalHeart

Vi döpte ju i midsommarhelgen, så sambons mor och mormor hade plockat vildblommor som vi gjorde buketter av. Lite fel säsong för det...
    I övrigt hade vi ljus på varje bord och församlingshemmet hade dukar som vi fick låna.
    Allt beror ju lite på vilken budget man har och hur pysslig man vill vara

Finns ju mycket fina paljetter i olika former.
    Mycket olika ljus. Fina servettvikningar som sagt kan ju vara kul,
    Frostsprayad trollek istället för blommor kanske så här i vintertid

Finns säker massa sidor att söka efter på näete ochså med tips för dop

• zazzi

När mitt kusinbarn döptes i sommras hade de olika små bilder på dopbarnet på bordet typ som små paljetter fast större.

• grieli

När vår son döptes i november så hade jag dukat långbord som ett L. jag hade vit duk på bordet. Eftersom det var höst gick jag ut och plockade lite saker i naturen som rönnbär, kastanjer och gröna blad även färgade, som jag gjorde små arrangemang utav sedan hade jag massor med levande ljus på borden.Jag blev jättenöjd med min dukning och det var väldigt uppskattat och jättefint . jag fick mycket beröm för mitt lyckade dop..... Nu är det vinter men du kanske hittar något som passar.......det finns ju ev. lite tidiga vårblommor då när du ska ha ditt dop men annars får du sätta fantasin på full fräs.......

Det var min berättelse........./ lycka till på dopet!

Många kramar från elin

• grieli

jag glömde en sak: Jag har litet förslag på vad du kan göra........

Om du köper eller plockar små kvistar med viderkissar kan du göra något av det på borden, sätta flaggor eller små foton i det, ett litet påskträd kan man säga fast utan påsksakerna då. Du kan även ha lite ballonger i taket och serpentiner på borden. Ett dop vi var på där hade dom satt upp foton på barnet och familjen som man kunde kika på om man ville.............Det är bara att fantisera........

Köp lite flytljus och ha på borden, alternativt doftljus som kan ligga och flyta omkring........lite björkris finns också då ju.......Mycket servetter.......

Ja, det var lite ideer från lilla mig........

kram elin

• Nane

På Felicias dop dukade jag på följande sätt...

Hade vit pappersduk där vi hade gjort Felicias fotavtryck i rosa, som att hon gick över bordet. Hade cerise gerbera i vas med celofan(mest för att den skulle stå rakt men även för att det är väldigt fint), värmeljusstakar där jag hade lagt murgröna "runt". Och detta var lagt "värmeljusstake--gerbera---värmeljusstake----gerbera" per dubbelbord. Glaspluttar från Ikea som var utlagt över bordet och vikta marimekko servetter.
    Väldigt svårt att förklara. ****Bilder finns i mitt galleri****

Vi hade även skumgodisnappar (sådana stora, vita och rosa) i en stor skål på bordet där maten stod. Mycket uppskattat.

På en vägg hade jag satt upp papper där det stod lite om hennes namn och namnbetydelse. Och så skickade vi runt en "minnesbok" av dopet där alla fick skriva några rader till Felicia. Där ska jag sätta in bilder och själv skriva lite om dopet. Jag tror hon kommer gilla det när hon är äldre.

Jag fick mycket beröm för dopet och allt runt omkring.

Svar på tråden Dukning till dop....